Tänavaaiad ja pakirobotid viisid Tallinna Euroopa uuenduslikumate linnade hulka

"Innovatsioonipealinna võistlusel olid Tallinna tugevused liikumise peale süttivad tänavalaternad ning pakirobotite ja iseliikuvate autode testimine, mida Euroopas lubavad veel väga vähesed linnad," ütles Tallinna ettevõtlusameti välisprojektide juhtivspetsialist Jaanus Vahesalu.

Pilt: Scanpix

Tänavaaiad ja pakirobotid viisid Tallinna Euroopa uuenduslikumate linnade hulka

Kairi Ervald

"Innovatsioonipealinna võistlusel olid Tallinna tugevused liikumise peale süttivad tänavalaternad ning pakirobotite ja iseliikuvate autode testimine, mida Euroopas lubavad veel väga vähesed linnad," ütles Tallinna ettevõtlusameti välisprojektide juhtivspetsialist Jaanus Vahesalu.

Tallinn kandideerib 2017. aasta Euroopa innovatsioonipealinna tiitlile ning jõudis võistlusel viimasesse vooru kümne parema hulka. Ettevõtlusameti välisprojektide juhtivspetsialisti Jaanus Vahesalu sõnul osales võistlusel 32 linna ja Tallinna jõudmine esimese kolmandiku hulka on suur saavutus. "Seda enam, et seistakse kõrvuti suurte metropolidega nagu Berliin ja Pariis," lisas ta.

Tallinn kogub plusspunkte näiteks e-residentsuse või start-up viisade agara kasutamisega, oma e-teenuste ning pakirobotite ja iseliikuvate autode testimistega. "Oluline pole, kas midagi on välja mõelnud linn või riik, oluline on, et linn koguks põnevaid ideid, mida ta ka ellu viiks," selgitas Vahesalu. "Eesti on teadaolevalt maailmas üks esimesi riike, kes lubab iseliikuvate autode testimist linnas."

Vahesalu hinnangul on ka mujal maailmas palju vaidlust tekitanud Uberi ja Taxify teemad Tallinnas juba selgeks räägitud. "Ligemale 70% taksotellimustest tehakse meil äpi kaudu," ütles Vahesalu. "Mujal maailmas jääb see number aga väga väikeseks, ulatudes näiteks suurriigis Saksamaal kohati 15%-ni. Lisaks uurib Tallinn, kuidas panna veealuse tunneli kaudu Helsingisse käima Hyperloop."

Vahesalu sõnul torkab Tallinn silma ka oma keskkonnaarmastusega. "Näiteks võib tuua leedvalgustuse juhtsüsteemi ning sensoritega varustatud Kalaranna tänava, kus tuled süttivad täisvõimsusel alles siis, kui keegi seal liigub," ütles mees. "Samuti on kasutusele võetud prügikastide sensorid, mis näitavad täituvust."

Vahesalu sõnul oli üks suuremaid rohelisi projekte ka Laagna teel toimunud lillepidu, kus noored istutasid üheksa kilomeetri pikkusele alale lilli ja muld toodi jäätmekeskusest. "Hea näitena võiks tuua ka linna põllumajanduse ja linnaaedade idee, kus inimesed said ise läbi veebikeskkonna ideid jagada, kus võiks olla põllumaa või kus võiks taimi või loomi kasvatada. Tänaseks on mitmed head mõtted juba ellu rakendatud. Oluline oli ka nüüdseks ülemaailmseks kasvanud "Teeme ära" projekt, see loov initsiatiiv sai alguse paljuski just Tallinnast."

Konkursi võitja selgub 7. novembril Lissabonis.

Võitja linn saab miljon eurot

"Paljud teemad, millest Euroopa suured linnad ei oska unistadagi, on Tallinnas iseenesestmõistetavad," ütles tegevlinnapea Taavi Aas.

Kuigi Euroopa Liidu ametnike vedamine isesõitvate bussidega Eesti eesistumise ajal on lõppenud, toetab linn ikkagi nende testimist "1. oktoobrist peaks tehnikaülikooli eestvedamisel käiku minema isesõitvate busside pilootprojekt, mis peaks bussid ülikooli linnakus sõitma panema," ütles Aas.

"Linn annab katsetamiseks 10 000 eurot." Innovatsioonipealinna tiitli võitnud linn teenib uute mõtete elluviimiseks miljon eurot.

Laadimine...Laadimine...