Koolijuht: huviõppe kaasamine tunniplaani suurendas õpirõõmu

"Kui sa oled matemaatika õpetaja ja sulle meeldib kudumine, siis sa võiksidki anda kudumise tundi. See on ka õpetajale vaheldus, et ta ootab ise seda kudumise huvitundi samamoodi nagu õpilased, sest saab tegeleda millegagi, mis on tema vaimsele tervisele hea," ütles Kunstigümnaasiumi juht Mari-Liis Sults.

Pilt: Mats Õun
Haridus

Koolijuht: huviõppe kaasamine tunniplaani suurendas õpirõõmu

Priit Liiviste

"Kui sa oled matemaatika õpetaja ja sulle meeldib kudumine, siis sa võiksidki anda kudumise tundi. See on ka õpetajale vaheldus, et ta ootab ise seda kudumise huvitundi samamoodi nagu õpilased, sest saab tegeleda millegagi, mis on tema vaimsele tervisele hea," ütles Kunstigümnaasiumi juht Mari-Liis Sults.

Pärast seda, kui Tallinna Kunstigümnaasium kaasas mullu tunniplaani ka huviõppetunnid, kasvas õpilaste huvi koolitöö vastu ning vähenes koolikiusamine.

Kunstigümnaasiumi juht Mari-Liis Sults tunnistas, et muudatused õppetöös olid tingitud sellest, et 2017. aastal osalesid vaid pooled õpilased kooli poolt pakutavates huviringides ja seda oli oluliselt vähem, kui teistest Põhja-Tallinna koolides.

"Õppimine polnud paljude jaoks kõige tähtsaim igapäevane ülesanne," märkis Sults, kelle sõnul hakkasid lapsed tundidest puuduma ning neil vabadel hetkedel tegelema lisaks ka muude lollustega - kes hakkas suitsetama, kes energiajooki või midagi kangemat tarvitama.

Seepärast otsustati kooli arengukavasse sisse kirjutada õpilaste huvidest lähtuva tunniplaani koostamine, millega oleks õpilasel võimalik rohkem oma valikutest lähtuvalt haridust saada, mis samas seoks õpilase isikliku huvi erinevate kohustuslike õppeainetega. Kokku on valikus ligi 15 erinevat huvitundi.

"See on ühtlasi ka vastutuse jagamine, sest sellisel juhul ei vastuta õppimise eest mitte ainult õpetaja, vaid ka õpilane, sest ta on selle tunni ise valinud," selgitas Sults, kelle sõnul on kool võtnud omaks ka suhtumise, et õppida saab lisaks koolile ka igal pool mujal, ent alati tuleb arvestada ka õpilaste huviga.

Uuendused tulid õpetajate algatusel

Ühel visiidil Tartu Erakooli sattusid Tallinna Kunstigümnaasiumi õpetajad nähtust vaimustusse ning asusid ka oma koolis aktiivselt muutuste eestkõnelejateks. Tuleviku Kooli projektiga liitumine andis võimaluse muuta kogu protsess teaduspõhiseks ja efektiivseks. Selle tulemusena toimuvad Kopli Kunstikoolis nüüd valdkondlikult mitmekesised ning õppekava toetavad huvitunnid, mille hulgast saavad õpilased endale ise meelepärased valida.

Muuhulgas saavad lapsed õppida bänditegemist, filmianalüüsi, jalgpalli, kunstiteraapiat, keraamikat, mälu arendamist, programmeerimist ja palju muud ning kõik need huvitunnid on seotud ainetundidega, millele need vastastikku toeks on.

"Kui sa oled matemaatika õpetaja ja sulle meeldib kudumine, siis sa võiksidki anda kudumise tundi. See on ka õpetajale vaheldus, et ta ootab ise seda kudumise huvitundi samamoodi nagu õpilased, sest saab tegeleda millegagi, mis on tema vaimsele tervisele hea," ütles koolijuht.

Nii õpetajate kui õpilaste huvi on olnud suur ning Sultsi sõnul tuleb tihti teha raske valik, et otsustada, milline õpetaja huvitundi andma pääseb.

"Iga õpetaja annab keskmiselt 1 huvitundi, mõni ka rohkem, aga mõnel juhul on huvilisi nii õpetajate kui õpilaste seas oluliselt rohkem kui võimalusi. Teinekord on juhtunud ka nii, et õpetaja soovib väga mõnd ainet õpetada, ent selle jaoks pole hetkel õpilasi."

Hindeid ei panda

Huvitundide hindamine käib arvestuslikult ehk mingit konkreetset hinnet tunni läbimise eest ei panda, et mitte õpilaste õpirõõmu lisapingete tõttu vähendada. Senine kogemus lubab julgelt väita, et huvitundide kaasamisest tunniplaani on olnud palju kasu .  "Puudumised vähenesid märgatavalt ja õpilased olid ka põhiainete tundides rohkem "kohal".

Lisaks saavad huvitundides kokku eri vanuses õpilased, kes omavahel suhtlevad. Kuna kaovad ära tavapärased klassisuhted, puudub huvitundides ka kiusamine, sest kõik õpilased on seal huvipõhiselt ja hakkavad seal ühiselt tegutsema."

Laadimine...Laadimine...