Vilniuse endine linnapea: tasuta ühistransport on inimõigus

"Tasuta ühistransport on õigupoolest inimõigus, mida ei peaks järgitama mitte ainult linnades, vaid ka maapiirkondades elavate inimeste puhul," leidis tänase tasuta ühistranspordi konverentsi esinejate debatil Vilniuse endine linnapea ja praegune linnavolinik Arturas Zuokas.

Pilt: Scanpix

Vilniuse endine linnapea: tasuta ühistransport on inimõigus

Virkko Lepassalu

"Tasuta ühistransport on õigupoolest inimõigus, mida ei peaks järgitama mitte ainult linnades, vaid ka maapiirkondades elavate inimeste puhul," leidis tänase tasuta ühistranspordi konverentsi esinejate debatil Vilniuse endine linnapea ja praegune linnavolinik Arturas Zuokas.

"Kui riikide valitsused koondavad või lasevad kõik teenused tõmbekeskustesse kokku koondada, siis tuleb riigil vastutasuks pakkuda tasuta ühistransporti," märkis Zuokas. Tema sõnul peaks ligipääs olulistesse kohtadesse nagu postkontor, pood või pangaautomaat olema maakondades riigi poolt tagatud. "Lennusõit siia alla ei saa mõistagi kuuluda, kuid näiteks bussitransport on inimeste eksistentsiks hädavajalik." Zuokas tõmbas transpordi puhul paralleeli riigi jaoks teiste kohustuslike teenuste osutamisega nagu haridus või arstiabi.

Suurem osa konverentsi debatist keskendus tasuta ühistranspordi maksumusele, mis riigiti kujuneb üldjoontes sarnaseks. Kui Saksamaa Tübingeni linnapea Boris Palmeri sõnul kuluks seal tasuta ühistranspordiks elaniku kohta 15 eurot kuus ehk ligi mõnisada eurot aastas, siis näiteks Avestas Rootsis kujuneb see summa pea samaks: enne 180 eurot aastas elaniku kohta, aga nüüd 200.

Poola linna Zory linnapea nõuniku Ana Ujma kinnitusel aga kaalub saadav tulu kuhjaga üles ühistranspordi täieliku subsideerimise kulu. Kui subsiidium ületab teatud piiri, umbes 2/3 kulust, ei tasu piletiraha korjamine enam ära ning lisanduv kulu kaetakse aktiivsemast inimeste liikumisest lisanduva maksutuluga. "Paljud inimesed meil Zorys on otsustanud auto ostmata jätta. Kui nad lähevad puhkusele, siis lennukiga, kui piirkonnakeskusesse, siis ühistranspordiga. Väga paljud ütlevad, et meie linnas pole autot vaja ja see on suurepärane," rääkis linnapea nõunik.

Tübingeni linnapea Boris Palmer omakorda lisas, et olles vestelnud mitmekümne olulise pankuriga, siis nad ei kasuta ühistransporti pileti ostmise tülikuse tõttu. Taksot on lihtsam võtta. Palmeri sõnul on mõttekas vaadata tasuta ühistranspordi süsteemi laiemalt, integreerida sinna autode ühiskasutus ning taksod.

Sama meelt oli ka Leedu poliitik ja palju aastaid Vilniust juhtinud Arturas Zuokas: "Me hõlmasime Vilniuse ühistranspordisüsteemi juba aastaid tagasi taksod, ka autode sõidujagamise. On võimalik tellida äppide abil endale ajutiseks kasutamiseks auto, ja see on hea, sest siis ei osteta endale autot." Zuokase sõnul mõtisklevad paljud Vilniuse poliitikud tõsiselt linna üle viimisele tasuta ühistranspordile.

Dunkerque`i linnapea Patrice Vergriete väitel taandub tasuta ühistranspordi sisseseadmine lõpuks ainuüksi poliitilisele tahtele, poliitilistele valikutele. Seega põhiküsimus pole tema arvates raha leidmine, vaid võime langetada kaalukas poliitiline otsus. "Eelmine linnapea tahtis ehitada suure staadioni, see maksnuks sama palju kui tasuta transport terve aasta jooksul," ütles ta. "Tasuta ühistranspordiga  saab inimeste igapäevaelu paremaks muuta."

 

Laadimine...Laadimine...