MUUSIKUD: Georg Ots tekitas tunde, et ta laulab just sulle

"Georg Otsal olid ka vaevukuuldavalt lausutud sõnad nii laetud, et mõjusid rohkem kui mis tahes röökimine. Mõte, mis oli tal iga lause ja iga fraasi taga, oli oluline. Ja just selle tõttu ta eristubki kõikidest teistest lauljatest," lausus Rahvusooper Estonia nõukogu esimees Arne Mikk.

Pilt: Eesti rahvusarhiiv

MUUSIKUD: Georg Ots tekitas tunde, et ta laulab just sulle

Ivo Karlep

"Georg Otsal olid ka vaevukuuldavalt lausutud sõnad nii laetud, et mõjusid rohkem kui mis tahes röökimine. Mõte, mis oli tal iga lause ja iga fraasi taga, oli oluline. Ja just selle tõttu ta eristubki kõikidest teistest lauljatest," lausus Rahvusooper Estonia nõukogu esimees Arne Mikk.

17images

Märtsis seisab ees ühe silmapaistvama Eesti ooperilaulja Georg Otsa 100. sünniaastapäev. Estonia teater on nimetanud tänavuse aasta Georg Otsa aastaks ja tähistab suure laulja sünniaastapäeva kahe kauni kontserdiga. Rahvusooperi juhi Aivar Mäe sõnul jättis Ots oma koduteatrisse väga nähtava jälje, mis mõjutab ka teatri tänast päeva isegi siis, kui me sellest ei räägi. "30 aasta pikkuse tuumaka tegevuse jooksul meie teatris oli tal 55 rolli," ütles Mäe. "Lisaks teame tema 500 kammerlaulu, millest paarsada on jäädvustatud rahvusringhäälingus."

Laetud sõnad

Estonia teatri Georg Otsale pühendatud kontsertidel kuuleme laulja ooperi- ja operetirollide paremikku. Esinevad Estonia enda solistid, koor ja orkester ning külalised, kelle seas on ka filmis "Georg" ja omal ajal laineid löönud muusikalis Georg Otsa kehastanud Marko Matvere.

"Maailmas on palju lauljaid, kellel on suur hääl ja kes laulavad neid samu partiisid, aga Georgil oli iga lause, iga karakteri taga midagi enamat – see, mida ei saa sõnadega väljendada," rääkis Arne Mikk. "Otsal jätkus sarmi, mis tungis publiku südamesse ja tekitas saalis mulje, et ta laulab just sinule. Ja kontrastid, see, kuidas ta pianot ja fortet valitses – see tuletab meelde ühe Itaalia draamanäitleja Salvini ütlust, et kui sul laval tuleb jõust puudu, siis sosista. Mäletan, kui Georg esitas Jago monoloogi Verdi ooperis "Othello" – teised lauljad tavaliselt karjuvad seal, et surm ja tühjus, aga Georg lihtsalt lausus vaevukuuldavalt need sõnad. Aga need olid nii laetud, et mõjusid rohkem kui mis tahes röökimine. See mõte, mis oli temal seal iga lause, iga fraasi taga, vaat see on oluline. Ja selle tõttu ta eristubki kõikidest teistest lauljatest. Meil käis omal ajal laulmas üks Itaalia sopran, kes ütles, et niisugust vaimustavat Rigolettot, kui oli Georg Ots, pole ta partnerina veel kunagi näinud. See näitaski Georgi erilist suhet muusikasse ja oma rollidesse."

Mozart sobis Otsale

Vahel arutletakse, kuidas oleks siis, kui Georg Ots elaks praegu meie keskel ja laulaks. Kas kuuleksime teda ikka Estonia laval või hoopis kusagil välismaal? Aivar Mäe ja Arne Mikk – viimane oli ka Otsa hea sõber – mõtlesid hiljuti samuti selle üle. "Jõudsime järeldusele, et tema koduteatriks oleks ikka Estonia, aga väga palju laulaks ta ka Viini riigiooperis," sõnas Mäe.

"Ta ei olnud mastaapse häälega solist, et laulaks kusagil La Scalas, kus kõik tahavad kõva häält teha," tõdes Mikk. "Aga see, et ta Moskva Suures Teatris käis laulmas ja ka tollases Leningradis Maria teatris, asenduks nüüd, mil maailm on valla, ilmselt Viiniga. Mozarti muusika oli Georg Otsale väga omane. Ma olen kuulnud, kuidas teised on laulnud Mozarti asju, ja tundub, et Mozarti maailm oleks sobinud just Georg Otsale, seega ka Viini teater."

Tundmatu ei ole Ots ka meie noorema põlve lauljatele, ehkki nad ise ei saanud teda laval näha. "Sündisin sel aastal, kui Georg Ots suri," ütles Estonia laval särav ooperisolist Helen Lokuta. "Ma ei ole näinud teda laval esinemas, aga olen vaadanud salvestusi ning need on märkimisväärselt imelised. Olen ise aastakümneid hiljem mänginud Estonia laval pearolle sellistes etendustes, kus Ots laulis. Alates Imre Kalmani operetist "Tsirkusprintsess", kus on kuulus Mister X-i aaria. Ooperitest Verdi "Traviata" jt. Kui me oleksime elanud samal ajal, oleks loomulikult olnud imeline laulda laval koos Georg Otsaga."

Kirjutiste konkurss

Rahvusooper Estonia, Estonia Selts, peterburilaste maailmaklubi, TourPressClub ning Venemaa turimisajakirjanike gild kuulutavad välja rahvusvahelise konkursi kirjutistele, mis jutustavad Georg Otsa elust ja tema loometeest. Korraldajate sõnul on selle eesmärk tutvustada kuulsa Eesti laulja loomingut meedias. Osaleda võivad kõik autorid, kelle tööd ilmuvad 1. veebruarist kuni 31. augustini mõnes meediaväljaandes ükskõik millises ajakirjandusžanris. Tööd võivad olla eesti, vene, soome või inglise keeles. Töid hindab rahvusvaheline žürii, mille esimees on Arne Mikk, Eestist kuulub žüriisse veel muusikateadlane Tiina Mattisen. Võitjad saavad tasuta reisi Sankt Peterburgi või Helsingisse ühes etenduse külastamisega teatris, kus esines omal ajal Georg Ots. Artiklite konkursi kohta saab lähemalt uurida rahvusooperi kodulehelt (opera.ee/uudised). 

Lauljat meenutavad kontserdid ja kuju Estonia juures

• Käimas on uus võistlus Georg Otsa skulptuuri loomiseks, mida korraldab linnavalitsus koos loomeliitudega. Võistlustöö peab olema esitatud Tallinna keskkonna- ja kommunaalametisse hiljemalt 13. märtsil kell 15. Hanke viitenumber riigihangete registris on 218368. Võitja peaks selguma 21. märtsiks, Georg Otsa 100. sünniaastapäevaks.

• Kevade jooksul toimuvad Georg Otsale pühendatud galakontserdid, neist kaks Tallinnas. Ka tänavused vanalinnapäevad algavad Otsa kontserdiga. Georg Otsa aasta lõpeb aga vana-aastaõhtu balliga Estonias, mis seekord kannab nime "Mister X".

• Koostöös postiettevõttega Omniva antakse laulja sünnipäevaks välja postkaart ja mark. Ajaloomuuseumi näitusele Georg Otsast   lisandub veel teine näitus Estonia teatrimajas; mõlemat näitust saab külastada ühe pääsmega.

• 21. märtsil kell 19 etendub Alexela kontserdimajas Helikon-Opera "Mr. Georg Ots". Peaosades säravad Rahvusooper Estonia solistid Rene Soom ja Juuli Lill, kaasa teevad Natalja Zagorinskaja, Anu Kaal, Aleksei Issajev jt, samuti Helikoni sümfooniaorkester ja koor. Etendust toetavad Tallinna ja Moskva linnavalitsus. Lavastus põimib kokku dialoogid ja ooperifragmendid, elava esituse ja fonogrammilt kõlavad originaalesitused – Georg Otsa legendaar-seks lauldud "Saaremaa  valss", aaria filmist "Mister X", "Don Quijote võitluslaul" jt armastatud palad.

• Georg Ots on sündinud Peterburis, kus elas tol ajal palju eestlasi. Suure laulja auks on Peterburi linnavalitsus otsustanud tema kunagise sünnikodu lähedal asuva väljaku nimetada Georg Otsa väljakuks.

VOLDEMAR KUSLAP: Otsa rollid olid paremad kui maailma teatrites

"Kui mul õnnestus New Yorgi Metropolitan Operas näha "Othellot", siis leidsin, et Ots Jagona oli palju sügavam ja filigraansem," ütles Kuslap.
Otsa kolleeg, laulja Voldemar Kuslap tunnistas, et Georgi osatäitmised olid isegi paremad kui tolle aja maailma juhtivates teatrites. "Kui mul õnnestus New Yorgi Metropolitan Operas näha "Othellot", siis leidsin, et Otsa Jago kehastus oli palju sügavam ja filigraansem," ütles Kuslap. "Kui enamik lauljaid võistleb selles, kes keda oma häälega pikali laulab, siis Otsa rollid olid ikka väga peenelt lihvitud ja väga mitmetahulised. Isegi kui on kolm pianot, armastavad mõned lauljad lausa lõuata, kuid Ots kasutas hoopis teistsugust lähenemist oma lüürilise häälega, ja see tõi talle tohutu publikumenu."

Ots elas Kuslapi sõnul pisut valel ajal. "Kui tal oleks soodsamad reisimisvõimalused olnud, oleks ta kindlasti väga suurt rahvusvahelist tähelepanu pälvinud eeskätt Mozarti ooperites, aga ka paljude teiste heliloojate loomingut esitades." 

MARGARITA VOITES: Georg elas oma rollide sees

"Georg oli alati päikeseline inimene," lausus ooperiprimadonna Margarita Voites. "Lõpus ta ikka trotsis oma haigust ja laulis edasi, püüdis anda oma parima."

Voites on alati kiitnud endist kolleegi just selle eest, et too ei laulnud kunagi lihtsalt oma osa ära, vaid lausa elas selle sees. Voitesele oli Georg Ots hingesugulane, väga lähedane inimene. "Isegi eeskuju," tunnistas Voites. "Kahju, et Georg pidi nii ruttu siit ilmast ära minema. Oleksin kangesti tahtnud veel koos temaga laval olla, ta ikka lubas, et küll me laulame sinuga veel. Aga seda kahjuks ei juhtunud. Georg oli alati niisugune päikeseline inimene. Lõpus ta ikka trotsis oma haigust ja laulis edasi, püüdis anda oma parima."

Rahva seas teati Otsa siiski tänu estraadilaulude esitamisele. Nii mõnegi tõsise muusikasõbra meelest ei sobi lihtsate laulukeste laulmine suurele kunstnikule. Voites arvab aga suisa vastupidi.  "Raadios lasti Georg Otsa pidevalt, mind see ei häirinud, et ta neid estraadilaule laulis," rääkis Voites. "Tal oli nii lummav hääl, et see kõlas ka nende lihtsate laulude puhul väga ilusti. Selliseid inimesi on vähe, kellel on mitte ainult ilus hääl, vaid kes oskavad seda ka nii meisterlikult ja võluvalt kasutada. Ots laulis lihtsaid laulegi nii keeruliselt, et kõik oli täiuslik."

JASSI ZAHHAROV: Teiste kadedus ajas Otsa enneaegu  hauda

Kammerkontsert läks pooleldi täis saalile, kuid rahvalike lauludega kontsertide saalid olid publikust tulvil.

Ooperilaulja Jassi Zahharov nentis, et Otsa ei ole Eestis kogu aeg nii palavalt armastatud. "Ots oli meisterlik, kuid tema tõsise muusika kontsertidel ei olnud alati just väga palju publikut – rahvalikel etteastetel selle võrra rohkem," ütles Zahharov. "Olen näinud Otsa omal ajal palju esinemas. Ta käis ju ka Tartus  Vanemuises laulmas, näiteks Rigolettot. Kui tal oli  kammerkontsert Tartu ülikooli aulas, siis läks see ainult poolele saalile. Aga kui oli tegu mõne rahvalikuma suure estraadikontserdiga, siis oli rahvast murdu ja aplauski vägev. Näiteks kui ta esines Elvas "Rummu Jüris", siis oli rahvas sillas. Tuli lavale ilus pikk mees ja laulis uhkesti."

Zahharov meenutas veel, et suure staari tegi Georg Otsast siiski nõukogude kino. "Alates sellest ajast, kui ta astus üles oma kuulsa osatäitmisega filmis "Mister X"," lausus Zahharov. "Selle järel hakkas kumu Otsa kohta levima lausa üle maa ja vee. Ja see kuulsus kestis kuni tema surmani."

Muidugi ei olnud Georg Otsa lugu üheplaaniline. Suhtumine temasse ulatus seinast seina. Ka kadedust esines palju. "Eks ta selle kadeduse pärast nii vara hauda ka läks," mainis Zahharov. "Ma tean, et koduteatris Estonias olid tal väga keerulised suhted, mis laastasid tema tervist. Praegu aga meenutame teda kui suurt lauljat, ja see on väga tore. See peabki nii olema. Rahvas vajab oma kangelasi."

Laulja ja näitleja Georg Ots (1920-1975) puudutas oma ande ja sarmiga miljoneid inimesi vähemalt kuuendikul planeedist Maa. Eestis hinnati teda kõrgelt, Venemaal ja Soomes lausa jumaldati.

Näitus "Georg Ots, armastan sind!" on avatud Suurgildi hoones 

Omaaegsed poliitilised olud, eelkõige raudse eesriide haare, ja Otsa tagasihoidlik iseloom takistasid tal vallutamast ülejäänud maailma. Need, kes on tema talendist osa saanud – olgu siis raadio või televisiooni, ooperi- ja operetiteatri või filmilindi vahendusel – kinnitavad üksmeelselt, et Ots oli legend juba oma eluajal.

Sajand pärast Georg Otsa sündi on paras aeg küsida, mis jääb legendist järele pärast tema surma. Milline koht oli ja on Georg Otsal rahva südames? Näitus mõtestab läbi austajate silmade Georg Otsa tähendust tema kaasaegsete jaoks ning ärgitab mõtlema tema panuse ja koha üle meie kultuuris.

Näitusega kaasnevad kuraatorituurid:

Näitusega kaasneb ka haridusprogramm 7. - 12. klassile Sajandite muusika Suurgildis"

Võimalik on tellida ekskursioone eesti, vene, inglise, soome ja saksa keeles.

       

 

     
Laadimine...Laadimine...