Riigikontroll on jätkuvalt seisukohal, et politsei- ja piirivalveameti personali vähenemise mõju ülesannete täitmisele ja siseturvalisusele tervikuna tuleb põhjalikult hinnata ning sellega kaasnevad riskid maandada või leppida sellega, et näiteks liiklusjärelevalve väheneb, politsei reageerib väljakutsetele aeglasemalt või kuritegude avastamise määr väheneb. Töötajate arv on vähenenud, sest nende keskmine palk ei tõuse nii kiiresti kui mujal avalikus sektoris ja inimesed jõuavad pensioniikka.
Aastal 2006 algasid ettevalmistused Politseiameti, Piirivalveameti ning Kodakondsus- ja Migratsiooniameti ühendamiseks, mis jõudis lõpule 2010. aasta alguses, kui tööd alustas Eesti suurim, tollal 6000 töötajaga riigiasutus nimega Politsei- ja Piirivalveamet (PPA). PPA eelarve on 2018. aastal ca 220 miljonit eurot, kirjutas Riigikontroll aastaraportis.
Kolme asutuse ühendamise tulemusel loodeti saavutada kokkuhoid kinnisvarakuludelt, tehnika soetamiselt ja haldamiselt. Vähendada sooviti ka tugiteenistujate osakaalu töötajaskonnast nii, et töötajate koguarvu ei vähendata.
Riigikontrolli 2016. aastal avaldatud audit näitas, et reformi tulemusena saavutati PPAs kokkuhoid kinnisvara ruutmeetrite vähendamise pealt töötaja kohta ja maismaasõidukite kulude kaudu. Vähenes ka tugiteenistujate osakaal kogu PPA töötajaskonnast.
Vastupidi plaanitule saavutati rahaliselt suurim kokkuhoid PPA moodustamisel tööjõukuludelt, mis olid ka 9 aastat hiljem, 2017. aastal, PPAs 4% väiksemad kui kolmel ühendatud asutusel kokku 2008. aastal. Samas olid avaliku sektori tööjõukulud tervikuna 2017. aastal 35% suuremad kui aastal 2008 (vt joonis 7). 2008. aasta tööjõukulude summa ületab PPA 2018. aastal.
PPA tööjõukulusid on aidanud madalana hoida töötajate arvu oluline vähenemine viimasel kümnel aastal ja avaliku sektori keskmisega võrreldes aeglasem palkade kasv.
Töötajate arv PPAs on järjepidevalt vähenenud. 2018. aasta alguses oli PPAs ca 1100 töötajat vähem kui 2010. aastal, kui ühendasutus tööd alustas. Samuti on kasvanud töötajate keskmine vanus (vt joonis 8). Kui PPAsse tööle asumise ja sealt lahkumise senine trend jätkub, siis kümne aasta jooksul suureneb PPA töötajate keskmine vanus ja pensionile minejate arv.
Ehkki PPA on viimastel aastatel riigieelarvest palgatõusuks raha märkimisväärselt juurde saanud, on nii Eesti keskmine kui ka avaliku sektori keskmine palk kiiremini kasvanud. Kui aastal 2017 oli avaliku sektori keskmine palk 49% suurem kui aastal 2008, siis PPA-l oli vastav keskmine näitaja 32% (vt joonis 9). Seda vahet ei kata ka 2018. aasta riigieelarves PPA töötajate palgatõusuks eraldatud raha ja 2019. aasta riigieelarve eelnõus planeeritud ca 10% suurune palgaraha tõus. Arvestada tuleb, et samal ajal kasvavad ka riigi ja avaliku sektori keskmised palgad.
Positiivsena saab välja tuua, et PPAs on alates 2015. aastast suudetud palkasid PPA keskmisega võrreldes mõnevõrra rohkem tõsta patrullpolitseinikel, kelle palgakasv on viimastel aastatel edestanud Eesti keskmise palga kasvu. See on aidanud aeglustada PPA töötajaskonna vähenemist. Patrullpolitseinikke töötab PPAs ca 500 (10% PPA töötajaskonnast) ja nende keskmine brutopalk koos ületundide, valve-, öö- ja pühadetundide tasuga on 2018. aastal olnud 1359 eurot.
2016. aastal avaldatud auditis „Politsei- ja Piirivalveameti moodustamise kulg ja tulemuslikkus“ leidis Riigikontroll, et kolme asutuse ühendamine oli tehtud küll kulutõhusalt, kuna tugiteenistujate osakaal on vähenenud, kuid juhtis tähelepanu, et kolme asutuse ülesandeid ja avalike teenuste kvaliteeti puudutavad eesmärgid jäid ühendamisel tähelepanu alt kõrvale.
Riigikontroll tõi auditis välja, et PPA personali edasise vähenemise või vähendamisega kaasnevaid riske ja mõju siseturvalisusele tervikuna ei ole seni põhjalikult analüüsitud. Riigikontroll on samal seisukohal ka praegu.
Viimastel aastatel on PPA personali palgatõusule suuremat tähelepanu pööratud ning sellega on suudetud PPA töötajaskonna vähenemist aeglustada, aga mitte peatada. Riigikontroll on jätkuvalt seisukohal, et PPA personali vähenemise mõju ülesannete täitmisele ja siseturvalisusele tervikuna tuleb põhjalikult hinnata ning sellega kaasnevad riskid maandada või leppida sellega, et näiteks liiklusjärelevalve väheneb, politsei reageerib väljakutsetele aeglasemalt või kuritegude avastamise määr väheneb.
Riigikontroll leiab, et PPA personali jätkuva vähenemise üks põhjus peitub selles, et PPA keskmine palgatase on jäänud avaliku sektori ja Eesti keskmise palga tõusu tempole alla. PPA personali vähenemisele aitab lisaks kaasa PPA töötajate keskmine vanus ja sellest tulenev pensioniikka jõudvate töötajate arvu kasv.
helveet
12. nov. 2018 20:23