SAHAMEES: Memmed toovad meile sooja saia

"Tänapäeval teeb poole meie tööst ära elektroonika. Istud kabiinis lühikeste varrukatega T-särgis, ei ole külm ega midagi," kirjeldas oma tööd kogenud sahamees Avo Kullat.

Pilt: Albert Truuväärt

SAHAMEES: Memmed toovad meile sooja saia

Urmas Kaldmaa

"Tänapäeval teeb poole meie tööst ära elektroonika. Istud kabiinis lühikeste varrukatega T-särgis, ei ole külm ega midagi," kirjeldas oma tööd kogenud sahamees Avo Kullat.

Tänavapuhastusfirmad esitlesid 6. novembril Tallinna laulukaare ees oma talihooldustehnikat. Väljas olid Tänavapuhastuse AS, Tallinna Kommunaalteenused OÜ ja Eesti Keskkonnateenused AS masinad.

Abilinnapea Kalle Klandorfi sõnul pöörab linn sel hooajal suuremat tähelepanu tänavate puhastusele ja lume väljaveole. "Selleks on erakorraliste lumeolude reservi planeeritud 750 000 eurot," ütles ta.

Hooldusauto juht ja sahamees Avo Kullat (66) rääkis, et talvel algab tema töö juba siis, kui ta lihtsalt linna peal käib ja vaatab, mis seal toimub. Masina rooli istudes tundub aga, et elanikud ei taha tihti lumekoristajatega arvestada. "Vahel meile näidatakse näppu või vehitakse rusikaga. Igal aadlimehel on kuhugi kiire, iga ema ja isa tahab oma lapse viia kooli ukse ette. Siis oodatakse järjekorras, millal saab lapse kooli ukse ette maha panna ja edasi sõita. Seda, et laps kõnniks 20 meetrit jala ukseni, ei peeta vajalikuks. Meie oma tööd sel ajal teha ei saa, sest peame vaatama, et me seal kellelegi liiga ei tee. Ei pritsiks, ei läheks vastu jne," rääkis ta. "Sahamees on nende arvates tühipaljas tööinimene ehk teisisõnu mitte keegi."

Tööl juba viieaastasena

Tihtipeale tuleb sahameestel ette ka väikesi plekimõlkimisi, sest nad sõidavad kolme-neljakesi rivis ja teevad tee korraga puhtaks. "Üksinda teed puhtaks ajades on see tihti tühi töö, sest tagant tulevad sõiduautod sõidavad piki valli ja lumi lendab puhtaks lükatud teele tagasi," selgitas ta.

Sahkajate töös tuleb aga ka rõõme ette. "On inimesi, kes tulevad juurde ja ütlevad: "Poisid, te teete väga tänuväärset tööd. Kõik on hästi,"" lausus Kullat. "Teinekord toovad memmed sooja saia ja ütlevad: "Oi, poja, aitäh, et lükkasid mu ukseesise puhtaks." Vahel olen neile ka õpetanud, kuhu lumehunnik teha, et saaks selle sahaga paremini kaasa võtta. Rõõmustav on juba seegi, kui teed oma töö ära ja näed, et kõik on ilusti puhas. Teinekord ütleb ka ajakirjandus sahameeste kohta mõne kiitva sõna, et olete ikka tööd teinud, mitte niisama istunud."
Juba Kullati isa oli sahamees ning ta käis väiksena isaga tööl kaasas. "Mina seisin viieaastasena kabiinis püsti. Leeklamp põles kabiini põrandal ja lükati lund," selgitas ta. "Selle masina sahk ei tõusnud ega liikunud, vaid jooksis taldade peal mööda maad. Tänapäeval on palju lihtsam, teinekord võib ainult ühe käega tööd teha, sest poole tööst teeb ära elektroonika. Istud kabiinis lühikeste varrukatega T-särgis, ei ole külm ega midagi. Kõik on lumekoristustehnika mõttes kaasaegne ja kui kõik instantsid selle kaasaegsusega kaasa tuleksid, oleks täitsa hea."

Õpetused elanikele

Kullatil on elanikele ka soovitusi, kuidas tänavad paremini puhtaks saaksid. "Kui teete lumehunniku, siis tingimata peale oma kodu sissesõitu," rääkis ta. "Siis saab sahamees lumehunniku kaasa võtta. Kui lumehunnik on enne sissesõitu, siis variseb see saha ees laiali ja hunniku kohale jääb 10-15 cm kõrgune vallike. Sageli aga inimesed ei panegi lund hunnikusse, vaid loobivad rentslisse. Siis ongi nii, et kojamehed viskavad lund meile ja meie neile tagasi."

Bussipeatustes on lapsed sageli lumesahast põnevil, kuid targem oleks kaugemale hoida. "Lumesahal on taga soolapuistur, mis asub täpselt laste silmade kõrgusel," selgitas Kullat. "Sool lendab siis lapsele näkku. Kui inimesed bussipeatuses näevad, et sahk tuleb, võiks astuda sammu tagasi. Ei pea seisma tänava serva peal ning ootama ja vaatama."

Veel üks suur mure on sahameestele parkivad autod. "Inimesed, kellel on oma hoov, olge palun nii armsad, parkige auto sinna. Või pange parklasse või aeda," ütles Kullat. "Ma tean, et ebamugav on hommikul väravat lahti teha. Lihtsam on tulla välja, keerata autovõtit ja sõita. Auto parkimiskoht jääb aga sel juhul  koristamata ja võib-olla jääb ka järgmine kord. Siis lumi jäätub ja sahk ei võta enam põhjani puhtaks. Metallteraga ei saa me minna linna vahele."

Tänavatel arvukalt koristusmasinaid

• Tänavapuhastusfirmadel on talvel tänavatel kokku 77 masinat, sh 47 puisturit ja 30 multifunktsionaalset mehhanismi.

• Tööd teeb ka 43 labidabrigaadi ning kuus laadurit, viis lumepuhurit ja 17 kallurit.

• Talve alguseks on firmad varunud kokku 7 350 t soola, 35 t kaltsiumkloriidi ja 864 t graniitsõelmeid. Liiklusohtlikesse kohtadesse on paigaldatud 31 puistematerjalide konteinerit.

Laadimine...Laadimine...