Et tänavatolm ei soodustaks südamehaigusi, ei tekitaks lastel astmat ega põhjustaks enneaegseid surmasid, tuleks kasutada lamellrehve.
“Naastrehve kasutavad autod tekitavad Tallinnas talviti iga tänavakilomeetri kohta 300 kg ja linnas kokku ligikaudu 320 tonni tervistkahjustavat tolmu,” selgitas tegevlinnapea Taavi Aas. “Helsingi ehitusameti 2011-2013 korraldatud uurimuse järgi tekib tervelt 75 protsenti pealinna piirkonna tänavatolmust just naastrehvide kasutamise tõttu.”
Uurimus kinnitas selget seost tahkete osakeste hulga ja inimeste tervise vahel. Tänavatolmu sissehingamine soodustab hingamisteede ja südamehaigusi, suurendab haiglasse sattuvate inimeste arvu ning enneaegseid surmasid. Samuti põhjustab tänavatolm silmade ja hingamisteede ärritust ning lastel astmat.
Aitavad kokku hoida
“Lisaks põhjustab naastrehvide kasutamine kümnetesse miljonitesse eurodesse küündivaid teede remondiarveid,” ütles Aas.
Naastrehvide kasutamise tõttu tekkiva mürgise tolmu ja sellest põhjustatud haiguste vastu saab väga tõhusalt võidelda sel moel, et autoomanikud panevad lihtsalt oma autodele naastrehvide asemel alla lamellrehvid.
Kommunaalameti juhataja asetäitja Tarmo Sule sõnul kujutab paljude juhtide hulgas levinud uskumine, et naastrehvid hoiavad paremini teel ja pidurdusmaa lüheneb, meie oludes sageli eksiarvamust. “Meie kliimas, linnas ja meie teehoolduse taseme juures on kõige sagedamini soolamärga teekatet, mis eeldab rehvide head märjal teel haardumist,” ütles Sulg. “Sageli valivad inimesed naastrehvid just lühema pidurdusmaa pärast, kuid unustavad, et neid testitakse jäistes tingimustes. Märjal või kuival asfaldil aga naastrehvi haarduvuse eelised puuduvad.”
Paljudes riikides keelatud
Teine negatiivne tegur, mis naastrehvide kasutamisega kaasneb, on see, et asfaldisse tekivad suhteliselt kiiresti roopad, kuhu koguneb vesi. “Roobastesse kogunev vesi võib põhjustada vesiliugu, mille tulemusel kaotab auto juhitavuse,” lausus Sulg.
Ülaltoodud põhjustel on paljud Euroopa riigid keelanud naastrehvid või piiranud nende kasutamist. Ka Tallinnas on sellist mõtet kaalutud, kuid ühe linna piires on seda raske või isegi võimatu korraldada. Seetõttu jääb loota vaid Tallinna autoomanike ja -juhtide teadlikkusele. Rehvivahetushooaeg läheneb ja seda silmas pidades alustas Tallinna linn digiekraanidel kampaaniat “Tolm tapab”, mis soovitab talvel eelistada lamellrehve. Sule sõnul juhib kampaania tallinlaste tähelepanu sellele, kui lihtne on meie linna ja inimesi ohustavat kahju ära hoida.
Lamellrehvid suurendavad linnas liiklemise ohutust.
• Helsingi linna ehitusamet tellis uuringu NASTA 2011-2013 “Lamellrehvide kasutamisega parem õhukvaliteet – liiklusohutust halvendamata”, mis leidis, et lamellrehvide kasutamine isegi suurendab liiklusohutust.
• Lamellrehvid on oma haarduvuselt täielikult võrreldavad naastrehvidega, mistõttu valdavalt ainult linnasõite tegevad sõidukijuhid peaksid eelistama lamellrehve.
Naastrehvidele võiks kehtida maks?
Maks võiks tulla 3-5 aasta jooksul ja seda tasutaks naastrehvi ostmisel.
Selleks, et naastrehvid enam nii palju meie tänavaid ja teemärgistust ei räsiks, tahtis Tallinn juba kolm aastat tagasi teha riigile ettepaneku kehtestada kohaliku maksuna naastrehvimaks. Tegemist oli kogu maailmas suhtelist uudse ja vähe kasutatud maksuga, mida teadaolevalt rakendati tollal veel ainult USA-s Alaska osariigis.
“Maks võiks tulla 3-5 aasta jooksul ja seda makstaks naastrehvi ostmisel,” ütles toona Tallinna transpordiameti liikluskorralduse osakonna juhataja Talvo Rüütelmaa. “Ideaalne oleks, kui maksu eest saaks kahjud kaetud, kuid see ei ole ilmselt reaalne. Küll aga peaks maks olema nii suur, et juhid hakkaksid eelistama lamellrehve.”
Tiit
27. okt. 2017 15:43