"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
Naastrehvid põhjustavad kopsu- ja südamehaigusi (4)
20. oktoober 2017
Scanpix

Et tänavatolm ei soodustaks südamehaigusi, ei tekitaks lastel astmat ega põhjustaks enneaegseid surmasid, tuleks kasutada lamellrehve.

“Naastrehve kasutavad autod tekitavad Tallinnas talviti iga tänavakilomeetri kohta 300 kg ja linnas kokku ligikaudu 320 tonni tervistkahjustavat tolmu,” selgitas tegevlinnapea Taavi Aas. “Helsingi ehitusameti 2011-2013 korraldatud uurimuse järgi tekib tervelt 75 protsenti pealinna piirkonna tänavatolmust just naastrehvide kasutamise tõttu.” 

Uurimus kinnitas selget seost tahkete osakeste hulga ja inimeste tervise vahel. Tänavatolmu sissehingamine soodustab hingamisteede ja südamehaigusi, suurendab haiglasse sattuvate inimeste arvu ning enneaegseid surmasid. Samuti põhjustab tänavatolm silmade ja hingamisteede ärritust ning lastel astmat.

Aitavad kokku hoida

“Lisaks põhjustab naastrehvide kasutamine kümnetesse miljonitesse eurodesse küündivaid teede remondiarveid,” ütles Aas.

Naastrehvide kasutamise tõttu tekkiva mürgise tolmu ja sellest põhjustatud haiguste vastu saab väga tõhusalt võidelda sel moel, et autoomanikud panevad lihtsalt oma autodele naastrehvide asemel alla lamellrehvid. 

Kommunaalameti juhataja asetäitja Tarmo Sule sõnul kujutab paljude juhtide hulgas levinud uskumine, et naastrehvid hoiavad paremini teel ja pidurdusmaa lüheneb, meie oludes sageli eksiarvamust. “Meie kliimas, linnas ja meie teehoolduse taseme juures on kõige sagedamini soolamärga teekatet, mis eeldab rehvide head märjal teel haardumist,” ütles Sulg. “Sageli valivad inimesed naastrehvid just lühema pidurdusmaa pärast, kuid unustavad, et neid testitakse jäistes tingimustes. Märjal või kuival asfaldil aga naastrehvi haarduvuse eelised puuduvad.”

Paljudes riikides keelatud

Teine negatiivne tegur, mis naastrehvide kasutamisega kaasneb, on see, et asfaldisse tekivad suhteliselt kiiresti roopad, kuhu koguneb vesi. “Roobastesse kogunev vesi võib põhjustada vesiliugu, mille tulemusel kaotab auto juhitavuse,” lausus Sulg.

Ülaltoodud põhjustel on paljud Euroopa riigid keelanud naastrehvid või piiranud nende kasutamist. Ka Tallinnas on sellist mõtet kaalutud, kuid ühe linna piires on seda raske või isegi võimatu korraldada. Seetõttu jääb loota vaid Tallinna autoomanike ja -juhtide teadlikkusele. Rehvivahetushooaeg läheneb ja seda silmas pidades alustas Tallinna linn digiekraanidel kampaaniat “Tolm tapab”, mis soovitab talvel eelistada lamellrehve. Sule sõnul juhib kampaania tallinlaste tähelepanu sellele, kui lihtne on meie linna ja inimesi ohustavat kahju ära hoida.

 

Lamellrehvid suurendavad linnas liiklemise ohutust.

• Helsingi linna ehitusamet tellis uuringu NASTA 2011-2013 “Lamellrehvide kasutamisega parem õhukvaliteet – liiklusohutust halvendamata”, mis leidis, et lamellrehvide kasutamine isegi suurendab liiklusohutust.

• Lamellrehvid on oma haarduvuselt täielikult võrreldavad naastrehvidega, mistõttu valdavalt ainult linnasõite tegevad sõidukijuhid peaksid eelistama lamellrehve.

 

Naastrehvidele võiks kehtida maks?

Maks võiks tulla 3-5 aasta jooksul ja seda tasutaks naastrehvi ostmisel.

Selleks, et naastrehvid enam nii palju meie tänavaid ja teemärgistust ei räsiks, tahtis Tallinn juba kolm aastat tagasi teha riigile ettepaneku kehtestada kohaliku maksuna naastrehvimaks. Tegemist oli kogu maailmas suhtelist uudse ja vähe kasutatud maksuga, mida teadaolevalt rakendati tollal veel ainult USA-s Alaska osariigis.

“Maks võiks tulla 3-5 aasta jooksul ja seda makstaks naastrehvi ostmisel,” ütles toona Tallinna transpordiameti liikluskorralduse osakonna juhataja Talvo Rüütelmaa. “Ideaalne oleks, kui maksu eest saaks kahjud kaetud, kuid see ei ole ilmselt reaalne. Küll aga peaks maks olema nii suur, et juhid hakkaksid eelistama lamellrehve.”

Kommentaarid (4)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Tiit
27. okt. 2017 15:43
Kui peaks tulema naastrehvi maks, on lihtne lahendus...Läti, meie kõigi lemmiknaaber. Väga Tallinnakesisek kisub see asi ikka.
autojuht
23. okt. 2017 13:31
olgugi, et meie sitad teeolud on peamiselt seotud tee all oleva liivakihiga mis aja jooksul alt toepinnana ära vajub ja mingi massiivse augu tekitab, mida siis 2 aastat ei parandata. Rööpad tulevad sama pehme aluspõhja ja selle tee peal oleva raskuse kooslusena, mida raskem tehnika seda rohkem soodustab rööpa tekkimist, lihtne eks. Olgugi et naastu kasutamine ka soodustab teeolu halvenemist vähesel määral. Tähtsam on liiklusturvalisus üle teepinnase olukorra, maanteel kuskil kiilasjääl sama hea sõita suverehviga kui lamelliga, kui pere on autos, siis ma jäise maantee peal küll ühtegi lamelli ei usaldaks. Nüüd mis puudutab linnasisest olukorda. Olen nõus tegema kompromissi. Lõpetage see teede soolamine ja säästke rahva autosid roostest ja rahvas võibolla säästab teie hirm-aeglasti parandatavaid teid lamellrehvi kasutamise näol.MA ISEGI OLEKS NÕUS MAANTESÕIDULE MINNES VAHETAMA REHVE LAMELLIST NAASTUKS, kui te vaid ei soolaks neid teid raisk ! aga ometi poleks lamelli siis vaja kasutada ja poleks vaja karta teede olukordade pärast ja tolmu pärast kui kataks teed ühtlane lumekiht. Kuid kuidas saab eeldada et terve talvine periood on inimene ainult linnasiseste sõitudega ja kordagi maanteele ei lähe. kuid algab aega kus üks kord on vaja minna kuskile linnast välja sõidule selle lamell rehviga. on detsember 20, lähed.. ja tagasi ei tule, autoga vähemalt. kuradi lamelli te tahate. laske kliimal veel soojeneda 10 aastat ja siis räägime uuesti.. kui talve enam ei eksisteeri. Teeolusid mõjutab see teie sool kindlasti rohkem kui naastrehv, lumi sulab vesi läheb asfaltisse vaikselt jäätub seal murendades asfalti ja kui tuleb uus soolakiht siis täidab jälle iga prao veega mis jälle jäätudes murendab edasi asfaldi olukorda halvemuse poole. hetkene uudis on täiesti sisutühi ja võib ka kirjutada et piduriklotsi tolm tekitab vähki, ma olen kindel, et see sool on sama kahjulik tervisele kui naelrehvi pidurdusest tekkiv tolm. viidatud on mingile soome uuringule mille detaile välja toodud pole, netist kättesaadav see uuring ei ole. loll jutt suhu tagasi ühesõnaga. tunnistage oma vigasid mitte ärgem surugem seda aina sügavamale peale. Ja nüüd minu hinnang mis selle uudise tegelik pealkiri ja sisu oleks pidanud olema.. "Sigarettide suitsetamine põhjustab kopsuvähki ja südamehaiguseid" Legaliseerige ja maksustage kanep. Tehke siis selle kanepimaksu rahaga kas teed korda või koolid korda ise teate . peace.
.
23. okt. 2017 09:50
Võiksite oma soola ka teedel unustada.
Rattur
21. okt. 2017 10:10
Ega „ma olen seda väärt“ rikkurid teistest ei hooli 