Ülemiste linnak hakkab Tallinna tulevikku testima

Autojuht saab vajadusel juba nutiseadmest ülevaate, kas parklas on vabu kohti, hiljem aga sõita juhita bussis väga hästi sobivaks muudetud liine pidi.

Pilt: Mainor Ülemiste AS

Ülemiste linnak hakkab Tallinna tulevikku testima

Urmas Kaldmaa

Autojuht saab vajadusel juba nutiseadmest ülevaate, kas parklas on vabu kohti, hiljem aga sõita juhita bussis väga hästi sobivaks muudetud liine pidi.

Juuni alguses näitasid teadlased Ülemiste linnakus rahvale Eesti esimesi nutikaid liiklusmärke, mis hakkavad seal koguma andmeid linnakeskkonna ja liikluse kohta, et nende põhjal Ülemistele tulevikulinna kavandada. See ei olnud lihtsalt tehnikaime näitamine, vaid täiendas ja näitlikustas kokkulepet, mille põhjal Tallinna linn, Tallinna tehnikaülikool ja Ülemiste City arendajad avasid tehnikaülikooli ehituse ja arhitektuuri instituudi juures innovaatilise tulevikulinna professuuri. Ülemiste linnakust saab justkui nutikate lahenduste katsetamise keskus, kus proovitakse, kuidas tehnikaülikoolis väljamõeldu päris elus toimib. Ning kui toimib hästi, saab seda rakendada ka mujal Tallinnas.

"Tulevikulinna professuur on loodud selleks, et linna planeerimisel targemaid otsuseid teha," selgitas Mainor Ülemiste AS-i juhatuse liige Ursel Velve. "Uurime liikuvust, energiatõhusust koos hea sisekliimaga ning tuleviku ärimudeleid ja teenuseid. Me teame linna murekohti ning saame neid kogutud andmete abil analüüsida ja järeldusi teha. Meil on võimalus oma järeldusi Ülemiste linnakus algul testida ja siis pakkuda neid kogu linnas, miks mitte ka välismaal kasutamiseks."

Seisval autol pole mõtet

Velve sõnul vajaks vastust näiteks küsimus, kas nii paljud inimesed ikka peavad käima tööl autoga, kui see jääb kaheksaks tunniks päevas lihtsalt maja ette seisma. Professuuri teadlased saaksid kogutud andmete analüüsi põhjal teha ettepanekuid Tallinna transpordiametile, kuidas parandada linna bussiliinivõrku nii, et inimesed ei peakski enam tööle tulema oma autoga, sest nad jõuavad mugavamalt ja kiiremini kohale ühistranspordiga.

Mainor Ülemiste AS-i nõukogu liige Raivo Vare lisas, et linnakus on kavas sõitma panna juhita transport ja hakata liiklust juhtima digitaalselt vastavalt hetke liiklusoludele. Kogu linnaku parkimissüsteemi teave tahetakse viia kokku ühte keskusse ja iga parkida soovija saab vajadusel ülevaate, millises linnaku parklas on parajasti vabu kohti.

"Tulevikulinna projekti väärtus Tallinna linna jaoks seisneb selles, et Ülemiste linnakut saab kasutada katsebaasina," lausus Vare. "Seal proovitakse läbi asju, mida hiljem võivad üle võtta Tallinna linnaosad või terve linn."

Ka abilinnapea Aivar Riisalu rõhutas, et kõigi otsuste tegemise aluseks peab olema teadmine, mitte tujud või ebausk. "Linn vajab tänapäevasel segaste sõnumite ajastul konkreetseid teadmisi, et ratsionaalseid ja faktidel põhinevaid otsuseid vastu võtta," ütles Riisalu. "Sellepärast ongi Tallinna linna jaoks hädavajalik koos Ülemiste City ja Tallinna tehnikaülikooliga uude tulevikulinna professuuri panustada."

Hiljem rohkem uurijaid

Tallinna tehnikaülikooli ehituse ja arhitektuuri instituudi direktori Jarek Kurnitski sõnul alustab professuur esialgu ühe professori ja kahe doktorandiga, kuid hiljem töörühm tõenäoliselt laieneb. "Tahame kindlasti teha koostööd ülikooli sees, sest  professuuri ülesanded on näiteks väga palju seotud andmete kogumise ja analüüsiga ning seal on vaja infotehnoloogiaalast abi," mainis  Kurnitski. Töö professuuris algab sügisel väikese koormusega, kuid juba järgmise aasta algusest minnakse üle täiskoormusele. Professorikohale alles otsitakse sobivat inimest.

Idee kohaselt peaks uus professuur tulevikus hõlmama teadureid, teadusarenduse töörühma, doktorante ja magistrante, kes keskenduvad andmetöötlusele ja uuringutele, mille põhjal arendada lahendusi tuleviku töö- ja elukeskkondade loomiseks.

"Tulevikulinna professuur on paljuski üles ehitatud Ülemiste linnaku probleemistikule," rääkis Kurnitski. "Tahame vaadelda Tallinna ühte kõige kiiremini arenevat piirkonda ja võtta vaatluse alla selle linnaplaneeringu, inimeste liikumise, hea töö- ja elukeskkonna jpm."

Laadimine...Laadimine...