Uued gaasibussid jätavad augustist tänavad vaiksemaks ja õhu puhtamaks

Gaasibussid on võimsamad, kuid samas keskkonnasõbralikumad ja sujuvama sõiduga, mistõttu on reisijatel väiksem võimalus kukkuda, iseloomustas juba tänavu suvel tänavatele jõudvaid sõidukeid bussijuhtidepaar Kivikingad.

Pilt: Olga Polienko/TLT

Uued gaasibussid jätavad augustist tänavad vaiksemaks ja õhu puhtamaks

Ivo Karlep

Gaasibussid on võimsamad, kuid samas keskkonnasõbralikumad ja sujuvama sõiduga, mistõttu on reisijatel väiksem võimalus kukkuda, iseloomustas juba tänavu suvel tänavatele jõudvaid sõidukeid bussijuhtidepaar Kivikingad.

Kõigi gaasibusside juhtide kogemused on olnud seni ainult positiivsed. "Need sõidukid on ju loodus- ja reisijasõbralikumad kui senised diiselbussid," mainisid nagu ühest suust perekondlikult bussijuhi ametit pidavad Jelena ja Rudolf Kiviking. Samuti on bussijuhtidele meeltmööda, et gaasimootor töötab vaiksemalt ja tänu sellele on salongis ning tänavatel vähem müra. "Ka sõitjatel on mugavam, ehk on isegi oht bussis kukkuda väiksem," leidsid Kivikingud. Selliseks arvamiseks annab alust asjaolu, et gaasibuss liigub veidi sujuvamalt kui diiselbuss, aga on samas võimsam ja juhil on parem seda sujuvalt pidurdada.

Muidu aga ei erine gaasibuss juhtide arvates eriti palju diiselbussist. "On siiski veidi mugavam ja kütus haiseb vähem," arvasid Jelena ja Rudolf Kiviking. Madala sisenemisega linnabussid Solaris Urbino CNG paistavad silma ka stiilse välimusega. Bussidele annab kordumatu ilme esiklaasi suur kumerus, mis aitab juhil paremini jälgida peatuses toimuvat, suurendades niiviisi samuti bussi ootavate reisijate turvalisust. Igatahes ootavad bussijuhid uute gaasibusside tulekut juba pikisilmi.

Esialgu jäävad ka uusimad diiselbussid

Gaasibussid ei jää keskkonnasõbralikkuselt palju maha elektri jõul liikuvatest sõidukitest, leidis ka linna ühistranspordifirma TLT juht Deniss Boroditš. "Praegu pealinnas sõitvate trammide ja trollide käitamiseks kasutatakse juba eranditult roheelektrit ning uute biometaanil sõitvate busside liinile jõudmise näol on tegemist viimaste aastate suurima keskkonnasõbraliku uuendusega Tallinna ühistranspordi ajaloos," nentis ta.

Juba tänavu suvel hakkab pealinnas sõitma sada uut gaasibussi ja lähemas tulevikus on kavas neid veel juurde muretseda. "Meil on tõepoolest võimalik soetada juba sellesama hanke raames  kuni 250 uut gaasibussi," nentis abilinnapea Andrei Novikov.

Paraku jahutas ootamatult vahele astunud koroonapandeemia natuke hanke hoogu. See, millal gaasibusse veel tellitakse, selgub ehk mõne aja möödudes. "Hoidume praegu selle otsuse tegemisest, kuna meil pole selge, milline saab olema majanduslangus," lausus abilinnapea. "Usun, et sügiseks on olukord majanduse väljavaadete osas selgem ning saame anda ka lõpliku vastuse soetatavate busside osas."

Järgnevate aastate jooksul on igatahes kavas kõik vanad bussid uuemate vastu välja vahetada. Nii teiseneb ligi kolm neljandikku senisest bussipargist. "Tallinna ühistransporditeenuse kvaliteet teeb reisijate ja kõigi linnaelanike jaoks läbi suure tõusu," lausus Boroditš. Gaasibusside kõrval jäävad liinile veel vaid kõige uuemad euro6 saastenormidele vastavad ühissõidukid, mida reisijad on seni ka kõige mugavamaks pidanud.

Boroditš lausus, et bussipargi uuendamine hoiab kokku remondi- ja ülalpidamiskulusid. "TLT strateegia ongi pakkuda keskkonnasõbralikku, mugavat ja turvalist ühistransporti," kinnitas ta. "Gaasibusside kasutuselevõtuga näitame suunda kogu kodumaisele ühisveondusele, julgustades teisigi ettevõtteid astuma samme keskkonnasõbralike sõidukite soetamise teel."

Uutele bussidele uued tanklad

Boroditš lisas, et gaasibusside kasutuselevõtt on oluline ka kohaliku biometaani tootmise hoogustamiseks, sest uued  bussid hakkavad sõitma just biometaaniga. TLT ehitab koos Bioforce Infra OÜ, CNG Fuels LTD ja ICP Solutions OÜ-ga Kadaka tee ja Peterburi tee bussiterminalidesse gaasitanklad biometaani jaoks. "Nii saame järgneva kümne aasta jooksul varustada uusi surugaasil sõitvaid busse keskkonnasõbraliku kütusega," ütles Boroditš. Tankla rajamine maksab ligi 80 miljonit eurot ja tegemist on Eesti suurima ühistranspordi gaasilepinguga.

Kahes uues terminalis saab tankida ööpäevas kuni 400 gaasibussi, kuna neis saab olema tavapärane maagaasi ühendus. Enne seda aga pannakse juba augustis püsti ajutised gaasitanklad, et esimesed liinile minevad sõidukid saaksid korralikult tankida. Ajutisi tankimisjaamu saab lihtsa vaevaga liigutada.

Kui ükskord jõuavad liinile kõik 350 biometaanil sõitvat bussi, millest praegu unistatakse, siis väheneb CO2 linnaõhku paiskamine 25 000 tonni võrra aastas. Seda võib võrrelda saastekogusega, mida paiskab aastas õhku 7000 sõiduautot. Ühtlasi väheneb ühistranspordi sõltuvus diiselkütusest ligikaudu 9 miljoni liitri võrra aastas, toetades sellega Eesti pikaajaliste keskkonnaeesmärkide saavutamist ning rahvusvaheliste kohustuste täitmist.

Bussitootjalt Solaris ostetavast sajast Urbino gaasibussist 60 on mõeldud 80 reisijale ja 40 on 150 reisijat mahutavad liigendbussid. TLT bussijuhtidele pole uued gaasibussid tundmatud, sest juba praegu vurab linnas ringi 18 gaasibussi, seitse neist koguni pikad liigendbussid.
Gaasibussid märgivad omamoodi üleminekuaega, kuni elektribussid on juba piisavalt tõhusad ja mõistliku hinnaga. Linn soovib, et aastal 2035 ei saastaks linna ühissõidukid enam üldse õhku.

Laadimine...Laadimine...