Tallinna tänavate kate hakkab elektrit tootma

"Järgmisel aastal avab Tallinn esimese Euroopa Liidu pealinnana tänavalõigu, mille fooride ja osaliselt ka tänavavalgustuse jaoks vajaliku elektri toodab tänavakate ise," ütles abilinnapea Kalle Klandorf. "Päikeseelementidest saadava energiaga on võimalik toota elektrit lähedal asuvate fooride ja tänavavalgustuse jaoks, eemaldada teele kogunevat lund ja jääd, juhtida paremini liiklust, toita elektrisõidukeid jne."

Pilt: Scanpix/Pilt on illustratiivne

Tallinna tänavate kate hakkab elektrit tootma

Urmas Kaldmaa

"Järgmisel aastal avab Tallinn esimese Euroopa Liidu pealinnana tänavalõigu, mille fooride ja osaliselt ka tänavavalgustuse jaoks vajaliku elektri toodab tänavakate ise," ütles abilinnapea Kalle Klandorf. "Päikeseelementidest saadava energiaga on võimalik toota elektrit lähedal asuvate fooride ja tänavavalgustuse jaoks, eemaldada teele kogunevat lund ja jääd, juhtida paremini liiklust, toita elektrisõidukeid jne."

Klandorfi sõnul on kohad, kuhu elektrit tootev kate esimeses järjekorras maha pannakse, juba välja valitud. See tuleb Mustamäele Raja tänava reguleerimata ülekäigurajale ning Laululava lähedale jalakäijate tee ja jalgrattatee ristmikule. Seejärel saavad uudse katte Raja tänava rattatee, Raja ja Mäepealse tänava ristmik, Tehnopoli Roheruumi esine kergliiklusala, Mäepealse tänava bussipeatus ja Tallinna tehnikaülikooli Ehitajate tee bussipeatus.

"See oleks Tehnikaülikooli lähedal ja pidevalt teadlaste ning arendajate silme all," põhjendas kohavalikut tehnikaülikooli ettevõtluskoostöö koordinaator ja kõneksoleva projekti juht Allan Lahi. "Näeksime, kas kate töötab ja kuidas töötab. Me kavatseme panna päikese-elemente esialgu vaid kõnni- ja kergliiklusteedele, jalakäijate ootealadele ja bussipeatustesse. Autoteedele me päikese-elemente veel ohutuskaalutlustel panna ei soovita, sest autode mass ja kiirus on jalakäijate ja ratturite omast tunduvalt suuremad. Pealegi kasutavad autod naastrehve, mis kulutavad katet tarbetult palju. Teede Tehnokeskuse testide põhjal peab e-katend naastrehvidele viis korda paremini vastu kui parim asfaltbetoon, aga on siiski liiga kallis, et seda naastudega kulutada."

Tänavakivi moodi energiakapslid

Teekate kasutab nn e-kive, mis on ligikaudu sama suured kui tänavakivid. Igasse kivisse on ilmastikukindlalt kapseldatud päikeseelement, leedvalgustid ja vajadusel elektroonika. Kui mõne e-kiviga midagi juhtub, vahetatakse see lihtsalt välja. "Oleme suutnud kapseldada elektroonika ja muuta päikesepaneelid suhteliselt ilmastikukindlaks," selgitas Lahi. "Testide esimesed tulemused näitavad, et lahendus töötab."

Lahi rääkis, et päikeseelemendid teekattes toovad olulise kokkuhoiu. "Suvel saab elektrienergia ülejääki salvestada elektrivõrku ja talvel, kui päikese-elementide energiast puudu jääb, võtta energiat elektrivõrgust juurde," selgitas Lahi. "Aastabilanss peab aga igal juhul jääma positiivseks, sest vastasel korral ei säästa me keskkonda ja see poleks innovatsioon."

Sügiseks tööle

Kivide leedvalgustite valgus tõuseb alt tänava pinnalt ülespoole. "Siin peab asi olema hoolikalt läbi töötatud, et ei tekiks soovimatut valgusreostust," juhtis Lahi tähelepanu uudse tehnoloogia kasutuselevõtmisega kaasnevale probleemile.

Kuigi uudse teekatte peamiseks ülesandeks on esialgu tänava valgustamine, ei piirdu võimalused ainult sellega. "Tulevikus saab päikese-elementidest kindlasti osa tee infrastruktuurist," ennustas Lahi. "Päikese-elementidest saadava energiaga on võimalik eemaldada teele kogunevat lund ja jääd, juhtida paremini liiklust, toita elektrisõidukeid jne."

Uue katte paika panek maksab esialgu 775 200 eurot, see algab järgmise aasta aprillis ja 30. septembriks peab see kokku lepitud paikades töötama.

 

Laadimine...Laadimine...