"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
Sadamasse hakkaks sõitma veelgi uuemad trammid (0)
06. november 2017
Albert Truuväärt

Uued trammid vahetaks välja kaheksa päevinäinud Tšehhi trammi ning oleks valmis sõitma ka plaanitaval sadamaliinil.

Linn koostab praegu hanketingimusi, et osta lähitulevikus kohe kaheksa uut trammi ning sõlmida optsioon veel vähemalt 20 trammi peale. “Kohe ostetavaid tramme on vaja mahakantavate trammide asendamiseks,” selgitas tegevlinnapea Taavi Aas. “Järgmiste uute trammide hankimine on ka järgmine loogiline samm Tallinna trammiliikluse arendamisel ja jõuline samm taotlemaks Rohelise pealinna tiitlit, sest elektritransport on tulevik.”

Kolme aasta pärast ehk kohal

Optsioon on aga vajalik juhuks, kui linn hakkab tõsisemalt tegelema sadamasse viiva trammitee rajamisega. 20 trammi on esialgne kogus. “See tähendaks suure tõenäosusega täiesti uue liini sündi, mis omakorda vajab trammikoosseisu,” selgitas Tallinna Linnatranspordi AS (TLT) juhatuse esimees Enno Tamm. “Lõplik trammide arv sõltuks koridorist, mille linn välja valib, samuti sellest, kui palju jooksvaid kilomeetreid täiendavat trammiliini tuleb ja millist intervalli soovib linna transpordiamet seal näha.”

Sõitjad soovivad ka madalapõhjalisi tramme “Uuendamata Tšehhi KT4 trammid ei ole madalapõhjalised,” lausus Tamm. “Lapsevankri või ratastooliga sõitja peab praegu jälgima liinigraafikut, et millal tuleb madala põhjaga sõiduk. Pärast eelpool nimetatud hanget saame öelda, et kõik Tallinna trammid on madalapõhjalised.”

Kuna Tšehhi tehased on tänapäeval keskendunud pigem vanade trammide remondile ja ümberehitamisele, võiks teoreetiliselt hankel osaleda Euroopa kolm suuremat tegijat, kellest ühe tramme võiks siis hakata tulevikus Tallinna tänavatel nägema. Üks suuremaid firmasid nende seas on ka senised Tallinna uued trammid teinud Hispaaania firma CAF. “Euroopa suuremad tootjad oleksid siis võib-olla ikkagi Stadler, CAF, Bombardier,” mainis Tamm.

Trammihange võtab veel aega. “Kõigepealt paneme hanketingimused kokku, siis kuulutame välja rahvusvahelise hanke,” selgitas Tamm. “Võib arvata, et koos võimalike vaidlustega kestab see kõik kaks aastat.”

Seejärel võib minna veel vähemalt poolteist aastat, enne kui esimene uus tramm Tallinna tänavatele jõuab.

Retrotrammid valmivad Eestis

Juba praegu vurab Tallinna tänavatel 20 uut trammi, millest osa sõidab ka uuel liinipikendusel lennujaama. Lisaks on Tšehhimaal – Prahas ja Ostravas – moodsamaks ehitamisel kaks KT4 trammi ja 12 madalapõhjalist trammi KT6, millest pooled on juba käes. Tamme sõnul ei jää Tšehhis uuendatud trammid kvaliteedilt uutele Hispaania omadele alla, olles samas soodsama hinnaga. “Vahe seisneb selles, et CAF on kogu oma pikkuses madalapõhjaline, aga Tšehhi trammil on madalapõhjaline ainult keskosa. Kuus KT4 trammi saavad aga siinsamas Eestis retrotrammideks. Üks retrotramm – Konstantin – vurab juba praegu Tondi-Kadrioru liinil. Nii et 14 pluss kuus trammi, kokku 20, pluss 20 CAF-i – see teeb juba praegu kokku 40 uut trammi,” nentis Tamm.

Samas eeldab juba praegune liinivõrk, et iga päev sõidaks linnas 52 trammi, mis tähendab, et kuni kaheksa uue trammi tulekuni peab TLT kasutama ka uuendamata tramme.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.