Lauri Laats: Uhke värk, et Linnahall saab korda kodumaise ettevõtte toel

Tõenäoliselt saab Tallinna linna ja Tallinki kokkulepe Linnahalli ühiseks kordategemiseks 2020. aasta Eesti kõige olulisemaks majanduslikuks verstapostiks, kirjutab arvamusloos Mustamäe linnaosa vanem Lauri Laats. 

Pilt: Albert Truuväärt

Lauri Laats: Uhke värk, et Linnahall saab korda kodumaise ettevõtte toel

Lauri Laats

Tõenäoliselt saab Tallinna linna ja Tallinki kokkulepe Linnahalli ühiseks kordategemiseks 2020. aasta Eesti kõige olulisemaks majanduslikuks verstapostiks, kirjutab arvamusloos Mustamäe linnaosa vanem Lauri Laats. 

Lisaks sellele, et lõpuks ometi on Linnahalli kurb olevik saamas rõõmsat käegakatsutavat tulevikku, teeb uhkeks ka tõsiasi, et sellises mahus investeering tuleb kodumaisest ettevõttest.

Rääma jäänud Linnahall ning seda ümbritsev ala korda saamine on igati loogiline jätk Tallinna mereääre avamisel inimestele. Ja mitte lihtsalt avamisel, vaid kauni promenaadi ning tervikliku linnaruumi arendamisel. Reidi tee rajamine viis promenaadi kokku Pirita teega, Tallinna sadama võimekuses oma mereäärne ala kaunilt kujundada pole vaja kahelda. Linnahalllist järgmiseks on Patarei vangla ala, millele puhub uue hingamise sisse samuti kodumaine kapital Urmas Sõõrumaa juhtimisel. Kui puhume tolmu maha veel visioonidelt, mis ühendavad jalakäijate jaoks sadama-ala vanalinnaga nii, et kordagi pole vaja sõiduteid ületada, saame edasi astuda veel sammu suurepärase linna- ja turismikeskkonna arendamisel.

Moodsa ja suure mahutavusega konverentsikeskuse rajamine on Tallinna ja Eesti jaoks hädavajalik. Logistiliselt mugavas asukohtades paiknevad konverentsikohad on maailmas kõrgelt hinnatud ning ärireisijad toovad iga riigi jaoks kena lisatulu. Eestil on head transpordiühendused kõigi naaberriikidega, Aasiast ja Ameerikast saabujate jaoks on arvukate otseühendustega Helsingi Vantaa lennujaam mugavaks väravaks Tallinnasse saabumisel. Kahtlemata muutub konverentsikeskuse valmimisel ka Tallinna lennujaam paljude lennufirmade jaoks oluliselt atraktiivsemaks sihtkohaks. Eestis on ettevõtlikud inimesed ning kindlasti suudetakse välja pakkuda palju toetavaid ja täiendavaid teenuseid, mis konverentsiturismist ühelt poolt kasu lõikavad, kuid teisalt sellele olulist lisandväärtust loovad.

Linnahall on siiani olnud justkui ebaõnne sümbol, kus kõik katsed sellele suurejoonelisele objektile rikast peigmeest leida, on luhtunud. Paljud mäletavad kindlasti välismaiste ettevõtete huvi ja suuri plaane, miks vaikselt hajusid. Kõlavalt kõlanud linna ja riigi kokkuleppe ühiseks rahastamiseks takerdus suuresti Euroopa bürokraatia rägastikku. Nüüd on olemas ehk parim partner võimalikest. Kodumaine suurettevõte, kes tunneb kohalikke olusid, kus on olemas kapital ja teadmine suurte projektide jaoks. Ettevõte, kus on olemas võimekus rajatavale keskusele ise inimesi kohale toimetada.

Kas oleks pidanud kohe pärast Linnahalli kasutuseta jäämist hakkama Eesti investoritega läbirääkimisi pidama? Jah ja ei. Ilmselt poleks toona olnud kodumaistel ettevõtjatel piisavalt kapitali ega ka piisavalt tugevat positsiooni seesuguse projekti elluviimiseks. Vahepealse ajaga on aga kasvatud piisavalt suureks, et seda julgetakse ja ka osatakse ellu viia. Kindlasti on Tallinna linna jaoks leitud parim lahendus.

Mis saab aga Tallinna Sadamast, kui Tallink ehitab endale oma sadama, küsisid paljud murelikult? Esiteks tuleb oodata ära täpsed plaanid, milliseks kujuneb Linnahalli sadama võimekus ning kui palju laevu seal hakkab silduma. Teiseks ei maksa unustada, et Tallinna Sadam on väga tugev ja professionaalne ettevõte, kes suudab vajaduse tekkides oma tegevust ümber kujundada, leida uusi kliente ja lahendusi. Kolmandaks võib kujuneda hoopiski soodsam olukord, kus Tallinna Sadamas „vabade kohtade“ olemasolul tahab sellele turule siseneda nii mõnigi uus tegija. Suured ehitised – nagu seda Linnahalli kompleks on – valmimiseks kulub hea mitu aastat. Seega on aega atra sättida kõigil osapooltel.

Kindlasti tuleb aga pöialt hoida, et ettevõtmist saadaks pärituul, sest positiivseid mõjusid on kuhjaga. Tallinnas saaks korda ja kaasaegseks suur osa linnaruumist; Eestisse tekiks konverentsiturismi näol uus jõuline majandusharu, kust saab tulu teenida terve hulk toetavaid tegevusi; ettevõttena tugevneks ka Tallink; uusi transpordiühendusi lisanduks nii Tallinna Sadamasse kui ka Lennujaama.   

 

Laadimine...Laadimine...