AUTOROMUD: Juhatuse liikme "rariteedist" BMW segas parkimist

Suvalisse kohta seisma jäetud romud võivad põhjustada  tulekahjusid ning segavad nt päästeauto või kiirabi ligipääsu. Mullu toimetas mupo tänavatelt ära 346 sinna kasutult vedelema jäetud autoromu.

Pilt: Mupo

AUTOROMUD: Juhatuse liikme "rariteedist" BMW segas parkimist

Urmas Kaldmaa

Suvalisse kohta seisma jäetud romud võivad põhjustada  tulekahjusid ning segavad nt päästeauto või kiirabi ligipääsu. Mullu toimetas mupo tänavatelt ära 346 sinna kasutult vedelema jäetud autoromu.

Mõni nädal tagasi tegi mupo Põhja-Tallinnas Puhangu tänaval ühe kortermaja ümbruses suurpuhastust romudest. "Mupo toimetas minema viis pikalt seisnud autoromu," rääkis sealne elanik Andrei (46). "Teiste seas viidi ära korteriühistu juhatuse liikme roostetanud BMW, mis oli mu akna all seisnud kõik need kolm aastat, mis ma selles majas elanud olen."


BMW omanik põhjendas roostetanud auto maja ees hoidmist sellega, et tegemist on väga haruldase masinaga, millest ta tahab tulevikus teha midagi suurepärast.


Andrei sõnul on ta rääkinud teiste elanikega ja saanud teada, et need autod seisid maja juures juba ammu enne seda, kui tema sinna elama tuli. Kuna kortermaja juures on parkimisruumi niigi vähe ja paljud elanikud peavad hoidma oma autot kaugemal, siis olid mõned elanikud ka varem ametimeestele kirju kirjutanud, aga kasu sellest polnud. "Mupo ei saanud seadusetähe järgi neid autosid romudeks tunnistada ja oli seetõttu võimetu midagi tegema," ütles Andrei. "Lõpuks murdis keegi korteriühistu juhatuse liikme BMW-l tahavaatepeegli, siis võeti ära number, löödi puruks esilatern ja mupol tekkis õigus romu minema vedada."


Lõhkujate lemmikud


Seaduse järgi on romud ainult sellised seisma jäetud autod, millel on aknad katki, rehvid tühjad, osa detaile puudu ja uksed lahti. Tallinna jäätmehoolduseeskiri annab mupole õiguse sellised romud ära viia ja mupo juhataja Aivar Toompere kinnitust mööda ei ole mupol nendega erilisi probleeme.


Suvalisse kohta seisma jäetud romud takistavad liiklust, võtavad parklates ruumi, segavad tee hooldamist, pääste-, prügi- ja kiirabiauto ligipääsu, lisaks sellele kujutavad romud Toompere hinnangul endast ohtu. "Kõige suurem oht on see, et seisma jäetud sõidukid muutuvad vandaalide sihtmärgiks," selgitas ta. "Sõidukitel lüüakse aknad sisse ja elu on näidanud, et seejärel pannakse need põlema. Lasnamäel oli juhtum, kus romu süüdati ja selle tulemusel sai veel mitu teist autot kannatada. Romu võib tekitada ka keskkonnareostust, kui selle sees olevad õlid hakkavad välja tilkuma."


Toompere tõdes, et Puhangu tänava juhtumis pole midagi erakordset ja probleem tänavatel, parklates ja kortermajade hoovides roostetavate romudega on endiselt päevakorral. "Romude arvu linnas ei tea ilmselt mitte keegi," nentis Toompere. "Võin vaid öelda, et eelmisel aastal saime tänavatelt, parkimisplatsidelt ja kortermajade hoovidest ära 346 sinna seisma jäetud sõidukit. Osa neist vastasid kõigile romu tunnustele, aga enamik olid nn uinunud sõidukid. Praegu tegeleme aktiivselt veel ligikaudu 300 autoromuga, et tänavad ja parklad ka nendest vabastada."


Äraviidud autod seisavad aasta aega mupo parklas ja kui selle aja jooksul omanik välja ei ilmu, saab need oksjonil maha müüa või romulasse viia.


Keskkonnale ohtliku romu pärast saab mupo algatada ka väärteomenetluse. Romu füüsilisest isikust omanikku saab sel juhul trahvida kuni 800 euro ja juriidilist isikut kuni 20 000 euroga. Romu omanikule võib määrata ka sunniraha, mille suurus on peainspektor ....... Boitsovi andmetel jäänud seni 500 euro piiridesse.


Tunduvalt keerukam on mupol toime tulla nn uinuvate sõidukitega, mis on samuti väga pikaks ajaks kuhugi seisma jäetud, kuid millel eelpool nimetatud romutunnused puuduvad. Selliste autode omanikega võtab mupo ühendust ja annab neile võimaluse sõiduk ise ära viia või teha mupole volitus, et selle asutuse inimesed võiksid auto romulasse viia. Kui omanik aga sellise asjade käiguga ei nõustu või ei õnnestu omanikku leida, on mupo võimalused sõiduk tänavalt minema saada väga piiratud.


Nn uinuvad sõidukid laiutavad hoovides


Kui nn uinunud sõiduki omanik on parkinud oma auto õigesti, siis mupo ei saa selle eest isegi trahvida. Valesti parkimise korral on võimalik omanikule määrata 20 eurot trahvi. "Meie töö oleks palju kergem, kui liikluses tohiksid osaleda ja avalikes parklates seista ainult liikluskindlustuse ja kehtiva tehnoülevaatusega autod," ütles Toompere. "Siin oleks küll vastav seadusemuudatus teretulnud."


Tallinna transpordiameti juhataja asetäitja liikluse alal Talvo Rüütelmaa sõnul ollakse Soomes ja mitmes teises arenenud riigis autoromude probleemi lahendamisel meist edukamad. "Soomes on kehtestatud auto aastamaks ja kuni auto on omaniku arvel, tuleb tal seda tasuda," rääkis Rüütelmaa. "Sel juhul ei ole omanik huvitatud, et tema autoromu kusagil tänava ääres vedeleb, sest see läheb talle kallimaks, kui auto romulasse viimine. Näiteks Belgias maksab inimene aastas automaksu 600-800 eurot ja seisva romu eest seda raha vaevalt keegi maksta tahab."


Miks aga jätavad inimesed oma romud suvalisse kohta seisma? Põhjused võivad olla erinevad, kuid eeldatavalt on paljudel juhtudel esikohal ikkagi inimese soov võimalikult lihtsalt ja odavalt läbi ajada. Auto äravedu võib tunduda kallis.


Toompere hinnangul on meie inimesed jõudnud ka nii jõukaks saada, et nad ei hooli enam piisavalt palju oma varast. "Võib-olla ostis inimene uue auto ja jättis vana lihtsalt suvalisse kohta seisma," mainis ta.


Rüütelmaa arvates jäetakse vanad sõidukid tänavale vedelema enamasti siis, kui neil tekib mingi rike, mille parandamine läheks palju maksma.

 

 

 

Anna õues vedelevast romust teada!


"Mupo ja linna eesmärk ei ole seisma jäetud romu pärast kedagi trahvida, vaid me tahame, et linn oleks puhtam ja tänavaääred vabad," lausus abilinnapea Kalle Klandorf.


"Soovime, et parkimiskohti oleks rohkem, et tänavahooldusmasinad saaksid oma tööd teha," ütles Klandorf. "Meie eesmärk pole küll trahvida, aga kui inimesed aru ei saa ja koostööd ei tee, ei jää midagi muud üle, kui neid trahvi abil  korrale kutsuda."


Keskkonnale ohtliku romu pärast saab mupo algatada ka väärteomenetluse. Romu füüsilisest isikust omanikku saab sel juhul trahvida kuni 800 euro ja juriidilist isikut kuni 20 000 euroga. Romu omanikule võib määrata ka sunniraha, mille suurus on peainspektor Boitsovi andmetel jäänud seni 500 euro piiridesse.


Kui linnaosas leidub elanikke, kes ei saa või ei taha ise tegeleda oma pikalt seisma jäänud sõidukist vabanemisega, on  munitsipaalpolitseinikud valmis lahkelt aitama. Auto omanikul tuleb vaid mupoga ühendust võtta ja volitus kirjutada ning mupo aitab olukorda lahendada. Nii omanikud ise kui ka romu pärast mures elanikud saavad romust teada anda mupo ööpäevaringsel telefoninumbril 14410.


Äraviidud autod seisavad aasta aega mupo parklas ja kui selle aja jooksul omanik välja ei ilmu, saab need oksjonil maha müüa või romulasse viia.

Laadimine...Laadimine...