Tuleviku Vana-Kalamaja tänav aitab Balti jaamast mere äärde jalutada

Balti jaama juurest kaovad putkad ja sinna tuleb ilus bussijaamaga väljak, Vana-Kalamaja tänav aga lubab vanalinna piirilt autosid kartmata mere äärde jalutada.

Tuleviku Vana-Kalamaja tänav aitab Balti jaamast mere äärde jalutada

Balti jaama juurest kaovad putkad ja sinna tuleb ilus bussijaamaga väljak, Vana-Kalamaja tänav aga lubab vanalinna piirilt autosid kartmata mere äärde jalutada.

Kaardil asuvad meri ja Vabaduse väljak Balti jaamast ühel kaugusel, kuid sisetunne ütleb muud. Vabaduse väljakule saab jaamast jalgsi 10-15 minutiga, aga kuidas otse mere äärde pääseb, paljud isegi ei tea. Nüüd on linnavalitsus otsustanud mere äärde viiva Vana-Kalamaja tänava korda teha – ja esmajoones jalakäijate tarbeks.

Linna peaarhitekti büroo valmistab praegu ette Balti jaama ümbruse ja Vana-Kalamaja tänava arhitektuurivõistlust, et selgitada, kuidas saaks vanalinna poolt tulijad Balti jaama juurest jalgsi või jalgrattaga otse ja mugavalt mere äärde. Tallinna peaarhitekti büroo linnaplaneerija Jaak-Adam Looveer loodab juba sel kuul ideekonkursi välja kuulutada ja augustis arhitektide valmis töid näha. "Vana-Kalasadama tänaval leidub väga erinevaid lõike ja täpselt ühesugust lahendust igal pool tõenäoliselt kasutada ei saa," selgitas Looveer. "Konkursiga tahame leida igale lõigule sobiva lahenduse. Sama oluline kui vanalinna ja mere vahelise sideme tugevdamine on ka Kalamaja elanike liikumisvõimaluste ja elukeskkonna parandamine."

Oktoobrist kuni järgmise aasta juunini toimuks projekteerimine, kuhu kaastakse ka huvirühmi esindavaid seltse ja kohalikke elanikke. Ehitus saaks heal juhul alata järgmise aasta juunis ja septembris loodetakse tööga valmis saada. Vana-Kalamaja tänava projekteerimiseks ja ehitamiseks on kasutada ka Euroopa regionaalarengu fondi raha. Selle saamise tingimuste järgi peab ehitus Vana-Kalamaja tänaval olema lõpetatud igal juhul hiljemalt 2021. aastal.

Esimene tähtis samm Vana-Kalamaja tänava ja Balti jaama ümbruse ümberehitamise teel tehti aga juba aprilli keskel, kui Salme kultuurikeskusse olid kokku kutsutud kõik, kellele see teema korda läheb. Looveeri sõnul oli üritust vaja eelkõige selleks, et arhitektidele antav lähteülesanne arvestaks võimalikult palju kohalike elanike vajadustega. Ühtlasi pidi üritus andma vastuse küsimusele, kas rahvas ootab ja toetab muudatusi.

Arutelul langes tähelepanu peamiselt Vana-Kalamaja tänavale, Balti jaama esisele platsile, Vana-Kalamaja ja Kotzebue tänava ristmikule, Vana-Kalamaja ja Tööstuse tänava ristmikule ning Vana-Kalamaja tänava ühendamisele rajatava rannapromenaadiga.

 

1. Üle silla mugavalt Kalaranda

Vana-Kalamaja tänava otsast pääseb üle Kalaranna tänava mööda jalakäijate silda mugavalt edasi rannapromenaadile. Võistlustöös silla lahendust siiski ei oodata.

2. Jalakäijatele eesõigus

Ülevaatamist vajab Vana-Kalamaja ja Tööstuse tänava ristmiku liiklusskeem. Tööstuse tänavalt tulev juht peab endiselt teed andma Vana-Kalamaja tänaval liikujale. Teekatetega jm tuleb seal rõhutada ka jalakäijate eesõigust, nii et see oleks liiklusmärkidetagi selge.

3. Transiitliiklust ei tule

Niine tänava ja Kotzebue tänava vahelises lõigus säiliks autodele eraldi sõidurada, sest seal on selleks piisavalt ruumi. Parkimiskohti tahetakse säilitada võimalikult palju ja selle arvelt jalakäijate ruumi üldiselt ei suurendata. Transiitliiklust Vana-Kalamaja tänavale ei tule.

4. Kotzebue väljak lõpetab autode kihutamise

Kotzebue ja Vana-Kalamaja tänava ristmikul asuvast platsist saab korralik Kotzebue väljak. Gustav Adolfi gümnaasiumi algklasside maja juurde tulevad peatumiskohad hoone teenindamiseks, kuid mitte parkimiskohad. Laiad ja kihutada lubavad pöörded Kotzebue tänavalt Vana-Kalamaja tänavale muudetakse järsemaks ning ristmik tõstetakse kõnnitee kõrgusele, et jalakäijatel oleks turvalisem. Lapsed peaks julgema jalgsi ja ühistranspordiga kooli tulla.

5. Vanalinna poolne ots vaid ratturitele ja jalutajatele

Tulevane jalakäijaid soosiv Vana-Kalamaja tänav peaks algama Nunne tänava otsast, minema risti üle Toompuiestee ja loodava jaamaesise avara platsi Vana-Kalamaja tänavale, kust kulgeb edasi mere poole. Esimene Balti jaama poolne tänavalõik tahetakse jätta üksnes jalakäijatele ja jalgratturitele.Tänav sobiks hästi jalgsi ja jalgrattaga liikumiseks, sest Kalamaja asum paikneb kesk- ja vanalinnale väga lähedal ning sinna jõudmine ei võtaks palju aega. Elanikele ja teenindavale transpordile jääks muidugi juurdepääs ilma pika linnas tiirutamiseta. Enamikule tänavalõikudele mahuksid korraga nii jalakäijad kui ka autod. Täielikult jalakäijate käsutusse jääksid üksnes teeservad. Autode liikluskoridor oleks kitsas ja ilma möödasõiduvõimaluseta.

6. Balti jaama juurde kena väljak

Balti jaama juurde peaks tekkima ilus linnaväljak. Bussiparkla on plaanis muuta bussijaamaks ning osaliselt ka praeguse bussiparkla kohal laiuva väljaku äärde on planeeritud bussipeatuste platvormid koos varikatusega. Toompuiestee ja Kopli tänava vahel laiutavad putkad kaovad, avades vaate vanalinnale.

7. Tunneli asemele ülekäik

Toompuiesteed saab kava kohaselt ületada tunnelisse minemata, mööda fooridega ülekäigurada.

 

Arhitekt Toomas Paaver: linn käitub tänavat kavandades targalt

"Linn on sellest algatusest kinni võtnud ja käitub Vana-Kalamaja tänava tulevikku kavandades seni üsna targalt," ütles 2012. aastal Vana-Kalamaja tänava arendamise idee välja käinud arhitekt Toomas Paaver.

"Teemat sai toona palju avalikult arutatud, tegin ka Vana-Kalamaja tänava projekteerimise lähteülesande tööversiooni ning linn on selle edasise töö aluseks võtnud. Ilmselt peaks nüüd tulema arhitektuurivõistlus, mille käigus leitakse tänavale üldine lahendus. Kui teha see võistlus praeguste lähtetingimuste järgi, siis ma usun, et asi võib õnnestuda. Arhitektuurivõistlusele järgneb täpsemat lahendust pakkuv ehitusprojekt. Selleks, et lõpptulemus igakülgselt töötaks, on ka projekteerimise etapis mõistlik anda inimestele palju arutamisruumi, sest seal on hulk nüansse, mis puudutavad Kalamaja inimeste igapäevaelu. Linn on esialgu võtnud ette Nunne tänava lõpu, Balti jaama poolse tulevase väljaku ja Vana-Kalamaja tänava enda. Merepoolse lõpuga praegu ei tegeleta, kuid merepoolne ots ongi teema, mida saab esialgu tänavaprojektist lahutada. Seal kuulub maa eri omanikele ning tänava sidumine mere ja mereäärsete hoonete, tänavate ja reljeefiga heaks tervikuks on keeruline töö. Linn peab sellele hoolega mõtlema pooleliolevates detailplaneeringutes, hoonete ehitusprojektides ja mereääre lahendustes."

Laadimine...Laadimine...