"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
TTÜ professor: tehisintellektiga telefoni eesmärk on olla oma omanikule parem abimees (0)
26. märts 2018
Scanpix/Pildil vasakult Kuldar Taveter

TTÜ tarkvarateaduse instituudi professori Kuldar Taveteri sõnul muutuvad nutiseadmetes järjest populaarsemateks virtuaalassistendid ehk chatbot-id.

Mobiiltelefonide protsessorite arvutusvõimsus kasvab aasta aastalt. Ilma informatsiooni analüüsimise ning keele või objektide identifitseerimiseta ei suuda arvutusvõimsus aga läbimurret seadmete kasulikkuses kaasa tuua. See on viinud arusaamiseni informatsiooni analüüsimise vajalikkusest ning kui oluline on tehisintellekti tehnoloogia kasutuselevõtt nutitelefonides.

Keerulised ülesanded muutuvad lihtsamaks

Ehkki võib tunduda, et nutitelefon saab hakkama kõigega, on suur osa ülesannetest nutitelefoni protsessorile väga keerulised. Näiteks on nutitelefonil keeruline määrata fotode teravust – telefon ei tea, kas teravustada tuleb esiplaanil olevat või tausta. Algne lahendus oli kaamera algoritmidele õpetada näo tuvastamist, sest suure tõenäosusega peab just nägu olema fotol kõige olulisemal kohal. Kuna aga selline lahendus töötas vaid lähivõtte portreede puhul, oli vaja uut lahendust.

Siinkohal tuleb mängu tehisintellekt, mis suudab fotode tegemisel pakkuda rohkemaid lahendusi kui vaid nägude tuvastamist. “Huawei on näiteks välja töötanud tehisintellektiga telefoni, mis suudab tuvastada 13 eri tausta ning pildistamisel kohandada erinevaid parameetreid, et saada just sel hetkel parimate omadustega foto. Telefon tunneb ära ja saab aru inimesest, mõistab, millised näevad välja juuksed ning millised on lilled. Just nagu inimene saab aru sellest, mida fotol kujutatakse ning oskab seda ka defineerida ja taustast eraldada, oskab seda ka tehisintellektiga nutitelefon,” lausus Huawei tarbijatoodete äri Baltimaade juht Yanfei.

Tõhus tehisintellektist assistent

TTÜ tarkvarateaduse instituudi professori Kuldar Taveteri sõnul muutuvad nutiseadmetes järjest populaarsemateks virtuaalassistendid ehk chatbot-id. “Kui tavaliselt on virtuaalassistent vaid üks loomulikku keelt tõlgendav ja “kõnelev” arvutuprogramm nutiseadmes, siis Huawei on võtnud suunaks muuta kogu nutitelefon tervikuna tema omaniku intelligentseks virtuaalassistendiks,” tõi professor esile.

Üha rohkem plaanitakse tehisintellekti oma nutitelefonides edasi arendada. Üks võimalus selleks on rakendada tehisintellekti fotodel horisondi sirgeks muutmiseks, samuti annab telefoni kaamera märku sellest, kui mõni element raami ei mahu ning on välja lõigatud. Kui aga pildistamisel on taust liiga hele, kohandab kaamera säritust mitte ainult vastavalt valgustasemele, vaid võttes arvesse ka fotol kujutatud temaatikat. See on võimalik aga vaid siis, kui nutitelefon suudab eristada taevast, hooneid, maapinda ja inimesi, ning seda ka juhul, kui inimese nägu ei ole nähtav.

Tehisintellekti on juba rakendatud Huawei nutitelefonis, mille algoritmid tulevad appi fotogaleriis fotode organiseerimisel ning kiirel ülesleidmisel. Kasutaja ei pea ise oma fotosid ja videoid töötlema, vaid seda teeb telefon: videote puhul lõikab telefon välja kõige aeglasemad osad ning nii fotodele kui videotele lisab telefon eriefektid vastavalt neil kujutatutele.

TTÜ tarkvarateaduse instituudi professori kohaselt ongi antud lähenemisviisi järgi telefon intelligentseks abimeheks. “Tehisintellektiga telefon tunneb oma omanikku, õpib tundma tema eelistusi, abistab teda ja tunneb ära ümbritseva maailma, erinevaid inimesi ja objekte ning kasutab seda kõike oma omanikule paremaks abimeheks olemises,” selgitas Taveter.

Telefoni traditsioonilised funktsioonid arenevad

Tehisintellektiga telefonidel paraneb kõnekvaliteet märgatavalt, kuivõrd telefon oskab taustal olevat vestlust, muusikat ja müra eristada, erinevalt vanemate telefonide lihtsatest algoritmidest, mis suutsid taustal olevat vaid eemaldada. Samuti aitab tehisintellekt kaasa aku säästmisele. Akukasutus muutub efektiivsemaks, kui nutitelefon mitte ainult ei saa selgeks kasutaja harjumusi, vaid mõistab, mida kasutaja vajab. Seeläbi sulgeb telefon üha rohkem teenuseid ja rakendusi, mida kasutaja ei vaja ega kasuta.

“Nutitelefonide tootjad on mõistnud, et telefoni ekraani, kaamera ja protsessori kvaliteedi tõus peab endaga kaasa tooma uued tehnoloogilised arengusuunad, mis ei hõlma vaid protsessori arvutamisvõimsust, vaid esmajoones kasutaja elu lihtsamaks muutmist,” rõhutas Yanfei.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.