Uuenenud roheline laine laseb jalakäijad hõlpsamalt üle tee

Jalakäijad ei pea enam keset Vabaduse puiesteed ohutussaarel järgmist rohelist foorituld ootama, vaid saavad korraga tervet sõiduteed ületada.

Pilt: Albert Truuväärt

Uuenenud roheline laine laseb jalakäijad hõlpsamalt üle tee (4)

Kairi Ervald

Jalakäijad ei pea enam keset Vabaduse puiesteed ohutussaarel järgmist rohelist foorituld ootama, vaid saavad korraga tervet sõiduteed ületada.

Vabaduse puiesteel on juba mõnda aega katsetatud nn rohelist lainet, mis lubab 48 km/h tunnis sõitvatel ehk mitte kihutavatel autodel sujuvalt ja peatumata järjestikku mitmel ristmikul rohelise tule alt läbi sõita. Nüüd lisandus sellele lainele uuendus, mille tulemusena ei pea ka jalakäijad enam keset teed ohutussaarel järgmist rohelist foorituld ootama, vaid saavad ületada terve sõidutee korraga.

Vabaduse puiestee liikluskorralduse planeerimise eest vastutava ettevõtte Stratum OÜ juhatuse esimehe Margus Nigoli sõnul oli eesmärk muuta jalakäijate elu mugavamaks. "See tähendas muidugi, et kui tahta jalakäijaid pikemalt üle tee lasta, peaks autojuhte ja rohelist lainet arvestades ka punase tule kuhugi panema," selgitas Nigol.

Roheline laine hoiab õhu puhta

Nigol lisas, et hommikusel tipptunnil oli eesmärk lasta autod kiiremini linna sisse ja õhtul vastupidi. "Kindlasti oleks vaja uurida olukorda ka muudatuste järel, kuid minu meelest on Vabaduse puiestee roheline laine üks parematest Tallinnas," mainis ta.

"Praegu on teel natuke väiksem autode läbilaskevõime, aga sellest võitsid jalakäijad," lausus Tallinna liikluse juhtimise peaspetsialist Raimond Nõugast. "Vabaduse puiesteel on saarekesed ka hästi kitsad ja sellepärast on selline muutus õigustatud."

Abilinnapea Taavi Aasa sõnul aitab sujuvam liiklus ka linna õhu puhtama hoida. "Kui autod sõidavad tänu rohelisele lainele lubatud sõidukiirust hoides, siis vähem kiirendusi ja pidurdusi aitab linna õhku puhtamana hoida," lisas ta. "Ka jalakäijate korraga kogu sõiduteest ülelaskmine on neile turvalisem. Jalakäijad on alati soovinud, et nad ei peaks tee keskel ootama, ja mõnikord paneb see neid ka punase tulega üle tee lipsama. Loomulikult tähendab praegune muudatus, et fooritsükkel muutub autodele pikemaks, nüüd katkeb ehk hoopis autojuhtide kannatus ja nad kipuvad kihutama, et veel viimasel hetkel üle lipsata."

Autosse mahub viis, bussi 60 inimest

Nõugast ütles, et vajadus Vabaduse puiesteel veelgi rohkem jalakäijate turvalisusele mõelda tekkis umbes kaks aastat tagasi, kui Valdeku bussipeatuses jäi laps veoauto alla. "Sellest õnnetusest lähtuvalt koguneski linna liikluskomisjon koos spetsialistidega arutama, kuidas saaks taolisi asju vältida," rääkis ta. "Tallinna tehnikaülikooli teadurid suutsid jalakäijatega arvestades ka kõige keerulisemates vasakpöörde kohtades rohelise laine autodele ikka ära mahutada."

Aprillis valmisid Nõugasti sõnul esimesed tööd, kust selgus, et selleks, et programm foorides tööle hakkaks, oleks vaja ka tarkvara muudatusi. "Need said tehtud paar nädalat tagasi ja sestpeale on uus programm foorides juba töötanud. Pärast seda on seda ka testimas käid ja seni on tulemused head. Arvutused näitavad, et tee läbilaskevõime ei ole vähenenud.

Seni on roheline laine toiminud ka liikluse rahustajana, sest juht on eesoleva ristmiku fooris näinud alati punast tuld. Aga kui vaadata uuemat liiklusstatistikat, siis ristmike füüsiline läbilaskevõime on ammendunud ja ummikud tekivad nagunii. Ainuke võimalus on kolida autost ümber ühistransporti. Üks buss on kolme auto pikkune, aga sinna mahuks vabalt ligemale 60 inimest."

4 kommentaari

Laadimine...Laadimine...
Laadimine...Laadimine...