Tasuta tarbijaõiguste päev õpetab kaupa tagastama

Kuigi 14-päevane tagastusõigus kehtib vaid internetiostu jt poest väljaspool sõlmitud tehingute puhul, võib tavakaupluski ostjale vastu tulla, kui toodet pole kasutatud.

Pilt: Scanpix

Tasuta tarbijaõiguste päev õpetab kaupa tagastama

Kai Maran

Kuigi 14-päevane tagastusõigus kehtib vaid internetiostu jt poest väljaspool sõlmitud tehingute puhul, võib tavakaupluski ostjale vastu tulla, kui toodet pole kasutatud.

Sedakorda juba üheksas tarbijaõiguste päev algab rahvusraamatukogu suures saalis 30. märtsil kell 11. "Kutsume osalema kõiki, kes on huvitatud värsketest teadmistest tarbijaõiguse ja kaubanduse valdkonnas," ütles abilinnapea Arvo Sarapuu. "Ootame nii tavatarbijaid, korteriühistute liikmeid kui ka kaubandusettevõtjaid."

Pood peab korda tegema

Tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste räägib rahvusraamatukogus levinumatest tarbijaõiguse väärarusaamadest, mis põhjustavad asjatuid konflikte tarbijate ja kauplejate vahel. Võib näiteks juhtuda, et tavapoest ostetud kohvimasin ei sobi köögi kujundusega või hirmutab ubade jahvatamise mürin koera, ning pakendi alles hoidnud ostja soovib eseme 14 päeva jooksul tagastada. "Paljudele on üllatuseks, et õigus ostetud kaup 14 päeva jooksul tagastada kehtib vaid sidevahendi kaudu ostetud toodete puhul," ütles Sooniste. "Seda põhjusel, et ostja ei saa veebipoe kaubaga tutvuda, nagu tavapoes."

Kuigi 14-päevane tagastusõigus kehtib vaid internetiostu jt poest väljaspool sõlmitud tehingute puhul, võib hea pood ostjale vastu tulla, kui toodet pole kasutatud. "Aastas saab tarbijakaitseamet ligi 2800 kaebustega pöördumist, millest tarbijavaidluste komisjon jõuab lahendada 500 ringis," rääkis Sooniste. "Ülejäänud pöördumised oleme suuremas osas lahendanud nii, et võtame toote müünud kauplustega ühendust ning vajadusel ka kahepoolset kompromissi otsinud."

Sooniste sõnul arvavad inimesed tihti, et defektse toote tagastamisel peab kaupleja kohe andma tagasi makstud raha ning ka esitatud pretensioonile peab kaupleja vastama kohe või hiljemalt paari päeva jooksul. Seegi on väärarusaam, sest defekti esmakordsel ilmnemisel on kauplejal õigus asja parandada ning pretensioonile vastamiseks on kauplejal aega 15 päeva.

Ka internetiäril on maksud

Mullusega võrreldes suurendasid posti või interneti teel kauplevad poed aasta alguses müügitulu 54% ehk jooksevhindades 17,5 miljoni euroni. E-kaubandusest räägib tarbijaõiguste päeval põhjalikult Eesti E-kaubanduse liidu tegevjuht Signe Kõiv.

"Ostud internetipoodidest suurenevad jätkuvalt, mistõttu soovitame teadmisi hankima tulla nii internetikaubanduse tarbijatel kui ka juba tegutsevatel ja alustavatel ettevõtjatel," ütles Sarapuu. "Muu hulgas selgitame, kuidas toimub internetiäri maksustamine."

Järgmise aasta alguses jõustuvast korteriomandi- ja korteriühistuseadusest ja sellest, kuidas korraldada elu korterelamus pärast uue seaduse jõustumist räägib koolitaja Evi Hindpere. Jurist selgitab sedagi, kuidas loob riik seni ühistuta läbi ajanud kortermajades ühistut ning kes määratakse seda juhtima.

Tarbijaõiguste päev on tasuta ning huvilistel saavad juba aegsasti esitada küsimusi aadressil tarbijainfo@tallinnlv.ee või telefonil 640 4232.

 

Jurist õpetab looma korteriühistut

• Kell 11 avab rahvusraamatukogus (Tõnismägi 2) tarbijaõiguste päeva abilinnapea Arvo Sarapuu.

• 11.15-12.15 räägib jurist Evi Hindpere (pildil) kinnisvarakoolist elust enne ja pärast uue seaduse jõustumist, mis nõuab ühistuid kõigis kortermajades.

• 12.15-13.15 selgitab Andres Sooniste tarbijakaitseametist levinumaid tarbijaõiguse väärarusaamu.

• 13.15-13.45 vaheaeg

• 13.45-14.45 räägib Signe Kõiv Eesti e-kaubanduse liidust e-kaubandusest läbi tarbija ja kaupleja silmade.

• 14.45-15.30 teevad Kadriann Niinepuu ja Priit Vao maksu- ja tolliametist selgeks internetiäri maksustamise ABC.

• 15.30-16.15 selgitab Andreas Sõlg maksu- ja tolliametist keelde ja piiranguid välismaalt postiga tellitud kaupadele.

Laadimine...Laadimine...