Loodusesõbralikkus hakkab ühiskaardile preemiat koguma

Soodsam pilet linnamuuseumis, kontserdikülastused ja odavam lasteaiatasu – need on vaid mõned linlaste ideed, mida nad soovivad saada oma keskkonnasõbraliku käitumise eest teenitud punktidega.

Pilt: Svetlana Aleksejeva
Keskkond

Loodusesõbralikkus hakkab ühiskaardile preemiat koguma (1)

Ivo Karlep

Soodsam pilet linnamuuseumis, kontserdikülastused ja odavam lasteaiatasu – need on vaid mõned linlaste ideed, mida nad soovivad saada oma keskkonnasõbraliku käitumise eest teenitud punktidega.

Linn soovib ergutada inimesi keskkonnasõbralikult käituma ja tekitab rohelisele ühiskaardile preemiapunktide
süsteemi, mis sarnaneb lennuja laevafirmade lojaalsusprogrammidele. Et teada, mida linlased sel puhul oluliseks peavad, korraldas linn küsitluse, mille eest linlased punkte saada sooviksid ja millele nad võiksid oma teenitud punkte kulutada. Idee järgi võiksid punktid anda soodustusi linna teenustelt.

Rohepunkte sooviksid vastajad enim koguda näiteks sõites aktiivselt ühistranspordi või jalgrattaga, annetades uuskasutuskeskustesse ja toidupanka ning tagastades pandipakendeid. "Ettepanekud on põhjalikud, hästi läbi mõtestatud ja enamik neist ilmselt ka mõistlike pingutustega teostatavad," lausus linna sotsioloog Liina Kilemit. "Põhiliselt puudutavad vastanute ettepanekud ligipääsetavust, linna heakorda, teede-tänavate olukorda ja turvalisust kõige laiemas mõttes. On ka rohkelt nutikaid ideid, kuidas ühte või teist linnaelu külge arendada."

Oluline inimesi kaasata

Tallinn on üks neljast Euroopa rohelise pealinna 2022. aasta konkursi finalistist, võitja selgub juba 8. oktoobril. Üks tingimus tiitli võitmiseks on inimeste kaasamine, ja seda eesmärki küsitlus ka teenis.

Rohepunktide kogumine aitab
loodetavasti samuti tiitli võitmisele kaasa, nii nagu muudki Tallinna ettevõtmised. "Meie eesmärk on tekitada inimeste käitumise muutmise kaudu linnas keskkonnasõbralikke muutusi," kinnitas Tallinna Euroopa rohelise pealinna kandideerimise töörühma juht Anne-May Nagel. "Samuti tekitada inimestele majanduslik kasu rohelise eluviisi harrastamisel. Soovime, et keskkonnasõbraliku käitumise eest saaks ka reaalset kasu, kui linn teeb soodustusi teatud teenuste kasutamisel."

Nagel rõhutas, et sellist süsteemi pole kusagil mujal maailmas, mis keskkonnasõbraliku käitumise eest niimoodi inimesi motiveerib. "Kuna see on uuenduslik asi, siis oleme konsulteerinud ka ühiskaarti haladava firmaga ja jõudnud arusaamisele, et tehniliste lahenduste taha ei tohiks asi pidama jääda."

"Selleks, et inimesi veelgi enam motiveerida eelistama keskkonnasõbralikke valikuid, otsustasimegi teha ühiskaardile punktide kogumise süsteemi," lausus abilinnapea Andrei Novikov. "Inimesed praegu ju piiksutavad oma kaarte ühissõidukisse astudes, aga selle eest võiks siis oma kontole koguda punkte. Ja kuna roheline ühiskaart on
nagunii seotud isikukoodiga, siis saab neid kogutud punkte seostada iga inimesega personaalselt, et tal oleks võimalik neid punkte linna teenustes kasutada."

Neid võimalusi, kus linn saab oma teenuseid pakkuda, on Novikovi sõnul palju. "Näiteks oma lapse lasteaiakoha tarbeks või soodsama huvikooli arve tarbeks või miks mitte ka soodsama loomaaiapileti jaoks. Tahtsime uurida, mida
inimesed ise eelistaksid."

Rohelise linna maine

Kuid ka teised linnad ei ole istunud käed rüpes. Järgmisel aastal Euroopa rohelise pealinna tiitlit kandma hakkav Soome linn Lahti on loonud oma äpirakenduse, mis võimaldab arvestada inimeste keskkonnateadlikku käitumist. "Nemad on jah teinud sellise lahenduse, mille puhul igal inimesel pole mitte kaart, vaid on telefonis äpp" ütles Nagel. "Me oleme ka mõelnud, et miks seda ühiskaarti kogu aeg piiksutada, võibolla tõsta ka kogu see punktikogumise teenuse asi hoopis äppi."

Lahti linn laseb oma rakendusega mõõta, kui palju iga inimene iga päev süsinikku kulutab. "Inimene sisestab oma
automargi, selle, kui palju ta päevas sõidab ja kui suur süsinikuheide sellest tuleb," selgitas Nagel. "Inimesi, kelle heide on väike, kes sõidavad hoopis jalgrattaga või liiguvad jalgsi, motiveerib Lahti linn rahaga.
Kes hoiab oma süsinikulimiidi väiksena, võib teenida kuni 20 eurot nädalas. See pole ju ka utoopiline, et niimoodi rahaga motiveerida, aga Tallinn tahab lihtsalt jätta inimestele rohkem raha kätte, vähendades nende väljaminekuid teatud asjade pealt. Põhimõte on sama – inimestel peab tekkima motivatsioon keskkonnasõbralikult käituda."

Nageli sõnul usub ta, et Tallinnal on kõik võimalused saada Euroopa roheliseks pealinnaks. "Kui praegu teatakse Eestit kui digiriiki, teatakse meie e-lahendusi ja paberivabadust, siis peagi hakatakse Tallinnast rääkima kui süsinikneutraalse tasuta ühistranspordiga linnast,» lausus ta. «Just niimoodi me oma auahneid unistusi teoks teemegi."

"Soovime, et linnaõhk muutuks veelgi puhtamaks ja süsihappegaasi tootmine linnas väheneks," lisas Novikov. "Kuna Tallinnas on juba tasuta ühistransport, siis nüüd soovime saada esimeseks pealinnaks, kus oleks tasuta süsinikneutraalne transport. See oleks maailmas esmakordne ja Tallinn ainuke linn, kus see ära tehtaks."

1 kommentaari

Laadimine...Laadimine...
Laadimine...Laadimine...