Hooletud omanikud ummistavad ohtlike autoromudega tänavaid

Vedelema jäänud romul lüüakse peagi klaasid katki, mahajäetud sõidukisse seavad end sisse asotsiaalid või narkomaanid. Mingi aja pärast saab auto prügi täis ja lõpuks süüdatakse see põlema.

Pilt: Mupo

Hooletud omanikud ummistavad ohtlike autoromudega tänavaid

Urmas Kaldmaa

Vedelema jäänud romul lüüakse peagi klaasid katki, mahajäetud sõidukisse seavad end sisse asotsiaalid või narkomaanid. Mingi aja pärast saab auto prügi täis ja lõpuks süüdatakse see põlema.

Ühe Madala tänava korteriühistu juures seisis pikka aega autoromu, mida omanik korduvatest märkustest hoolimata ära ei koristanud. "Auto omanik oli ühistut mitu korda aidanud ja me algul natukene arvestasime temaga. Ta oli meie korteriühistu liige ja tema arvates oli tal õigus lasta romul parklas seista," rääkis ühistu esimees Siiri. "Samas on meil maja juures väga vähe parkimiskohti ja sellepärast nõudsime, et ta sõidukõlbmatu auto minema viiks. Poisikesed lõid autol klaasid katki, nii et tee oli kilde täis. Siis lõhuti auto ikka päriselt ära."

Mupo on juba pikemat aega võidelnud tänavatel ja hoovides vedelevate romudega. Mupo peainspektori Pavel Boitsovi andmetel on näiteks Põhja-Tallinnas selle aasta algusest alates tänavatelt minema viidud 55 romusõidukit. "Nii vabanes linnaosas keskmise ostukeskuse parkla jagu parkimiskohti," tõdes Boitsov.

Ohustavad ka lapsi

Aasta pole aga veel lõppenud ja kui kõik vanamoodi jätkub, tuleb Boitsovi hinnangul tänavu nõuda veel umbes 20 autoomanikult, et nad oma romu tänavalt ära koristaks. Kui võrrelda tänavu ära viidud romude arvu eelmise aasta sama näitajaga, siis on edasiminek selgelt märgatav. Boitsovi andmetel viidi terve möödunud aasta jooksul Põhja-Tallinnas tänavatelt ära umbes 35 romu.

Kui omanik keeldub oma romu tänavalt minema viimast, võib mupo selle teisaldada ja alustada omaniku suhtes väärteo- või haldusmenetlust. Romu omanikule võib määrata kuni 400-eurose trahvi või sunniraha, mille suurus on jäänud üldiselt 500 euro piiridesse. "Kui mupo poole pöördusime, hakkas meie romuomanik kohe liigutama ja viis auto kiiresti ära," ütles Siiri. Tema sõnul polegi korteriühistul eriti muid võimalusi romust lahti saada, kui rääkida algul selle omanikuga, ja kui tulemust ei järgne, siis juba mupoga. "Meie ise ei tohi ju romu minema vedada," nentis Siiri. "Oleme mupolt ikka abi saanud, kui oleme seda palunud."

Boitsovi sõnul ei jäeta romusid tänava äärde vedelema kaugeltki alati pahatahtlikult. "Kui inimestega rääkida ja selgitada, saab  kümnest kaheksa probleemist aru ja nad viivad romu ära vabatahtlikult," lausus Boitsov. "Sageli inimesed lihtsalt ei tea, kelle poole romu ära andmiseks pöörduda. Soovitame neil võtta ühendust maanteeametiga või vastavat litsentsi omava romulaga.  Teisaldamise eest peab omanik küll maksma, kuid romulas saab ta selle äraandmise eest väikese tasu, nii et kokkuvõttes võib  rahaliselt isegi võita."

Põhja-Tallinna linnaosa vanem Peeter Järvelaid ütles, et mupo on teinud romudest lahtisaamisel head ja tänuväärset tööd. "Tahan autoromude omanike südametunnistusele koputada," lisas Järvelaid. "Ühelt poolt jätavad elumajade vahel tarbetult seisvad sõidukid kohalikud inimesed parkimiskohtadest ilma ja teiselt poolt seavad ohtu lapsi, kes uudishimust mahajäetud autodesse mängima lähevad."

Omaniku leidmine vahel keeruline

Boitsovi sõnul on romuomanike tuvastamine ja otsimine vahel ajakulukas ja päris keeruline, sest autoregistri andmed ei pruugi alati näidata viimast omanikku. Auto võib olla edasi müüdud, omanik võib olla vahepeal surnud jne. "Mupo inspektori töö meenutab seetõttu tihtilugu detektiivi tegevust," mainis Boitsov.

Tänavapuhastuse AS-i juhatuse liikme Vello Kingu sõnul on romude tänavalt ärakoristmine igas mõttes tervitatav. "Muidugi jäävad romud nii talvel kui suvel meile ette," ütles Kink. "Üldiselt on meil mupoga hea koostöö. Kui nende poole pöördume, püüavad nad alati meid aidata."
Põhja-Tallinna linnaosas teede ja tänavate korrashoiuga tegeleva Eesti Keskkonnateenuste AS-i teenindusjuht Sander Kurema lisas, et tänavapuhastajatele tekitavad probleeme tihedalt ja nii-kuidas-juhtub parkivad autod üldiselt. "Nende hulgas siis ka romuautod, mida terve teeninduspiirkonna peale koguneb mõnikümmend," lausus ta. 

Kuidas ja kuhu oma autoromu ära viia?

• Mupo soovitab kasutada suurte firmade, nt Kuusakoski AS-i teenuseid. Kuusakoskist saab tellida romu äravedu lühinumbril 13660. Tallinna teenindusplats asub Betooni 12 ja on avatud tööpäeviti kl 8-17 ja laupäeviti 8-15, kontor E-R kl 8-16.30.

• Autoosa.ee autolammutus asub Kantsi 4A ja on avatud tööpäeviti kella 9-18, tel 517 8773.

• Refonda Betooni asub Betooni 7/Silluse 15 ja on avatud tööpäeviti kl 8-17 ning laupäeviti 8-15. Tel 5330 6468. Refonda Kopli asub Kopli 103, see on avatud tööpäeviti kl 8-16.30 ja tel on 506 0136.

• Betooni autolammutus asub Betooni 34. Avatud kl 9-18,  laupäeviti 9-15. Tel 5599 7827.

• Autodoonor OÜ asub Härgmäe 17, avatud tööpäeviti 9-18 ja laupäeviti 10-15, tel 529 0267.

• Tark on viia oma vana auto romulasse puksiirifirma abiga, sest see on tihti odavam kui romulate enda transport. Äravedu saab tellida näiteks tel 5822 8080 või 5395 0110. Romulad pakuvad ka sinna toodud autovraki eest tasu.

• Romu võib tuua lammutamisele vaid omanik või tema volitatud esindaja, seega oleks tark romulasse kaasa sõita. Vastuvõtupunktis kontrollitakse üle sõiduki dokumendid, registreerimisandmed ja tunnused ning auto üleandja isik.

• Romusõiduki äraandmiseks sobiva firma võib leida ka veebiaadressidelt www.kuhuviia.ee ja www.elv.ee .

Üha enam jätavad vanu autosid vedelema koju naasvad võõrtöölised

Võõrtöölised ostavad odava ja vana või avariilise autorondi, millega sõidavad, kuni tööots läbi saab. Seejärel naasevad nad kodumaale ning jätavad auto Tallinna tänavale vedelema.

Viimase aja võõrtööliste tulv on Tallinnas endaga kaasa toonud olukorra, kus mupo leiab järjest rohkem ka lähiriikidest pärit ehitajate romusid. Tihti vedelevad need just äärelinnades, kus võõrtöölistest ehitajad endale kortereid üürivad.

"Võõrtöölised ostavad odava ja vana või avariilise autorondi, millega sõidavad seni, kuni see liigub või kuni tööots läbi saab," rääkis Boitsov. "Seejärel naasevad nad kodumaale ning jätavad auto Tallinnas tänavale vedelema. Peagi lüüakse autol klaasid katki ning mahajäetud sõidukisse seavad end sisse asotsiaalid või narkomaanid. Auto saab peagi prügi täis ja mingil hetkel süttib see põlema."

Boitsovi sõnul tekivad autoromu äraviimisega raskused eelkõige siis, kui omanik on juba kodumaale läinud ja teda pole võimalik leida. Mupo ei tohi sel juhul autoromu ise kohe romulasse viia, vaid peab jätma selle kuni aastaks enda juurde hoiule. Alles siis, kui omanik ka selle aja jooksul välja ei ilmu, saab mupo auto oksjonil maha müüa või hävitada.

Laadimine...Laadimine...