Psühhiaater vastab: mida teha, kui mind vaevavad unehäired ja väsimus?

Psühhiaater Jüri Ennet vastab lugeja küsimustele unehäiretest, väsimusest, suitsiidimõtetest.

Pilt: Scanpix

Psühhiaater vastab: mida teha, kui mind vaevavad unehäired ja väsimus?

Psühhiaater Jüri Ennet vastab lugeja küsimustele unehäiretest, väsimusest, suitsiidimõtetest.

"Meie tööd ja tegemised, õppimine, igapäevaeluga toimetulek, elus olemine – elamine - kulutab energiat ning selle taastamiseks vajame puhkust: öist rahulikku und, nädalalõpu vabu päevi ning töö-/õpiaasta puhkust," kirjutab Jüri Ennet. "Kui tahame elus rohkem edeneda, areneda, kaasmaalasi koosmeelel toetada ning suuremat loomejälge endast järele jätta, siis peame ju suuremateks tegudeks ka enam energiat saama, taastama. Inimelu on seega nagu südame tegevus: süstol-diastol, pingutus-lõõgastus...ja nii meie süda töötab kogu elu."

 

Tere! Oleks selline küsimus kui psühhiaater peaks määrama diagnoosi ehk kergemat sorti, näiteks unehäired või kohanemisraskused või üleüldiselt keskkonna põhjal esinevad häired. Kuidas see mõjutab edaspidist elu? Kus see kajastub, kas teised inimesed saavad ligipääsu sellise informatsioonile ja mis see üldiselt teeb? Kõik variandid kuidas see peaks mu elu mõjutama, kas tekib piiranguid töökohtade või elukohtade valikule? Kui plaan minna välismaale elama või tööle kas see ka midagi mõjutab?  Aitäh

Tervis (ka vaimne tervis) tuleb korda teha ja kogu maailm on teile siis lahti. Kui te end ei „remondi“, vaimselt tugevamaks ei tee, siis need maailmaväravad ei avane nii kergelt.  Kehaline ja vaimne tervis annab õnnetunnet ja tõstab töö- ja õpivõimet. Seega - kõik variandid tervise parandamiseks (ka psühhiaatri abi) tuleb repertuaari võtta.  Inimeste terviseandmed on vaid tohtrile ja teile kasutada, neid kõrvalistele isikutele näidata ei tohi - on keelatud.

Unehäireid ja kohanemisraskusi on paljudel - nendega tuleb tegeleda. Need teie elu tulevikus ei sega. Saate töötada erialal, milles olete andekas.

Psühhiaater on teie sõber ja abimees.

 

Mul on viimased pool aastat vaevanud väsimus,nõrkustunne ja energiapuudus. Olen proovinud kõiksugu vitamiine,  aga abi pole old. Mingi aeg tundsin, et miski ei aita, kuni ühel õhtul võtsin 4 õlut. Järgmine päev olin nagu uuesti sündinud: enesetunne oli hea, energiat oli meeletult (siinkohal mainin, et alkoholist andis sellise tulemuse ainult mõõdukas 4 õlut õhtult, mitte ükski teine alkohoolne jook ei and seda tulemust. Ise saan aru et iga päev 4 õlut pole vast õige, aga kuna see annab organismil  midagi, mida vaja, siis kas peaksin jätkama sellist elustiili. Ravimeid ma ei poolda seega kas leidub alternatiive?

Väsimus, nõrkus, energiapuudus jne - see on tingitud: kas üleväsimusest (ka valest või vähesest puhkamisest), stressist-depressioonist (mida õllega maandasite), või muudest teguritest-haigustest (energiprobleemid on kas endas, kodus või siis tööl).  Õige, et igapäevaselt 4 õlle (neli õlut teeb 200  kanget  40 vol% viina) ja see on loomulikult kiirelt allamäge minek.  Sportlik eluviis aitab pingeid maandada, saun ja psühhoreguleerivad harjutused, õige töö- ja puhkerežiim on vajalikud Iga tera tervise varasalve on hea.  Kontrollige vererõhku ja veresuhkrut - ka sealt võib aegajalt "üllatusi" tulla. 

NB - 0,33- õlu nädalalõpus - sobib, üle selle võib minna ja läheb alkoholi tarbimine kontrolli alt välja.  Õlles B rühma vitamiine, seega võtke poest toidupärmi (kuubik ca 3x3x3 cm), pool kuubikud pudistage klaasi ja vesi peale – jooge seda pärmivett aegajalt kord nädalas ja polegi õlut vaja. Ja nii see energia tulebki.

 

Tere, mul on probleem, et tihti eksivad mõtted enesetapu radadele. Täpselt aasta tagasi tegin ebaõnnestunud enesetapukatse ja mingi aeg pärast seda tundus elu ülesmäge minevat. Leidsin endale sõbrad, tegelesin hobidega jms, ja üldiselt tunnen ka asjadest rõõmu, aga ometigi mõtlen tihtilugu, et "kahju, et sellega hakkama ei saanud", "tahaks surra" jms, kuigi selleks pole tegelikult põhjust. Üldiselt mul on suhteliselt madal enesehinnang, aga ma olen üritanud sellega tegeleda ja ennast käsile võtta ja kõik muu nagu läheb hästi, aga enesetapumõtted jäävad. Olen käinud psühhiaatrite juures, aga pole eriti abi saanud. Lisaks mainin, et olen kogu aeg meeletult unine, kuigi saan iga öö umbes 9 tundi magada ja unevajadus peaks täidetud olema. Niisiis, mis aitaks väsimuse ja nende mõtete vastu?

Inimelu on unikaalne ja selle nimel meie Esivanemad võitlesid aastatuhandeid. Võitlesid ja võitsid - muidu ju meid ei oleks. Nad võitlesid ju ka Sinu elu ja õnne nimel!  Sinu elu ja tegemised on nüüd vajalikud  lähedastele, kogukonnale, rahvale - oled väga vajalik nii endale kui ka oma rahvale. 

Iga inimene on mingis valdkonnas andekas või isegi geniaalne - leia endas need valdkonnad (mis südamelähedane, meeldib ja millega soov tegeleda nii huvi-  kui ka tööalaselt).  Enesehinnangu kergitamine algab kehalise edendamise kaudu - see on vundament.  Julgusta ja kiida ennast ja kiida ka lähedasi - me vajame kiitust me vajame nö Andmiserõõmu. Anda saame seda, mis meil anda on.   Psühhiaatri konsultatsioon on vajalik ja suureks abiks.

Kuulus mõttetark Friedrich Nietzsche ütles, et suured eesmärgid vajavad head tervist ja see hea tervis tuleb kätte võidelda (harjutada, treenida). See ei tule tuulest, ei luulest.  Räägi kodustega, hoidke kokku, olge sõbralikud - üksmeel annab indiviidi elule mõtte, rahva püsile väge.  

 

Tere! Mul on selline probleem, et öösiti on väga raske magada. Üsna tihedalt ehk peaaegu igal öösel näen unes vaime.

Kõik näevad unenägusid, näevad imikud ja näevad eakad. Aga hommikul enamus inimesi ei mäleta või siis unustavad väga ruttu peale ärkamist selle nägemise ja seega ei saa isegi unenäo sisust midagi olulist öelda. Ja osa und on selline, et on selgelt meeles ja nii lihtsalt ei unune. Sellised on tugeva emotsionaalse laenguga – kas siis positiivse või siis rusuva-vaevava tundevärvinguga. Siit siis tuleb üks võtmesõna – emotsioonid. Ehk veelgi täpsemalt – inimesel on igapäevaelus piisavalt probleeme (lahendamata või siis olnud või tulevaid) mis päevaste tegemistega ei ole saanud lahendust. Teiseks võtmesõnaks on seega leida konkreetsele  pobleemile lahendus. Kuidas olukorda lahendada?

Probleemi saame leida ja lahendada alles siis, kui emotsionaalseid pingeid oleme suuresti maandanud ja öist und seeläbi rahustanud. Siin on suur abi und soodustavatest antidepressantidest ja teisest rahustavatest võtetest. Kui tundeelu veidi rahunenud, siis on kergem leida ka asja tuuma – lahendamata probleemi. Seda saab leida kas koos tohtriga elu-olu analüüsides või siis mõne Autoriteediga probleeme analüüsides ning isegi mõnda salamuret pihtides. Aitab hästi ka päeviku pidamine.

Seega: meeleolu korrigeerimine, pihtimine, probleemi jagamine lähedasega – siit siis hingerahu ja energia juurdevool.  Koostöö tohtriga annab hea tulemuse Usurahvastel on õhtupalve - see oma olemuselt rituaal. Seda rituaali annab ka ise tekitada.

Korralik puhkus ja uni on vajalik vaimsete võimete raviks, häirete ennetamiseks ja kindlasti nende treenimisel-tugevdamisel jne, sest inimene magab tervelt kolmandiku oma elust.

Vajame tervislikku puhkust: öist rahulikku und, nädalalõpu  vabu päevi ning töö-/õpiaasta puhkust et siis üksmeelel tegutsedes Indiviid, Rahvas ja Riik areneksid.

Laadimine...Laadimine...