SUUR LUGU! Seaduselünk täidab Tallinna taksouputusega

"Kursused olid vanasti korralikud. Pidid teadma, millised tänavad ristuvad, kümnest tänavast pidi teadma kaheksat või üheksat, muidu kukkusid eksamil läbi," rääkis kogenud taksojuht Aivar Nigu. Praegu on aga linnas taksojuhtide uputus, sest puudulik seadus lubab taksot sõitma iga juhiloa ja autoga tüübi, kes ei puugi linna tunda ega oska ka teenindada.

Pilt: Scanpix

SUUR LUGU! Seaduselünk täidab Tallinna taksouputusega

Vesta Reest

"Kursused olid vanasti korralikud. Pidid teadma, millised tänavad ristuvad, kümnest tänavast pidi teadma kaheksat või üheksat, muidu kukkusid eksamil läbi," rääkis kogenud taksojuht Aivar Nigu. Praegu on aga linnas taksojuhtide uputus, sest puudulik seadus lubab taksot sõitma iga juhiloa ja autoga tüübi, kes ei puugi linna tunda ega oska ka teenindada.

Eelmise kuu jooksul lisandus Tallinnasse  516 taksojuhti ning praegu sõidab linnas umbes üle 3000 takso, millele lisanduvad veel mujalt Eestist taksokaardi saanud sõidukid ja piraattaksod.

Jätkuvalt valitseb seadusandluses lünk, mistõttu nn äpitaksofirmad lasevad teenindajad tööle ilma teenindajakaardita. Ettevõtet/äpifirmat selle eest trahvida ei saa. Seega jälitatakse praegu seoses rikkumistega vaid nn plafoonitaksosid, mis on aga mõistagi ebaõiglane.

Nigu on taksojuhi tööd teinud 2002. aastast. Viimased aastad on ta tegutsenud äpitaksonduse vallas. Ta on näinud igasuguseid asju: taksosse oksendavaid neiukesi, tüli kiskuvaid teiste rahvuste esindajaid, kaklevaid paarikesi. "Aga üldiselt on inimesed enamasti siiski viisakad," mainis mees.

Nigu ei pea õigeks praegu valitsevat olukorda, kus igaüks võib hakata taksot sõitma. "Õppimatus, profiilitus ehk inimesed, kes mitte midagi ei oska – kõik hakkavad taksojuhiks," lausus ta. "Vanasti oli autojuht amet, aga nüüd on see tilulilu."

Toompere ütles, et seadusandluses oleks vaja sätestada, et kõik, kes vahendavad äpitaksosid, oleksid ka vedajad. "Vahendaja peaks olema ka vedaja, et oleks ka vastutus," kinnitas ta ja lisas, et praegu poevad paljud äpifirmad selle taha, et nemad ainult vahendavad."Seadusandluse muutmine korrastaks  taksoturgu oluliselt. Kõik need jagamisteenused olid alguses ju hoopis teistmoodi mõeldud. Oli mõeldud nii, et inimene tuleb näiteks Keilast ja võtab sealt peale ka teised, kes Tallinna tulla tahavad – sellega hoiaks linnas autode hulga väiksema, saastaks vähem ning rohkem inimesi saaks sama autoga linna. Aga sellest sai hoopis jagamisteenus, mis nüüdseks on kasvanud äriks," rääkis Toompere.

Tema sõnul peavad traditsioonilised taksod, millel on katusel plafoon ja täidetud eri nõuded taksomeetrile, kilomeetri hinnale jm, järgima kõiki nõudeid, aga uutel, nn infoühiskonna taksodel neid nõudeid ei ole. "Olgu või sõiduki vanus – tavataksodel on vaja rohkem investeeringuid teha," lausus Toompere.

Munitsipaalpolitsei juhtivspetsialist Aivar Melnikov loetles plafooniga takso eeliseid: need saavad kasutada  ühistranspordirada, taksopeatusi ning ühistranspordi peatusi, eeldusel, et ei sega ühistransporti.

Suuremadki paigad tundmatud

Äpitaksojuhtidel peab olema teenindajakaart, mille saamiseks aga ei ole vaja käia taksojuhtide kursustel. Nigu ütles, et senised taksojuhid Tallinnas ehk oskavadki midagi, aga üha lisanduvad juhid on ilmselt väheste teadmistega. Tal endal on alles kutsetunnistus, mille sai 2002. aastal taksojuhtide kursustelt. "Kursused olid vanasti korralikud. Seal pidi linna tundma, anti kümme tänavat, sa pidid ütlema, millega need ristuvad. Kümnest pidid teadma kaheksa või üheksa, muidu kukkusid eksamil läbi," rääkis Nigu. "Tänapäeval ei pea enam midagi teadma, sest GPS viib sind kohale, aga kui sa oled päris loll, siis ei aita GPS ka!  Ma ise tellisin alles mõned päevad tagasi Luha tänava otsa äpitakso, juht ei osanud Pärnu maantee ja Luha tänava nurka üle viadukti tulla."

Praegu piisab taksojuhiks soovijal juhtimisõigusest, sõiduvahendist ja puhtast taustast. "Koolitust ei nõuta," nentis Toompere. "Näiteks Soome korraldab endiselt taksojuhikoolitusi, kus üks punkt on ka linna tundmine. See pole küll väga põhjalik,aga  põhiasju siiski peab teadma. Kuid meil esineb praegu juhtumeid, kus inimene palub ennast viia rahvusraamatukogu juurde, aga taksojuht ei teagi, kus see asub... Sellised teadmised peaks taksojuhil elementaarsed olema. Kindlasti on vaja koolitust neile, kes hakkavad inimesi teenindama – praegu on sageli nii, et autojuhid võiksid vabalt kruusa vedada, aga veavad inimesi, meie kõige kallimat vara!"

"Kui taksojuhtidele oleks sisse viidud koolitus, oleks see ideaalne filter. Siis saaks kindlaks teha ka linnas orienteerumise," lisas Melnikov.

Eakas taksojuht sõidab vaid Mustamäel

Toompere sõnul tuleb pahatihti kellelgi ühel õhtul mõte, et läheks õige taksot sõitma, kuigi luba ei ole. "Need ongi rahvakeeli piraadid," selgitas mupo juhataja ja lisas, et praegu võib  teenindajakaarti taotleda igaüks, kellel on masin ja juhtimisõigus ning kes oskab piisavalt keelt, et saab vähemalt omakäeliselt avalduse kirjutamisega hakkama ja mupo inimestega suheldud.

Melnikovi arvates võiks taksojuhtidele kehtida ka vanusepiirang. "Mõni aasta tagasi oli üks taksojuhiks tahtja 76-aastane härrasmees, kes liikus vaevu-vaevu," ütles ta. "Kui talle siis öeldi, et taksojuht peab aeg-ajalt rooli tagant välja ka tulema, vastas mees, et tal pole vaja seda teha – tema istub roolis ja teenindab ainult ühte piirkonda, Mustamäed. Selgitati siis edasi, et taksojuhi töö ei ole ju ainult mööda Tammsaare teed edasi-tagasi sõita, vahel tuleb ikka mujale linna ka minna. Lõpuks teatas härra: "Jah, ma sain teie sõnadest aru! Ei taha ikka seda!"."

N-ö taksoturule mahtumine on mupo juhataja sõnul turumajanduse küsimus. "Kui ruumi ei ole, siis ilmselt peab osa taksojuhte oma teenindajakaardi tühistama ja selle tegevuse lõpetama – turg panebki asja paika," tõdes Toompere.

Melnikovi sõnul tuleb kuus keskmiselt 20-30 sõidukikaardi tühistamist. Tallinnas on praegu kehtivaid sõidukikaarte 3106 – äpitaksodel 1521 ja tavataksodel 1585. "Viimase aastaga on äpitaksod järele jõudnud ja tavataksondus hakkab langema," lisas ta.

Toompere täpsustas, et need on mupos välja antud taksokaardid, aga inimesi võivad Tallinnas vedada ka muudes omavalitsustes taksokaardi saanud juhid – ja seal on ka hoopis teistsugused hinnad. Tallinnas on kehtestatud järgmised piirhinnad: sõidualustamise tasu 5,50 eurot, sõidukilomeetri tasu 1,10 eurot ja ajatasu 24,20 eurot; sellest kõrgemat hinda ei tohi küsida. "Minu arvates peaks need piirhinnad kehtima üle riigi," lisas mupo juht.

Tavataksol peab olema välja pandud hinnakiri ja teenindajakaart. Mujalt tulevad juhid küsivat aga vahel imetariife – Melnikovi sõnul on ta näinud neidki, kes küsivad kilomeetri eest 25 eurot. "Näiteks maksab sõit sadamast Viru hotelli 30-40 eurot. Antakse veel printerist tšekk ka, aga väga tihti ei vasta see tõele, ei ole üldse seotud selle sõidukiga."  

Toompere lisas, et kui taksomeeter on seatud näitama kõrgemaid hindu, siis tulebki sellest ametlikult tšekk välja ja pole millestki kinni hakata. "Kui on pretensioone, tuleks pöörduda munitsipaalpolitseisse. Vaja on kviitungit, takso numbrit, seda, mis ajal ja kuhu sõideti," lausus ta ja lisas, et väga hea oleks ka foto taksost koos numbriga ja juhist.

"Lisamaterjalidega saab tõendada, et sõit ja muu tegevus toimus," selgitas Melnikov.

Toompere sõnul juhtub palju ka seda, et välismaalane sõidab lennujaama, tema käest küsitakse kõrgemat hinda js siis saadab ta Tallinna munitsipaalpolitseisse e-maili teatega, et sõitis sinna ja sinna ning maksis nii palju. "Kui avalduses on andmed puudulikud, siis menetleda me seda kahjuks ei saa, siia tunnistusi andma välismaalane aga ei tule," ütles mupo juht.

Kuidas kontrollida, et taksojuht pole "piraat"?

• Sõidukikaardi kehtivust saab kontrollida maanteeameti registris https://mtr.mkm.ee/taotluse_tulemus/eriotsing/taksokaart?_reset=1&m=122 , teenindajakaarti https://eteenindus.mnt.ee/teenindajakaardiOtsing.jsf . Kontrollida saab kas isikukoodi või teenindaja-
kaardi numbri järgi.

• Äpitaksojuhtide kontrollimine on eriti lihtne, sest ekraanil on näha, milline taksojuht tuleb. Taiplikum klient uurib ka teenindajakaardi olemasolu.

• 500 taotlust taksokaardi saamiseks on tavaline kuu keskmine. Neist u 50 puhul keeldub mupo kaarti andmast näiteks juhul, kui taotlejal on kriminaalne minevik.

• Tallinnas on välja antud 3107 taksokaarti, neist 1518 nn äpi- ja 1589 tavataksodele. Samas pole teada, kui palju täpselt neist kaardiomanikest taksot sõidab.

• Konsulteerides taksoettevõtete juhatajatega selgus, et nii suur hulk taksojuhiks soovijaid hinnalangust kaasa ei too. Tuntud taksofirmad julgevad siiski hinda tõsta vaid kümmekond protsenti aastas ehk sedavõrd, kuivõrd muutub kallimaks kütus või kindlustus.

• Suuremate taksofirmade sõidukilomeetri hind on jätkuvalt pisut alla ühe euro, millele lisandub umbes 4-eurone sõidualustustasu. Tallinnas on kehtestatud  piirhinnad: sõidualustamise tasu 5,50 eurot, sõidukilomeetri tasu 1,10 eurot ja ajatasu 24,20 eurot. Äpitaksod tegutsevad börsi põhimõttel. Kui Tallinnas on lõppemas mõni suurem üritus, tõusevad järsult ka hinnad.

Prantslane kaebas röövlist taksojuhi peale muposse

Taksojuht peaks ennekõike soliidne olema, sest paljudele väliskülalistele on just tema esimene inimene, keda nad siin näevad.
Mupo juhataja Aivar Toompere (pildil) meenutas, kuidas üks prantslane kaebas tegelikust kõrgemat hinda küsinud taksojuhi peale lennujaama turvamehele ja too soovitas võõral muposse helistada. "Meie omad sõitsid kohe välja, andsime ekipaažile ka inglise keele tõlgi kaasa. Külaline ootas, ei läinud lennujaama alale sisse, kuni kõik asjad ära vormistati, menetlus pandi püsti," rääkis Toompere.

Tema sõnul võiks ebameeldiva taksokogemuse puhul igal juhul mupole avalduse teha: kirjutada, kust ja kuhu sõideti, palju maksti jne. "Kui muud ei saa, siis jääb kahtlane taksojuht meile vähemalt kirja," lausus Toompere. "Mina soovitan välismaalt tulevaid külalisi juba varem hoiatada, et nad taksodega ettevaatlikud oleksid."

Melnikovi sõnul peab kahtluse korral kohe helistama 112, sest keskus võtab kõik kõned vastu ja suunab need vajadusel edasi.
Nii Toompere kui ka Melnikov leidsid, et taksojuht peab  ennekõike soliidne olema, sest paljudele külalistele on just tema esimene inimene, keda nad siin näevad. "Kui taksojuht lösutab kapotil ja suitsetab autos, siis see ei jäta riigist head muljet," ütles Toompere. "Oleks ideaalne, kui taksojuhid kannaks vormiriietust, kunagi nõuti näiteks lipsu."

Soliidse taksojuhina on Nigul ka tavalisel äripäeva õhtul lips ees ja villane pintsak üll. Ka pole ta enda sõnul kunagi napsise peaga taksorooli istunud. "Ükskord juhtus küll nii, et mul olid vist jääknähud, tundsin, et ma ei ole vormis, paar tundi sõitsin ja tulin tagasi," meenutas ta.

Laadimine...Laadimine...