Tarbijaõiguste päev õpetab netipoodides orienteeruma

Kui veebipoe lehekülg koosneb pelgalt ahvatlevast kaubanimekirjast, kuid puudub teave eri maksevõimaluste ning kauba tagastamise kohta, pole pood sugugi usaldusväärne, saab teada tarbijaõiguste päeval, 27. märtsil. Võib ka juhtuda, et netist tellitud kaup saabub suure hilinemisega ning on lubatust kehvem.

Pilt: Scanpix

Tarbijaõiguste päev õpetab netipoodides orienteeruma

Kai Maran

Kui veebipoe lehekülg koosneb pelgalt ahvatlevast kaubanimekirjast, kuid puudub teave eri maksevõimaluste ning kauba tagastamise kohta, pole pood sugugi usaldusväärne, saab teada tarbijaõiguste päeval, 27. märtsil. Võib ka juhtuda, et netist tellitud kaup saabub suure hilinemisega ning on lubatust kehvem.

Tarbijaõiguste päev õpetab veebipoodides orienteeruma, isikuandmeid kaitsma ja maksuvaba tulu arvestama – oma õiguste tundmine aitab pettusi vältida ja vajadusel kulutatud rahagi tagasi saada. "Teemade kohta saab juba praegu küsimusi esitada, et esinejatel oleks aega põhjalikke vastuseid ette valmistada," lausus ameti hinna ja tarbijakaitse osakonna juhataja Aave Jürgen. "Päringu võib esitada e-posti tarbijainfo@tallinnlv.ee kaudu või tel 640 4232."


Näiline ostuparadiis


Internetikaubanduse näilises ostuparadiisis tuleb tarbijakaitseameti peadirektori Andres Sooniste sõnul reegleid tunda, et mitte petta saada. "Usaldusväärsus on e-kaubanduse võtmeküsimus ja eks me ostjatena eeldame, et kõik, mis avalikult e-kaubanduses pakutakse, enamjaolt seda ka on," rääkis Sooniste. "Paraku esineb ka olukordi, kus ettevõtjad kas tahtmatult või tahtlikult reeglite vastu patustavad."


Kitsaskohti on Sooniste sõnul laias laastus kolm. "Esiteks – tellid, maksad, aga kaupa kätte ei saa või tuleb see suure hilinemisega. Teiseks peaks jälgima, kas tellitud ja kätte saadud kaup on ikka kvaliteetne. Ja kolmandaks – ostust loobumisel ei saada raha tagasi."


Õigus kaup ilma igasuguste põhjendusteta tagasi saata kehtib neliteist päeva pärast ostu. "Tavakaupluses sellist õigust pole, sest seal saab ostja kaupa vaadata, oma käega katsuda ja selgagi proovida," selgitas Sooniste. "Kahenädalane tagastamisõigus annab e-poe kliendile samasuguse võimaluse kodus tootega tutvuda. Neljateist päeva jooksul võib e-poest tellitud kauba mis tahes põhjusel tagasi saata, ka siis, kui see lihtsalt ei meeldi. Kui aga toode osutub ebakvaliteetseks, peab e-pood selle soovi korral teise vastu välja vahetama, parandama, või kui see pole võimalik, raha tagasi maksma."


Müügikoht lihtsalt kaob


Sooniste hoiatas ka ebaturvaliste e-poodide eest. "On juhtumeid, kus e-pood on ostu järel n-ö pildilt kadunud ja telefonitoru ei võeta," rääkis ta. "Seepärast peaks alati, aga eriti suuremate ostude, näiteks mööbliostu puhul internetis poe tausta kontrollima. Kui veebilehekülg koosneb pelgalt ostma kutsuvast müügimoodulist ja puudub teave eri maksevõimaluste ning kauba tagastamise kohta, pole pood sugugi usaldusväärne."


Sooniste soovitas olla ettevaatlik nii sajaprotsendilise ettemaksu nõude kui ka ootamatult suurte allahindluste korral. "Kui näiteks Samsungi uusi, alles turule tulnud telefonimudeleid pakutakse poole hinnaga, on samuti oht pettumuse osaliseks saada," ütles Sooniste. "Võib juhtuda, et kerget raha himustav firma eduka müügi järel poe kinni paneb. Ostja võib aga jääda ilma rahast või saada järeletehtud ebakvaliteetse toote omanikuks. Kolmandatest riikidest ostes ei pruugi seal kehtida ka euroriikidega sarnased kauplemisreeglid, mistõttu probleemide korral on raske abi leida, kui üldse."


Probleemsete ettevõtjate korralekutsumiseks ja tarbijate võimaliku majanduskahju ärahoidmiseks on tarbijakaitseameti arsenalis mitmeid meetmeid, näiteks avalikkuse teavitamine või veebipoele ligipääsu piiiramine.


"Vaidluste korral kaupleja ja tarbija vahel, aga ka ettevõtja ignorantsuse korral jmt juhtudel on paslik pöörduda tarbijavaidluste komisjoni poole," lausus Sooniste. "Nõuded pankrotis ettevõtte vastu tuleks edastada pankrotihaldurile. Selge ja kindla nõude korral võiks aga kaaluda maksekäsu kiirmenetluse korras Pärnu maakohtu Haapsalu kohtumaja poole pöördumist. Kõikide võimaluste puhul on aga oluline operatiivne ja kiire tegutsemine."


Kes minust mida teab?


Andmekaitseinspektsiooni koostöödirektor Maarja Kirss tutvustab tarbijaõiguste päeval mais Euroopas kehtima hakkavaid uuendusi isikuandmete kaitsel, mis peaksid nutitelefonide, sotsiaalmeedia ja internetipanganduse ajastul andma kodanikele oma andmete üle parema kontrolli. "Inimesel on võimalus oma andmete kasutust paremini kontrollida," ütles Kirss. "Tutvustame nõusoleku küsimise ja andmete kustutamise kohustust ehk õigust olla unustatud. Samuti õigust tutvuda oma andmetega ja nõuda nende ülekandmist teise andmetöötleja juurde."


Euroopa parlamendis heaks kiidetud eeskirjad ja aluspõhimõtted hakkavad sel kevadel kehtima kõikidele Euroopa Liidus tegutsevatele ettevõtetele sõltumata asukohariigist, asendades ka  praegust Eesti isikuandmete kaitse seadust.


"Seega tuleb organisatsioonidel ettevalmistusi teha, et oma tegevus ühtsete nõudmistega vastavusse viia," ütles Kirss. "Üldmääruse läbiv joon on riskipõhine lähenemine. Mida tundlikum andmetöötlus, seda rangemad reeglid. Ettevõte ja asutus, kel pole tundlikku andmetöötlust ning kes täitis ka seni reegleid korralikult, ei pea suuri muudatusi tegema. Kes aga kogub ja kasutab tundlikke isikuandmeid ja suuri andmemassiive, teeb automaatprofileerimist või ulatuslikku kaamerajälgimist, peaks kindlasti oma töökorralduse, infosüsteemid ja dokumendipõhjad üle vaatama. Üldine suundumus on muuta rohkem andmeid anonüümseks ja suurendada töötajate teadlikkust andmekaitsest."


Isikuandmete kaitse üldmäärus hakkab kehtima 25. maist. "Lisaks on praegu kooskõlastamisringil siseriiklik isikuandmete kaitse seaduse eelnõu, mida loodetakse lähikuudel vastu võtta," lisas Kirss.


Tarbijakaitse päev on tasuta, kuid oluline on registreeruda www.tallinn.ee/tarbija kaudu. Iga päev saab kaupade ostmise ja teenuste tellimise kohta nõu tarbijakaitse infopunktist, mis asub linna teenindusbüroos (Vabaduse väljak 7). Sealt saab nõu ka korteri majandamiskulude arvestamisel.

 

 

 

Tarbijaõiguste päeva kava


• Teabepäeva avab abilinnapea Aivar Riisalu rahvusraamatukogu suures saalis (Tõnismägi 2) 27. märtsil kell 11.


• kl 11.15-12.15 räägib Evi Hindpere Raid & Ko kinnisvara- ja õigusbüroost sellest, milliseid muudatusi tõi kaasa  jaanuaris jõustunud korteriomandi- ja korteriühistuseadus.

• kl 12.15-13 selgitab Andres Sooniste tarbijakaitseametist ostja õigusi internetist tellides ja netikaubanduse reegleid.


• kl 13-13.30 vaheaeg.


• kl 13.30-14.15  kõneleb Külli Külm-Kivistik maksu- ja tolliametist maksuvaba tulu arvestamisest.


• kl 14.15-15.15 räägib Astrid Matsoo finantsinspektsioonist teemal "Minu raha – võimalused ja riskid".


• kl 15.15-16.15 räägib Maarja Kirss andmekaitse inspektsioonist andmekaitsest ja isiku õigustest.

Laadimine...Laadimine...