Puuetega inimesi hakkavad peagi vedama uued invabussid

Puuetega inimesed võivad nüüd invataksot tellida ööpäev läbi, sest bussi kättesaadavus ei sõltu enam õpilaste koolimineku või sealt tuleku aegadest.

Pilt: Scanpix

Puuetega inimesi hakkavad peagi vedama uued invabussid

Oliver Õunmaa

Puuetega inimesed võivad nüüd invataksot tellida ööpäev läbi, sest bussi kättesaadavus ei sõltu enam õpilaste koolimineku või sealt tuleku aegadest.

Inimesed on küsinud, et kui seni sõidutas inimesi invabussis taksona linnaettevõte Termak, siis miks teeb seda oktoobrist hoopis erafirma Tulika, mis on üks kallimaid taksofirmasid. "Kliendid polnud rahul sellega, et taksod ei olnud valmis neid teenindama 24 tundi ööpäevas. Termakil on kohustus hommikuti vedada kooli ja tööle ja õhtul koju puuetega lapsi ja täiskavanuid. Niisiis ei saanud Termak üldjuhul transportida teisi puuetega inimesi hommikul kella 8-10 ja pärastlõunal alates kella 15," selgitas abilinnapea Betina Beškina. "Seepärast kuulutas linn välja hanke, et leida teine firma, kes puuetega inimesi taksona sõidutaks. Hankel osales ainsa ettevõttena Tulika Takso, mis niisiis ka hanke võitis. Nüüd saab puudega inimene endale taksot tellida ööpäev läbi."


Samuti suurendas linn puuetega inimestele taksoga sõitmise toetuse limiiti. Enne oli tavalise taksoga sõites kuulimiit 39 eurot ning invabussiga sõites 168 eurot. Nüüd pole vahet, millise taksoga sõita – linn annab kokku toetuseks 190 kuus, millele klient lisab 25%, ehk kokku on võimalik taksotoetusega sõita 237,50 euro eest kuus. Järgmisele kuule kasutamata limiiti üle ei kanta.


Endiselt madal hind


Tulika on kohandamas oma autoparki puuetega inimestele sobivamaks. "Sel aastal otsustasime oma tegevust laiendada ja hakata pakkuma teenust ka ratastooli kasutavatele klientidele," lausus AS Tulika Takso juhatuse liige Anne Rebane. "Oktoobrist hakkame pakkuma teenust kolme kohandatud sõidukiga. Nendeks on Volkswagen Cad-dy Maxi 2,0 TDI  Trendline invabussid. 2020.  aasta esimeses kvartalis soetame veel kaks invabussi. Sõidukid soetame selle projekti raames ja need on uued. Ostame sõidukid Möllerist juba invasõidukiteks ümberehitatuna ja vastava tüübikinnitusega."


Abilinnapea sõnul taksosõidu hind uue firma tulekuga küll veidi kasvab, kuid mitte drastiliselt. "Tavalise taksoga sõitude puhul kasvas kilomeetri hind 10 sendi võrra," selgitas Beškina. "Ilmselgelt läheb elu kogu aeg kallimaks ning hinnad, mis kehtisid viimased kolm aastat, ei saa jääda igaveseks. Tööjõud ja kütus maksavad ning linna eelarve pole lõpmatu. Siiski pole sõit kolm või viis korda kallim, hind jäi mõistlikuks. Inimene peab ise välja käima ainult veerandi taksosõidu hinnast, ülejäänu maksab linn."


Termaki spetsiaalsete invataksode, kuhu sai siseneda ratastooliga, kuulimiit oli enne 168 eurot. Iga sõitja pidi ise tasuma üheeurose sõidualustustasu ja kümnesendise kilomeetrihinna. Kohandatud autoga tuli viiekilomeetrise sõidu eest tasuda poolteist eurot ja tavaautoga 2,30 eurot.


Tavalist taksot kasutavate puuetega inimeste kuulimiit oli seni 39 eurot, millest 25% eurot maksis klient.


Nüüd tuleb sama pika sõidu eest autost olenemata maksta 2,45 ning tellida saab taksot telefoni või SMS-i teel kliendile vajalikul ajal 24 tundi ööpäevas. Puudega taksosõitjatele on linn kätte jaganud juba ka uued taksokaardid, kus peal kaks Tulika numbrit – üks helistamiseks ja teine sõnumi saatmiseks neile, kes rääkida ei saa. "Kogu infot takso tellimise kohta saab kodukoha linnaosavalitsuse sotsiaalosakonnast," lausus Beškina.


Kuus tasuta juhusõitu poole aasta peale


Tavalise taksoga saavad sõita ratastooli mittevajavad inimesed, näiteks pimedad, ja selliseid sõite pakkus puuetega inimestele üle kümne aasta Tulika. Invabussi sõidualustustasu on kallim, kuid linn maksab vahe kinni. Kui puudega inimene maksaks sõidualustustasu täishinna, oleks see Tulika puhul tavalises taksos 5,85 ja invabussis 13,85. "Selle kaheksaeurose vahe maksab linn otse Tulikale. Linn ei arvesta seda inimese toetuslimiidist maha," selgitas Beškina.


2016. aastast kehtib uus sotsiaalhoolekande seadus, mis kohustab omavalitsusi hindama puudega inimese abivajadust. Seda teeb linnaosa sotsiaalhoolekande osakond, mis otsustab siis, kas taotleja vajab invatranspordi abi. Taksot pakutakse sügava nägemispuudega või väljaspool kodu ratastoolis või käimisraamiga liikuvatele raske liikumispuudega inimestele.


"Seadus nõuab nüüd omavalitsustelt abivajaduse hindamist," ütles  abilinnapea. "Mõned inimesed jäid oma madalama puudeastme tõttu toetatud taksosõitudest ilma ja loomulikult see tekitab nördimust. Tajudes teenuse vajadust, suurendab linn teisel poolaastal ehk 1. juulist 31. detsembrini pakutavate juhuveoteenuse mahtu. Oleme jõudnud lahenduseni, et suurendame ka juhuveoteenuste mahtu, et eelmainitud teenust saaksid kasutada ka need abivajajad, kes ei saa enam taksoteenust kasutada."


Teisel poolaastal on puudega inimesele ette nähtud kuus tasuta juhuveosõitu poolaastas, ja ta saab ise valida, kas jagab need võrdselt kalendrikuude vahel või kasutab ühes kuus.

 

BEŠKINA: Hoolitseme, et invatranspordis sõites võimalikult vähe õnnetusi juhtuks

 
Uute invabusside juhtideks saavad vaid kogenud töötajad, kes on läbinud turvanõuete ja puuetega inimeste vedamise  koolituse.
Juuli alguses kirjutas Postimees, kuidas osa invasõidukite juhte ei hoolitse selle eest, et ratastoolis liikuvad inimesed oleks bussis korralikult kinnitatud.


Beškina sõnul vedajad tegelevad selle probleemiga: "Neil on uued sanktsioonid välja töötatud, et juhid siiski kinnitaks reisijaid. Juhtidele tuleb koolitus ja vedajad peavad nõu ka politseiga, kuidas muuta sõite ohutumaks."


AS Tulika Takso juhatuse liikme Anne Rebase sõnul on reisijate turvalisus firmale oluline. "Kohandatud sõidukite juhtide koolitus hõlmab esmaabikoolitust, turvanõuete täitmise koolitust ning puuetega inimeste transpordi eripärasid käsitlevat koolitust," loetles ta. "Teenuse osutamisel kasutame taksojuhte, kes on töötanud reisijate veol vähemalt kolm aastat."


Linn pakub puuetega inimestele kolme eri sõiduvõimalust. Liinivedu tähendab sõitu kindlal kellaajal ja kindlat marsruuti pidi. Seda kasutavadki puuetega lapsed kooli või täiskasvanud tööle sõiduks. Liinivedu pakub praegugi Termak.


Juhuvedu on mõeldud puuetega inimestele, kui neil on tervise pärast ametlikku toimetamist ja nad tahavad minna nt arsti juurde, apteeki, taastusravisse jne. Juhuvedu tuleb tellida viis päeva ette.


Puuetega inimesed saavad linna toel kasutada isiklikeks sõitudeks ka inva- või tavalist taksot. Nii saab minna näiteks kinno, teatrisse või kellelegi külla. Seda teenust pakub oktoobrist Tulika Takso.


Tallinna puudega inimesed sõidavad sotsiaaltranspordiga kokku 500 korda kuus. Linn annab selleks aastas poolteist miljonit eurot.

Laadimine...Laadimine...