RAHVATERVISE ARST: Iga miljoni teenimise nimel tapab alkoholitööstus nädalas kaks inimest

"Kindlasti paneb alkoholireklaam rohkem tarbima, oleks hea, kui Eesti rahvas jooks vähem," lausus Inglismaal tegutsev, kuid Eestist pärit noor rahvatervise arst Taavi Tillmann, kes toetab kahe käega valitsuse kava Eesti viinakuradist vabastada. Muuhulgas plaanib valitsus keelata alkoholireklaami tänavatel ja internetis, vägijookide esitluse kaupluses ja nn happy houri.

Pilt: Kuvatõmmised: Delfi, Postimees, Eesti Päevaleht

RAHVATERVISE ARST: Iga miljoni teenimise nimel tapab alkoholitööstus nädalas kaks inimest (1)

Virkko Lepassalu

"Kindlasti paneb alkoholireklaam rohkem tarbima, oleks hea, kui Eesti rahvas jooks vähem," lausus Inglismaal tegutsev, kuid Eestist pärit noor rahvatervise arst Taavi Tillmann, kes toetab kahe käega valitsuse kava Eesti viinakuradist vabastada. Muuhulgas plaanib valitsus keelata alkoholireklaami tänavatel ja internetis, vägijookide esitluse kaupluses ja nn happy houri.

Taavi Tillmann on selline arst, kes ei tõtta ringi, valge kittel seljas, vaid tema töö võtmesõnaks on psühholoogia. Ja võtmeküsimus filosoofiline: miks tahab inimene end mürgitada või tappa? Teisisõnu, ta püüab selgitustööga hoida ära haiguste algpõhjusi. Eestis rahvaarste ei ole. Kuigi idee nende tekitamisest ajaks meditsiiniametnikud praeguse kitsikuse juures ilmselt nutma või naerma.

Rahvaarstid on Inglismaal muu hulgas alkovastased rahvavalgustajad. Tillmann arvab, et kuna alkohol tekitab sõltuvust, on keegi näitlik kodanik X oluliselt joomise suunas kallutatud, soovib ta seda või mitte. Kui sinna lisada ka reklaami mõju, on otsus veel rohkem mõjutatud, kui arvatagi oskaksime. Tubaka- ja alkoholireklaami vähendades võtame natuke vabadust ära tööstustelt ning anname suure hulga valikuvabadust tagasi tarbijatele ja nende lähedastele, väidab Tillmann. Tubakatööstusega on selles mõttes läinud paremini kui alkoga: nagu Tillmann räägib, on tema teisel kodumaal Inglismaal suitsud pakendatud kõik ühtviisi igavalt tumerohelisse pakendisse.

"See on hästi balansseeritud eelnõu," ütleb Tillmann Eestis kavandatavate alkoreklaami piirangute kohta. "On võetud parim osa teistest riikidest." Kiidusõnadega tervise- ja tööministri Jevgeni Ossinovski suunas pole ta kitsi.

Suur turu ümberjagamine

Alkoholireklaami turul seisab ees suur ümberjagamine. Alkoholi- ja reklaamiseaduse muudatustega, mis praegu menetlemisel, tahetakse piirata alkoholireklaami sisu ja kujundust. Samuti keelatakse alkoholi reklaamimine väliplakatitel, sotsiaalmeedia võrgustikes ning ajalehe ja ajakirja lisaväljaannete esi- ja tagakülgedel. Veel tahetakse keelata müügi edendamise võtted, mis annavad soodustusi alkoholi ostmisel suuremas koguses. Valitsuse soov on panna põlu alla alkoholireklaam TV-s seni viljeletud kaunite laulu- ja lustimängudega, kus näiteks murueide tütred kaunilt ringi hõljuvad.

Alkoholitööstureid esindav Janek Kalvi ütleb Pealinnale otsesõnu, et kuigi alkoholitootjad tahavad olla seaduskuulekad, mängitakse reklaamiraha ümber väljaspool Eestit tegutsevatele, kuid siin leviala omavatesse meediakompaniidesse, kui seadus ikka tugevalt ülekohtusena tundub. "Liviko pole selle peale mõelnud, aga no kui turg dikteerib..."

Alkoholireklaam on meediale oluline kasuallikas. Eestis on kujunenud argipäevaks, et alkot reklaamitakse tähtsate pühade puhul aukohal. Näiteks 2014. a Postimehe uudisteportaalis oli presidendi vabariigi aastapäeva kõne ümbritsetud Saaremaa viina reklaamiga, millel ilutses vabadussamba kujuline pudel: vabadus tähistada.

Tänavu veebruaris ilmunud intervjuu juures tervise- ja tööministri Jevgeni Ossinovskiga "Kas mind kutsutakse Gorbaks? Las kutsuvad!" oli "täiesti juhuslikult" Saku õlle reklaam. Ehk reklaamiosakonna eriti peen vihje, et nende tahe jääb valitsuse tahtele ikka peale?

Alkoreklaam paneb noored jooma

Kes alkoseaduse karmistamisest võidavad, kes kaotavad, ning kas suudetakse ellu kutsutavate piirangute täitmist ka n-ö päriselus kontrollida? See küsimus on ühiskonna palavaks kütnud ning erutab ka neid, kes kunagi pitsikestki ei võta.

Kuigi alkoholiseaduse karmistamise eelnõus on ka rohkem piiranguid kui reklaamialaseid – näiteks tahab valitsus kauplustesse vägijooke varjavaid vaheseinu jne –, on just reklaam see, millele võitlus seoses praeguste muudatustega paistab keskenduvat.

Pole ka imestada. Mõnigi ekspert ütleb, et tarbijaid üritab alkotööstus võita juurde ennekõike kahest tarbijarühmast: naiste ja laste hulgast. Just nende suunas rullub glamuurse alkoreklaami põhimass. Õieti kasvatatakse juba peaaegu et hällilapsi nn lastešampusega uuteks tarbijateks.

Sotsiaalministeeriumi ametnik Triinu Täht kirjutas ministeeriumi blogis, et alkoreklaam paneb noored jooma. Ta viitas ühele teadusprojektile: valdav osa alkoholireklaame näitab alkoholitarbimist kui lõbusat, meeldivat ja tagajärgedeta tegevust. Lisaks kujutatakse neis keskmisest ilusamaid, rikkamaid ja õnnelikumaid, kel läheb elus hästi. Noored, kellele alkoholireklaamid meeldisid, kaldusid rohkem ka seal näidatut tõe pähe võtma. Seega on reklaami mõju eelduseks selle meeldimine. Nõnda rüüstab nn Ossinovski eelnõu alkoreklaami tiibu kärpides üsna tugevasti paljude mõjukate alkotööstusest kasulõikajate rahakotti. Paraku ühtlasi meedia oma.

"Iga nädal, mil alkoholi reklaamikeeld edasi lükkub, lisab alkoholitootjatele ja -müüjatele miljon eurot käivet, kuid tapab kaks inimest," väidab Londoni arst Taavi Tillmann. "Olen alkoholi- ja reklaamiseaduse muutmise eelnõu suur toetaja," ütleb Tillmann. "Saatsin just e-kirja 20 riigikogu liikmele, see oli pärast arutelu (eelmisel nädalal – toim), kui tootjad-reklaamijad ja teised parlamendi majanduskomisjoni kutsuti. Hämmastav, et kutsutakse kohale väikene lobigrupp, kes kannavad alkopiirangute tõttu justkui kahju, samas on välja arvutatav, et väiksem alkoholitööstus tähendaks väikest valu pisikesele grupile, aga suurt tervisekasu ja majanduskasvu 98-protsendilisele enamusele. Kindlasti paneb alko reklaamimine rohkem jooma. Oleks loogiline, et terve Eesti jooks vähem."

Tillmanni ütlus, et iga alkotööstuses teenitud miljon eurot toob kaasa kahe inimese surma, rajaneb lihtsal arvutusel. Alkomüügi vähenemine kümne protsendi võrra kukutaks tootjate ja poodide käivet umbes ühe miljoni euro võrra nädalas. Tegelikult tooks tarbimise 10% vähenemine kaasa isegi rohkema arvu surmade vähenemise kui kaks maksa- vm tervisekahjude tõttu hukkunut. Vähem enesetappe, liiklusõnnetusi jne. Iga 100 000 elaniku kohta sureb igal aastal alkoholi tagajärjel vähemalt 57 inimest, väidab tervise arengu instituut.

Alkoreklaami käive – justkui sõjasaladus

Kui suur on üldse alkoreklaami käive Eestis ja kui suur pirukas sellest rahast läheb ümberjagamisele, on justkui sõjasaladus. Võib väita, et see summa jääb aastas kahe ja 18 mln vahel.

Uuringufirma Kantar Emor rääkis 2015. aastal umbes kahest miljonist eurost. Samal ajal nimetas alkouuringutega tegelenud Terve Eesti Sihtasutus hoopis teistsuguseid numbreid: juttu olevat kogunisti 18 mln eurost.

Emoris varem äriküsitluste suunda juhtinud Külli Esko väitis Pealinnale, et 18 mln käsitlevat brutokäibeid. Tegelik summa ehk netokäive, kui allahindlusi ja kõike muud arvestada, olevat siiski kaks miljonit. Kuid ka see paar miljonit aastas on Eestis piisavalt suur raha, et selle säilitamise nimel reklaamiäris kujundada tervise- ja tööminister Ossinovskist, nagu ta on ise öelnud, "mossis näoga türann". Juhuslikult puhkenud skandaalis kangutatakse seda "türanni" nüüd haigekassa eesotsast: haigekassa olevat kulutanud võltsarvete alusel abivahendite eest rohkem raha, kui pidanuks. 2013. a alguse saanud lugu ilmus just nüüd ETV-s avalikkuse ette.

Samal ajal on üsna tavapäraseks saanud, et alkotootjad või -vahendajad rikuvad neidki alkoreklaamimise reegleid, mis praegu jõus.

Karskusseltsi AVE juht Lauri Beekmann on selliseid juhte aastaid kollektsioneerinud. Ainult et sellest ei tulene tema arvates justkui mitte midagi: parimal juhul saab alkomüüja või -turustaja noomida. Eks ta ole: jääd napsisena roolis vahele, oled kurjategija. Ahvatled keelde rikkudes tuhandeid, kui mitte kümneid tuhandeid napsitama, oled lihtsalt nutikas ärimees.

Näiteks veinipoe reklaam suures päevalehes, mis ütleb, et "Milleks sõita piirile? Tee ostud mugavalt /firma nimi/ veinipoest." Reklaamiseadus sätestab, et alkoholireklaam ei tohi "sisaldada otsest üleskutset alkoholi osta ega tarbida".

Selliseid juhtumeid, kus kasutatakse seaduses keelatud võtteid alko reklaamimiseks, näiteks ilmakuulsaid staare jne, ei ole kaugeltki vaid mõned üksikud.

Tarbijakaitseamet teatab oma kõneisiku kaudu Pealinnale, et pigem viljeletaksegi rikkujate suhtes hoiatav-juhendavat taktikat.

"Sagedasemad rikkumised on olnud pigem sotsiaalmeedias," ütleb tarbijakaitseameti kõne-isik Pille Kalda. "Näiteks pakutakse "laigi ja jaga" kampaaniate auhinnaks alkohoolset jooki või puudub avalikustataval reklaamil kohustuslik hoiatav tekst "Tähelepanu! Tegemist on alkoholiga. Alkohol võib kahjustada teie tervist!". Üldjuhul on amet algatanud haldusmenetluse, kohustades ettevõtjat reklaamtegevust lõpetama või seadusega vastavusse viima. Praktikas on ettevõtjad kohe reageerinud ameti esmasele märgukirjale ning oma reklaame kas korrigeerinud või eemaldanud. Samuti ei saa täheldada korduvrikkumiste trendi samade ettevõtjate puhul."

Mida siis järeldada? Kõigepealt, et karistused reklaamiseaduse rikkujatele on olematud. Teiseks, et "eetika ja moraali majakate" ehk meediaväljaannete reklaamiosakonnad suhtuvad raha nimel mõistvalt reklaamiseaduse rikkumisse. Samas võiksid nad ju kliendile öelda, et vabandage, seadust rikkuvaid reklaame me ei avalda. Seltskonnameedias kiidetakse küll vahel mõnd staari alkost loobumise eest, ehkki tema sohu lohistajaid otsides võiks meedia ka ise kõigepealt peeglisse vaadata.

Kas selle taustal, kus olemasolevaidki alkoreklaami piiranguid pahatihti ei jälgita, ei tuleks mõelda alkoreklaami täielikule keelustamisele? Sest järelevalvajatel ilmselgelt ei jätku ressurssi võimalike aukude või ümberkäiguteede sulgemiseks tulevikus?

Alkotööstus: rahva harimist ei tohiks keelata

AVE juht Lauri Beekmann on mõistagi nõus: "Ega reklaami lauskeeld poleks ka mingi väga suur samm või midagi radikaalset, sest Norra või Island on seda teinud. Aga olles realist, meie ühiskond pole selleks ehk veel valmis."

Esmapilgul üllatavalt on sama meelt ka alkotööstureid ja -kaupmehi esindav Janek Kalvi. "Tegelikult see eelnõu, mis Ossinovski ellu kutsus, ei ole kaugel reklaami täielikust keelamisest," räägib ta. "Võib-olla võikski reklaami täielikult keelata. Siiski loodan ja usun, et tekib mõistlik kompromiss."

Kalvi sõnul on mitmeti tõlgendatavad reklaamipiirangud hullemad, kui reklaami täiskeeld. "Näiteks kui keelatakse reklaam positiivse emotsiooniga, võibki jäädagi vaidlema, kas viljapõld pudeli taustal on positiivne emotsioon või mitte."

Igal juhul kavatsevad alkotootjad ja kaupmehed oma huve kaitstes riigikogu liikmeid tublisti survestada, et reklaam ei kujuneks vaid lakooniliseks pudeli näitamiseks, nagu eelnõu praegu ette näeb. "Kaovad ära inimmodellidega reklaamid, aga ülejäänu on lahtine," ütleb Kalvi. Ta ei ole nõus, et reklaamis tohib edaspidi olla vaid pudeli pilt. "Haridus ei tohiks olla see, mille riik keelab," ütleb ta, tuues näiteks, et džinnipudeli kõrval võiks ikkagi olla toonikuklaas. Ja Vana Tallinna juures kirjas komponendid, millest see kuulus liköör koosneb.

Igatahes ei kujune võitlus alkolohega valitsuse jaoks lihtsamaks kui Kreutzwaldi "Wina-katku" või von Baeri "Eestlaste endeemiliste haiguste" aegadel. Võrreldes Põhjamaadega on Eestis kordades rohkem alkoholi jaemüügikohti, mis omakorda näitab, et jutud mingist kuiva seaduse kehtestamisest ja Ossinovski võrdlemisest Gorbatšoviga on tegelikust olukorrast valgusaastate kaugusel.

2014. a Alkoholi aastaraamatu kohaselt oli alkoholi müügikohti Eestis 100 000 elaniku kohta 199,1 samas kui Soomes 107,4, Norras 90,7 ja Rootsis 81,5.

ERR teatas, et kui alkoholiseadus praeguse eelnõu kujul välja kuulutatakse, ähvardab Tallink oma laevad mõne muu riigi lipu alla viia. Üksnes Eestis kehtima hakkav seadus, mis käsib alkoholi poes eraldatud vaheseina taha peita, mõjutab nende rahvusvahelist äri, mis ei toimu üksnes Eesti vetes. Lipp aga kohustab järgima just selle riigi seadusi. Suitsidoloog Airi Värnik sõnul hoolitseb aga uus alkoholipoliitika selle eest, et sõltlasi võimalikult vähe juurde tekiks, eriti laste hulgas. "Lahjad limonaaditaolised joogid on lausa kuritegu," nentis ta. "Väljakujunenud alkohooliku ravi on keeruline, väheefektiivne ja kulukas, aga neid võimalusi tuleb muidugi ka rakendada, vahel on õnne. Tõestatult kõige efektiivsemad abinõud alkoholisõltuvuse vähendamisel on alkoholi maksustamine, juurdepääsu piiramine ja reklaami keelustamine, lisaks nõustamine esmatasandi arstiabis ja intensiivne joobe kontroll teedel. Ja seda kõike tuleb rakendada ühel ajal, kombinatsioonis. Uimastite tarvitamine ei ole inimõigus, sellega on seotud väga palju traagilist teiste inimeste suhtes, see on kokkuvõttes ka majanduslik kahju."

Eesti elanike alkoholitarbimine on Põhjamaadega võrreldes üks suuremaid. Tingituna väiksemast tarbimisest ja suurematest müügipiirangutest on alkoholist tingitud kahjud Põhjamaades oluliselt väiksemad kui Eestis.

 

Mida plaanib valitsus alkoholimüügis muuta?

• Alkohol peab asuma poes teistest kaupadest eraldi, see peab olema eraldatud vaheseinaga ega tohi olla märgatavalt nähtav õuest. Üle 450-ruutmeetrise müügipinnaga kauplustes ei tohi alkohol olla nähtav ka ülejäänud müügisaalist.

• Alkoholi esitlus kaupluses ja nn happy hour saavad olema keelatud. Alkohoolse joogi multipakendi ostmine ei tohi olla soodsam kui üksiku joogi ostmine.

• Alkoholireklaam on üldse keelatud tänavatel, sotsiaalmeedias, ajalehtede-ajakirjade kaantel ning kella 22-ni raadios ja teles.Reklaamid võivad anda vaid neutraalset teavet toote põhiliste omaduste kohta, mitte viitama alkoholi positiivsele mõjule ja tähtpäevadele. Reklaamiseaduse rikkumise eest võivad firmad saada kuni 50 000 eurot trahvi.

• Ostjate vanust peab hakkama karmimalt kontrollima. Lubatud on kontrollostud, et näha, kas vägijooke müüakse alaealistele või kuskilt saab hankida salaalkoholi.

 

Jüri Ratas: Soovime parandada rahva tervist

Alkoholi aktsiisitõus peab olema kiirem kui palgatõus, muidu muutub alkohol inimestele üha kättesaadavamaks.

Peaminister Jüri Ratas rõhutas, et alkoholipiirangute eesmärk on eelkõige vähendada alkoholi tarbimist ning sellest tingitud õnnetuste, surmade ja haiguste arvu. Ratase sõnul on alkoholi tarbimine Eestis jätkuvalt liiga kõrge. "2015. aastal tarbiti meil 8,7 liitrit alkoholi elaniku kohta. WHO hinnangul toob tarbimine üle kuue liitri elaniku kohta kaasa olulised kahjud rahva tervisele, mis ületavad igal juhul alkoholiga seotud majandusharude toodetud tulu," selgitas Ratas. "Eesti lähtub oma alkoholipoliitikas teaduslikult tõestatud kõige mõjusamatest sammudest: alkoholi kättesaadavuse ja reklaami piiramisest ja ravi pakkumisest. Alkoholi tarbimise ja sellega kaasnevate kahjude vähendamiseks peab aktsiisitõus olema kiirem kui palgatõus, sest muidu muutub alkohol inimestele üha kättesaadavamaks. Just seetõttu kiirendame lahja alkoholi aktsiisi tõusu."

1 kommentaari

Laadimine...Laadimine...
Laadimine...Laadimine...