Politoloog Ruutsoo Eesti 200 valimiskampaaniast: intellektuaalide partei hindas oma võimeid üle

"Täiesti tundmatud inimesed võtavad voli interpreteerida märke, mille tõlgendamine jäetakse vastuvõtja õlgadele. Kui on tundmatu sõnum, siis inimesed tõlgendavad seda alati halvemalt ja reageerivad hirmunumalt või vihasemalt," ütles politoloog Rein Ruutsoo, kes peab erakond Eesti 200 plakateid linnaruumis kommunikatsioonistrateegia tõsiseks eksituseks. "Semiootika võtmes on endalt vastutus ära pandud."

Pilt: Scanpix

Politoloog Ruutsoo Eesti 200 valimiskampaaniast: intellektuaalide partei hindas oma võimeid üle

Juuli Nemvalts

"Täiesti tundmatud inimesed võtavad voli interpreteerida märke, mille tõlgendamine jäetakse vastuvõtja õlgadele. Kui on tundmatu sõnum, siis inimesed tõlgendavad seda alati halvemalt ja reageerivad hirmunumalt või vihasemalt," ütles politoloog Rein Ruutsoo, kes peab erakond Eesti 200 plakateid linnaruumis kommunikatsioonistrateegia tõsiseks eksituseks. "Semiootika võtmes on endalt vastutus ära pandud."

Rein Ruutsoo sõnul tuleb küsimuse tekkides, kas kedagi solvatakse või ahistatakse, vastust küsida neilt, kes seda arvavad või tunnevad, sest nemad on eksperdid.

"Sellesse küsimusse ei saa suhtuda nii, et "mina ei tunne midagi". Kõnetamise fakt on objektiivne fakt ja siin tuleb neil, kes tegid kõnetamise, mõelda, mis sõnumi nad tegid. Kommunikatsiooni põhitõdede järgi, mida ma ülikoolis ka õpetan, tuleb sellisel juhul panna kommunikatsioonibarjäär võimalikult madalale, et võimalikult vähe inimesi tunneksid ennast solvatuna," arutles Ruutsoo partei tegevuse üle.

Sellise kampaania jaoks liiga tundmatu erakond

Eesti 200 eristumismeetodeid kommenteerides ütles Ruutsoo, et ta sügavalt kahtleb valitud meetodi tulemuslikkusest. "Alati kui oled tundmatu, siis sinu käitumise interpreteerimise võimalused on suured. Neil inimestel, kes on koondunud selle partei taha, nende suhtes puudub kontekst ja inimesed ei tea, mida neilt oodata," sõnas Ruutsoo.

"Täiesti tundmatud inimesed võtavad voli interpreteerida märke,  mille tõlgendamine jäetakse vastuvõtja õlgadele. Kui on tundmatu sõnum, siis inimesed tõlgendavad seda alati halvemalt ja reageerivad hirmunumalt või vihasemalt. Semiootika võtmes on endalt vastutus ära pandud," selgitas politoloog.

"Mul tundub, et see intellektuaalide partei lähtus oma positsioonist. Arvates, et inimesed on sama arusaamise võimega. Siin on tuntud kommunikatsiooni teooria, kus me arvame, et teised inimesed tunnevad sama, mis meiegi. Intellektuaalide partei ilmselt hindas üle oma võimet, kuidas vene elanikkond võib plakatite sõnumist aru saada. Partei, kes oleks võinud teha seda hiljem, kui nende agenda on teada saadud ja teatakse, mida nad tahavad, aga minna täiesti tühjalt platsilt ja tegeleda šokiteraapiaga, siis minu meelest oli see viga. Šokiteraapiat ei saa teha selles keskkonnas," lisas ta.

Milline on kampaania hind?

Ruutsoo toob välja kommunikatsiooni spetsialistide ja partei erinevuse, kui esimene ütleb, et "tore, sind pandi tähele", siis teisel juhul, kui see pole parteipoliitika, mis kutsub üles sallimatusele, on sellise teguviisi hind liiga kallis.

"Kui ühiskonna hoiakud on tõrjuvad või kui vene rahvusest inimesed tunnevad selliste sõnumite suhtes absoluutset vastupanu, tõrjutust ja halvakspanu, siis selliste hoiakute peale ma kahtlustan, et nende inimeste hulk, kes tunnevad ennast solvatuna, on väga suur. Esiteks venekeelne meediaruumi tarbija ei tunne Eesti ühiskonda piisavalt ja nii nagu üks inimene mulle eile vestlusel ütles, et "nüüd on siis asi nii kaugel", tõmmates paralleele apartheidiga. Arvan, et peame võimalikult väikseks ajama solvatute hulga, meil pole õigust kedagi riivata," on Ruutsoo kindel.

Laadimine...Laadimine...