Linn saab aasta lõpuks 24 säästlikku hübriidbussi

Aasta lõpul peaks linn saama uued, just Tallinna oludele kohaldatud elektri- ja diiselmootoriga hübriidbussid.

Pilt: Scanpix

Linn saab aasta lõpuks 24 säästlikku hübriidbussi

Ivo Karlep

Aasta lõpul peaks linn saama uued, just Tallinna oludele kohaldatud elektri- ja diiselmootoriga hübriidbussid.

"Tehnoloogia areneb tänapäeval peadpööritava kiirusega, see käib ka ühissõidukite ehitamise kohta," lausus Tallinna Linnatranspordi (TLT) AS-i juhatuse esimees Enno Tamm.

"Tahame ju, et meie ühistransport oleks mugav, säästlik ja seejuures ka ökonoomne. Üks võimalus seda saavutada ongi keskenduda hübriidtehnoloogia kasutuselevõtule. Esimeses järjekorras asendame hübriidbussidega vanemat tüüpi trollibussid, mis on hakanud juba väsima."

Sõitja muutust ei taju

TLT teenindusdirektori Andres Herkeli sõnul on hübriidbussid olulised eelkõige linnaõhu puhtuse seisukohalt. "Tiheda liiklusega tänavatel, kus on palju vaja kiirendada ja pidurdada, saastavad suurte diiselmootoritega bussid õhku lubamatult palju," nentis ta.

Praegu katsetatakse linnaliinidel kollast Volvo hübriidbussi. Bussis sees olles ei saa arugi, et see pole tavaline diiselmootoriga sõiduk, vaid kahe mootoriga buss. Vahe ilmneb siis, kui peatusest välja sõites ei kosta salongi suurt mootorimürinat, sest hübriidbuss stardib kogutud elektri jõul. "Nii et selles mõttes on ta vaikne ja puhas nagu troll," selgitas Herkel. "Katsed näitavad, et diiselkütust hoitakse hübriidbussiga kokku 20-25%, sõltuvalt liiklusoludest ja bussi koormusest."

Tavaliselt arvatakse, et aku või kondensaatori kogutud elekter on ainuke, mis aitab hübriidbussil säästa. "Aga on veel üks nõks, mida juhid peavad õppima ära kasutama," rääkis Herkel. "Nimelt lülitub foori taga peatunud bussil mootor välja, ning see lubab veelgi rohkem energiat kokku hoida."

Uute trolliliinide ehitamine ja hooldamine on väga kulukas, mõistlik ei ole ka laetavate akudega elektribusside kasutamine. "Elektribuss, nagu ka troll, eeldab täiesti arvestatavat tugiteenust," kinnitas Herkel. "Trollil on õhuliinid, akudega bussi peab aga mitu kordas päevas laadima ning selleks on vaja ehitada lõpp-peatustesse laadimiskohad."

Herkeli sõnul on vaja bussijuhte koolitada hübriidbussiga sõitmiseks: "Hübriidbussi juhtimine nõuab teatud oskusi, mida rakendades saab elektri osa võimalikult efektiivselt ära kasutada."

Head just kesklinna jaoks

Hübriidbusside tootja Volvo kogemused näitavad, et kiiremini kui 18 km/h pole mõtet varutud elektriga sõita, sest sel juhul kulub seda juba liiga palju. "Kui kiirus läheb üle selle piiri, lülitub sisse diiselmootor," selgitas Herkel. "See kõik nõuab juhtidelt muidugi suuremat tähelepanu ja on keerukam kui tavalise diiselbussi juhtimine. Sõitjate jaoks ei muutu aga mitte midagi, nad ei saa arugi, et sõidavad sellise imeriistaga."

Hübriidbussid on mõeldud eeskätt tiheda liiklusega kesklinna jaoks. "Kindlasti pole mõtet nendega kusagil linna ääres sõitma hakata, vaid ikka neil liinidel, mis kulgevad peamiselt kesklinnas, seda just õhusaaste vältimise seisukohalt," mainis Herkel.

TLT on saanud oma bussihankele kolmelt tootjalt kolm arvestatavat pakkumist, otsust seni veel tehtud ei ole. «Neile pakkumistele õiglase hinnangu andmine pole just lihtne,» selgitas Herkel. «Volvo on müünud Euroopa riikidesse ligi 2000 bussi, teistel tootjatel selliseid numbreid ette näidata pole. Püüdsime võimalikult täpselt kirjeldada, mida soovime bussi juures näha ja kuidas see töötama peaks. Üks asi on täiesti kindel – me ei taha, et see oleks standardtoode, mida tellima hakkame.»

Laadimine...Laadimine...