Tallinn sai Euroopa rohelise pealinna valimisel finalistiks

Tallinna trumbid teiste linnade seas on tasuta ühistransport, ühistranspordirajad, jalakäijate tänavad kesklinnas, hoo sisse saanud jalgrattarent ja kaitsealad.

Pilt: Scanpix

Tallinn sai Euroopa rohelise pealinna valimisel finalistiks

,

Tallinna trumbid teiste linnade seas on tasuta ühistransport, ühistranspordirajad, jalakäijate tänavad kesklinnas, hoo sisse saanud jalgrattarent ja kaitsealad.

Tallinn jõudis 2019. aasta Euroopa rohelise pealinna konkursil viie finalisti sekka. "Tallinna eelised on tasuta ühistransport, ühistranspordirajad, jalakäijate tänavad kesklinnas ja hoo sisse saanud jalgrattarent," loetles abilinnapea Arvo Sarapuu. "Tallinnas on palju parke ja rohelust, näiteks seitse parkmetsa Nõmmel. Meil on Paljassaares Natura 2000 linnukaitseala ning hiljuti võtsime kaitse alla ka Merimetsa pargi. Alati pole küsimus rahas ja miljonite eurode suurustes investeeringutes. Eelis on ka linnadel, kellelt on õppida palju väikseid, aga nutikaid asju. Eks näidete rohkus ole Tallinna pluss."

Strasbourgist parem

Peale Tallinna on finalistid Soome linn Lahti, Norra pealinn Oslo, Belgia linn Gent ja Portugali pealinn Lissabon. "Sündmuse olulisust näitab juba meie konkurentide soliidsus," ütles Sarapuu. "Gent on tuntud suurte lillefestivalide linnana, seal tähistavad seda kõik, lihtrahvast kuningani välja. Oslo aga kavandab kesklinna alla suisa tunneleid, et kesklinnast autoliiklus ära kaoks. Need viis linna on teinud meeletult oma keskkonna heaks ja juba nende seas olemine on tohutu tunnustus."

Viie parima hulka pääses Tallinn 14 linna seast. "Näiteks osutusime paremaks Strasbourgist," nentis abilinnapea. "Ju siis olid ka Euroopa Komisjoni žüriile esitatavad materjalid läbi mõeldud."

Kõigil viiel linnal tuleb 31. mail anda üle enda kohta esitlus, millea vaatavad üle mitmed eksperdid ja Euroopa Liidu asutused. Euroopa Komisjoni otsustajad tahavad näha ka Tallinna rahvusvahelist suhtlust näiteks keskkonnateemaliste seminaride korraldajana ja Euroopa linnade keskkonnaorganisatsioonides osalejana.

"Ühest küljest tahavad otsustajad teada, kuidas linn Euroopa rohelise pealinna kaubamärki turundab, samas on seminarid võimalus linnal ennast reklaamida ja see toob turiste," selgitas esitluse eest vastutav Tallinna keskkonnaameti juhataja Relo Ligi. "Võitmine või mittevõitmine sõltub suures osas ka turundusplaanist."

Saaks võõrustada järgmisi valimisi

Tallinna komistuskiviks võitmisel võib saada tihe liiklus kesklinnas. "Tallinn on ju kikilipsu kujuline, mis tähendab ummikuid linnasüdames," selgitas Sarapuu. "Võitjate seas on ikka olnud linnad, kes kesklinnas liiklust piiravad. Näiteks Ljubljana lubab sinna ainult elektritransporti või jalgrattaid. Suur liiklus ei tohiks läbi kesklinna voorida. Seda puudust oleme vähendanud jalakäijate tänavate rajamisega."

Tallinn peab panema esitlusse kirja, kuidas ta näitab teistele eeskuju. "Tallinn peab nagu missikandidaat ütlema, mida positiivset ta korda saadab," selgitas Ligi. "Tallinn peab olema justkui rohelise pealinna saadik, kes kannab selle võistluse sõnumit edasi. Oma taotlust tuleb kaitsta ja küsimustele südikalt vastata."

Võit tähendaks ka, et Tallinnal tuleb võõrustada 2020. aasta Euroopa rohelise pealinna valimisi ja järgmist parimat valiks ka Tallinna esindaja. Võitja selgub 2. juunil tänavuses Euroopa rohelises pealinnas Essenis Saksamaal.

Laadimine...Laadimine...