Ühendriikides leidis mullu aset 3045 Uberiga seotud seksrünnakut

Ühendriikides sunnitakse sõidujagajaid ehk niinimetatud hobitaksojuhte edaspidi sõrmejälgi andma ja nad varustatakse sõitjate ohutuse nimel QR-koodidega.

Pilt: Scanpix

Ühendriikides leidis mullu aset 3045 Uberiga seotud seksrünnakut

Virkko Lepassalu

Ühendriikides sunnitakse sõidujagajaid ehk niinimetatud hobitaksojuhte edaspidi sõrmejälgi andma ja nad varustatakse sõitjate ohutuse nimel QR-koodidega.

Sõidujagamisplatvorm Uber avalikustas möödunud reedel oma esimese turvalisusraporti, mis käsitles Ühendriikides selle sõidujagamisplatvormi kasutajatega seotud vahejuhtumeid ja kuritegusid, kirjutas The New York Times https://www.nytimes.com/2019/12/05/technology/uber-sexual-assaults-murders-deaths-safety.html Ülejäänud 65 riigis, kus Uber tegutseb, pole sellist aruannet veel koostatud. Samas on teada nii Indiast, Brasiiliast kui teistest maadest Uberi juhtidega seotud vägivallajuhtudest.

Probleemsed on vaid 0.0002% sõitudest

Ühest küljest pole õnnetuste ja kuritegude numbrid – arvestades 2018. a Ühendriikides Uberi arvele langenud 1,3 miljardit sõitu – umbes 330 miljonilise elanikkonna taustal ehk küll ehmatavalt suured. Probleemsed on vaid 0.0002% sõitudest. Teisalt sunnivad need kompanii juhtkonda rääkima nii sõitjate kui ka juhtide ohutuse tõstmise täiendamisest. Ühtlasi tuletab uuring meelde, et sõidujagamisteenus on ikkagi osa ühiskonnast ja hobitaksojuhtidelt ei saa nõuda samasugust usaldusväärsust, mida elukutselistelt.

Nii anti Ühendriikides mullu teada Uberiga seotud 3045 seksuaalse alatooniga lähenemisest või rünnakust. Mõrvati üheksa reisijat ning 58 sai surma liiklusõnnetustes. 229 reisijat vägistati. 90% vägistatutest on reisijad, mitte juhid. Tapetute hulgas leidub nii juhte, reisijaid kui kolmandaid osapooli. Suuremas osas ahistavad juhid reisijaid, ehkki pisut alla poole on leidunud vastupidiseidki olukordi.

Uber peegeldab ühiskonnas toimuvat

"Need numbrid räägivad lihtsalt sellest, et Uber peegeldab ühiskonnas toimuvat," ütles Uberi peajurist Tony West. Ta nimetas neid arve siiski lubamatuteks ja "raskesti seeditavaks".  

Uberi esindajad toonitavad samas, et sageli on konflikti allikaks siiski ka reisija, mitte alati juht. Ja kui reisija esitab kaebuse, ei pruugi tüli alati ühepoolne olla. Turvalisus on kogu aeg olnud sõidujagamisplatvormide Achilleuse kand. Nii on Uber juba kasutusele võtnud programmi, mis võrdleb juhiks pürgija andmeid kriminaalasjades karistatute kartoteegiga ja "rajalt maha" on võetud 40 000 juhti.

Siiski on juba oktoobris Ühendriikide kongressi esindajad kutsunud sõidujagamisteenuse pakkujaid üles täiendavaid ohutusmeetmeid leidma. Näiteks on pandud ette võtta juhtidelt nende tausta tõhusamaks kontrollimiseks sõrmejäljed. Veel näeb seaduseelnõu ette igale juhile QR-koodi andmist, mille sõitja omakorda saab oma telefoni skaneerida. Nõnda saaks sõitja juba enne sõidu alustamist veenduda, et kas juhi isik on tuvastatav ja ta on ametlik sõidujagaja ning tema isikuandmed asuvad registris.

Seaduseelnõu sai alguse 21 aastase kolledžiõpilase Sami Josephsoni juhtumist, kelle tänavu märtsis röövis ja mõrvas Uberi niinimetatud võltsjuht.

Sõidujagamisteenuse jagajad - mitte ainult Uber, vaid ka Ühendriikides selle kõrval tegutsev Lyft - on ohutusmeetmete tõstmist igati pooldanud. Uber on rõhutanud, et tegelikult ei sunni ükski seadus neid selliseid turvalisusuuringuid tegema ega avalikustama. Aga sõitjatel on õigus tõde teada ja ainuüksi avalikustamine näitab, et olukorda soovitakse parandada, rõhutavad kompanii esindajad.

Sõidujagamisteenuse pakkujaid rõhub lisaks veel kahjumisurve, sest kulutused uute juhtide ja reisijate värbamisreklaamiks pole end ära tasunud. Tasub lisada, et erinevalt Eestist, kus ka sõidujagaja peab omama ametlikku taksolitsentsi, tegutsevad paljudes riikides sõidujagajad ainult kokkuleppel sõidujagamiskompaniiga – ehk siis puudub omavalitsuse või riigi järelevalve.

 

 

Laadimine...Laadimine...