Ratturid kihutavad lapsi pikali

 "Ratta- või kõnniteel jalgrattaga sõites ei tohi ohtu seada teisi seal liiklevaid inimesi ja neist lihtsalt selja tagant suure kiirusega mööda tuhiseda," ütles Salva Kindlustuse kindlustusdirektor Urmas Kivirüüt. "Aeglasemate liiklejate läheduses tuleb tegelikult liikuda just nende kiirusega!"

Pilt: Scanpix

Ratturid kihutavad lapsi pikali

Kai Maran

 "Ratta- või kõnniteel jalgrattaga sõites ei tohi ohtu seada teisi seal liiklevaid inimesi ja neist lihtsalt selja tagant suure kiirusega mööda tuhiseda," ütles Salva Kindlustuse kindlustusdirektor Urmas Kivirüüt. "Aeglasemate liiklejate läheduses tuleb tegelikult liikuda just nende kiirusega!"

Hiljutine traagiline jalgrattaõnnetus tuntud näitleja, ajakirjaniku ja muusiku Jüri Aarmaga sunnib uurima, millised on ohutu rattasõidu reeglid. "On täiesti tavapärane, et igal aastal tuleb juba esimeste soojade nädalavahetustega meile kahjujuhtumeid, mis on tekkinud just jalg- ja jalgrattateedel," ütles Kivirüüt. "Paraku on paljude selliste juhtumite puhul üheks osapooleks sõiduauto. Samas on vaikselt kasvamas selliste õnnetuste arv, kus osapoolteks üksnes kergliiklusteedel liikujad."

Õnnetused ratturitega on kolmandiku võrra suurenenud. Kui 2017. aastal juhtus nendega 176 õnnetust, siis eelmisel aastal juba 234. Maanteeameti andmeil on see kolmandiku võrra rohkem 2015.-2017. aasta keskmisest (178).

Jalakäija võib kõnniteel käigurada vahetada

Politsei registreeris viimase aasta jooksul kokku 43 sellist juhtumit, kus jalg- ja jalgrattateedel toimusid õnnetused sealsete liiklejate vahel või üksiku liiklejaga. Neist pooled olid sellised, kus jalgrattur ise kukkus või sõitis otsa postile, piirdele, puule jne. Kivirüüt nentis, et tihti põhjustab õnnetusi liigne kiirus. Teatavasti võib rattur jalakäijast mööduda viimase kiirusel, mis on 3-7 km/t.

Jalakäija ja eriti väike laps ei pruugi kergliiklusteel alati sirgjooneliselt liikuda ning otsasõidu vältimiseks jääb kihutaval ratturil üle vaid teelt välja või jalakäijale otsa sõita. "Teiste teedega lõikumise kohtadel tuleks alati kiirust vähendada, ja jalgrattur, tasakaaluliikuri- või mopeedijuht peavad sellistel juhtudel ületama sõiduteed jalakäija kiirusega," toonitas Kivirüüt, kelle sõnul on kõige lihtsam reegel alati arvestada tõsiasjaga, et väiksem liikleja on nõrgem osapool. "Järjest rohkem liikub meil ringi näiteks erinevaid elektri jõul liikuvaid sõidukeid, mille kiirused muutuvad küllaltki suureks. Tuleb meeles pidada, et kergliiklusteel ei tohi ohtu seada seal olevaid teisi liiklejaid ja neist lihtsalt selja tagant suure kiirusega mööda tuhiseda. Kunagi ei tea, kas äkki teeb eesliikuja mingi ootamatu manöövri. Aeglasemate liiklejate läheduses tuleb tegelikult liikuda tema kiirusega!"

Kui rattur on otsustanud sõita kõnniteel, tuleb tal arvestada jalakäijatega ning neid mitte ohustada. "Tihedalt jalakäijaid täis teel tuleks kiirus vähendada nende temponi, mis võib tunduda küll venimisena, kuid on kõigile turvalisem," lausus Gjensidige kindlustuse kahjukäsitluse osakonna juht Maarika Mürk. "Eriti ohtlikud on ristmikud, kus ristuvalt teelt liikuva auto lähenemist varjab hoone või aed. Nii ei näe autojuht ratturit ja vastupidi. Samuti võib maja varjust kõnniteel välja tulla jalakäija."

Pidurid korda!

Rattal tuleks regulaarselt kontrollida rehvirõhku ja veenduda pidurite korrasolekus. Näiteks nõuab seadus, et vähemalt ühe ratta mõlemal küljel peab olema kollane või valge helkur. Mürk soovitab lasta jalgrattahooaja alguses vähimagi kahtluse korral  sõiduriist rattapoes spetsialistil üle vaadata.

Jälgida tuleb, et jalgrattal oleks ees valge ja taga punane tuli ning ratturil endal peas kiiver, hämaral ajal seljas helkurvest ja seljakotil helkuriga kate.

Maanteeameti liiklejate käitumise uuringu statistika näitab paraku, et kiivrit kannab jalgrattaga sõites vaid 29% täiskasvanutest ning ohutusvesti või muud märkamist soodustavat riietust 26%. Laste puhul on olukord siiski parem, neist kannab kiivrit enamasti või sageli 80% ja ohutusvesti 46%. Pimedal ajal põleb rattal ees valge tuli 84% ja taga punane tuli 75%-l jalgratturitest.


Seadus lubab ratturil ise otsustada, millal kõnniteele keerata

• Kõnniteel võib sõita alla 13-aastane rattur koos kuni kahe saatjaga, väikelast rattatoolis sõidutav rattur ja lihtsalt rattaga sõitja juhul, kui sõiduteel sõitmine on tee seisukorra tõttu oluliselt raskendatud.


• Kui rattur liigub autoteel, on ka tema sõiduki juht ja seega võrdväärne liikleja autoga. Liikuda tuleb autodega samas suunas sõidutee parempoolse ääre lähedal.


• Viimase kolme aastaga on õnnetused jalakäijatega oluliselt vähenenud, pigem toimuvad need jalgratturite ja sõiduautode vahel.

Laadimine...Laadimine...