Linnapood aitab ka siis, kui taskus vaid viis eurot ja palgapäevani on jäänud nädal

Aprilli lõpust tegutseb Lasnamäel, praeguse linnapoe (Lipo) hoones toiduabikeskus, mis koosneb Toidupangast ja linnakauplusest, kirjutab Lasnamäe linnaosa vanem Maria Jufereva.

Pilt: Svetlana Aleksejeva

Linnapood aitab ka siis, kui taskus vaid viis eurot ja palgapäevani on jäänud nädal (1)

Maria Jufereva

Aprilli lõpust tegutseb Lasnamäel, praeguse linnapoe (Lipo) hoones toiduabikeskus, mis koosneb Toidupangast ja linnakauplusest, kirjutab Lasnamäe linnaosa vanem Maria Jufereva.

Sotsiaalmeetmete eesmärk ei ole otsene rahaline tulu. Nii tuleb ka mõista, et erinevalt ostukeskustest ei saa Lipo seada prioriteediks külastuste ja käibe kasvu. Hoopis olulisem on arvestada inimeste vajadusi ja jätta neile alles väärikus.


Sotsiaalse toe olulisust peaks ometi tunnistama ka sotsiaal-demokraat Anastassia Kovalenko, kes aga seadis Postimehes kahtluse alla Lipo vajalikkuse ning tõstis esiplaanile majanduslikud huvid ja kasumi. Kui Lipo suudab pakkuda kas või mõnikümmend senti odavamat toidukaupa, on sellest  madalapalgalisele suur abi, motomaailmas saab selle raha eest aga  tõesti kütust mõnekümnemeetrise kiirenduse tarbeks. Siin ongi kahe erineva maailma suhteline vahe, mida tuleb mõista.


Statistikaameti viimastel andmetel elas Eestis suhtelises vaesuses iga viies inimene. See tähendab väiksemat sissetulekut kui 500 eurot kuus. Just Lipo klientidest on enamik vanemaealised, vähekindlustatud ning lastega pered. Ostmas käiakse tihti kuu lõpus, kui raha on otsas, kuna linnapoest saab ka 1-2 euro eest mitmeks päevaks süüa osta.


Sääst igalt ostult


Külastuste arvu juures on oluline vaadata ka keskmise ostu suurust. Tavakaubanduses pingutatakse selle nimel, et lisaks külastuste arvule oleks keskmine ostukorv võimalikult suur. Lipole on aga indikaatoriks keskmise ostu suurus. Kui Lipo külastaja keskmine ostukorvi summa on kaks eurot, siis ei tähenda see, et äri ei õitse. See tähendab, et inimene on tulnud linnapoodi  just selle pärast, et säästa mõnikümmend senti, mis moodustab tema ostukorvist kümnendiku. Seda kasumlikkuse mõistet, mida kannab Lipo, mõistavad ehk need, kel taskus viis eurot ja palgapäevani veel nädal.


Lipo loomisel oli selle osatähtsus tõesti suurem. Nüüd on Lipol  püsikliente vähem kui algusaastatel, mistõttu oli mõistlik kolida kauplus väiksemale pinnale. Lasnamäe on viimastel aastatel teinud suuri arenguid, kasvanud on ka supermarketite osakaal. Suured allahindluskampaaniad pakuvad tõepoolest hooajalisi üksikuid soodustooteid, mille hinnatase on võrreldav Lipo kaupluses pakutavaga. Just see pakub madalapalgalistele suurepärast tuge toidukaupade hankimisel. Abiks on ka tasuta ühistransport, mida tihti kasutatakse just üle Tallinna kampaaniatoodete ostmisel. Kuid Lipo põhimõte on tagada kõik soodustooted ühest kohast, ja seda pole mujal kauplustes võimalik saavutada. Lastega peredel on aga pea võimatu ühe ostukorvi täitmiseks kõik Tallinna kauplused läbi sõita.


Kõike ei saa rahas mõõta


Kõigis valdkondades ei saa me kasumlikkust mõõta rahas. Kui sportlane oma treeninguteks väisab võimalikke sponsoreid, siis ei saa ta lubada ettevõtjale hilisemat rahalist kasu piletimüügist. Enamasti ei saa garanteerida isegi kuulsust ja au. Ka enamikule sponsoritest ei ole sportlase toetamine kasumlik investeering, vaid ettevõtja sotsiaalne panus. Sarnaselt tuleb ka riigil ja omavalitsustel panustada sotsiaalsfääri.


Unustada ei tohi aga sedagi, et ka sotsiaalsete meetmete pakkumisel on kusagil mõistlik kasumlikkuse piir. Just sellest põhimõttest lähtuvalt on Lipo väiksemad külastusnumbrid tinginud kulude kokkuhoiu vajaduse, mistõttu kolibki Lipo väiksemale pinnale. Ajaga on muutunud vajadused ja võimalused. Nii ongi aprilli lõpus koondumas Lasnamäele praeguse Lipo kaupluse hoonesse toiduabikeskus, mis koosneb Toidupangast ja munitsipaalkauplusest. Sel viisil moodustub terviklik teenuste komplekt, mille sarnast marketitest ei leia.


Aga kindlasti ei ole Lipo nn püha lehm, mille sulgemist ei saa lubada ühelgi tingimusel. Tänapäeval on veel olulisel määral madala sissetulekuga kliente, kellele see keskus on hädavajalik ja hoiab kõhu täis. Kui linnapoe osatähtsus kaob, siis sellele reageeritakse. Praegu ei ole see päev käes.

1 kommentaari

Laadimine...Laadimine...
Laadimine...Laadimine...