Mustamäe ja vanalinn võivad saada juhita bussid

Juhita bussid viiks inimesi Lepistiku bussipeatusest Mustamäe haigla juurde, vuraksid tehnikaülikooli linnakus ja teeks vanalinnas lõbusõite.

Pilt: Svetlana Aleksejeva

Mustamäe ja vanalinn võivad saada juhita bussid

Urmas Kaldmaa

Juhita bussid viiks inimesi Lepistiku bussipeatusest Mustamäe haigla juurde, vuraksid tehnikaülikooli linnakus ja teeks vanalinnas lõbusõite.

Kui tänavu suvel sõitsid Tallinnas Kultuurikatla ja Mere puiestee vahet isejuhtivad bussid rohkem katsetamise pärast, siis tuleval aastal tahab Tallinn koostöös Tallinna tehnikaülikooli Nurkse instituudiga astuda sammu edasi ja panna veel targema bussi juba pikemaks ajaks mõnel linnaliinil inimesi vedama. Juhita bussid oleks mõeldud elanikele nn viimase rohelise miili läbimiseks. See tähendab, et kui näiteks ühistranspordipeatus asub mõnest olulisest asutusest kaugel ja seda ei ole võimalik lähemale tuua, aitaksid just juhita bussid inimesi peatusest asutuse juurde vedada.

Suveks hange tehtud

Üks võimalikest marsruutidest võiks kulgeda Põhja-Eesti regionaalhaigla (PERH) juurest Lepistiku ühistranspordipeatusse. "Need bussid ei suuda veel asendada tavabusse pikkadel liinidel, kuid võivad aidata inimestel ühistranspordipeatusse saada või pärast peatuses maha tulemist sealt edasi sihtkoha ukse ette jõuda," selgitas linna transpordiameti arenguprojektide peaspetsialist Jaagup Ainsalu. "Tervel inimesel pole probleem pool kilomeetrit jalgsi minna, kuid regionaalhaigla patsientidele võib see olla raske."

PERH-i ja Lepistiku peatuse vahel pole tihedat autoliiklust, mis võiks isejuhtivale bussile ja selle reisijatele ohtlik olla.

Ainsalu käis hiljuti Pariisis, kus isejuhtiv buss on pandud vedama reisijaid metroopeatuse ja ülikoolilinnaku vahet ning tuleb seal liikuvate jalakäijate ja jalgratturite vahel kenasti ilma avariideta toime. Tallinnas võiks isejuhtiva bussi teine marsruut kulgeda ka tehnikaülikooli linnaku hoonete vahel ja viia inimesi lähimasse ühistranspordipeatusse. Ülikoolilinnakus saaks buss samuti sõita rahulikus keskkonnas, ilma et seda ega sõitjaid ohustaks mõni agressiivse sõidustiiliga juht.

Lisaks kahele marsruudile võiks juhita buss hakata vanalinnas turistidele lõbusõite tegema. "Praegu on busside liikumise paigad alles mõtte tasandil, kaardistame kohti, kus oleks võimalik ja vajalik neid busse kasutada," lausus Ainsalu. "Lähtume sellest, kas väljapakutud bussiliinid aitavad kaasa linna ühistranspordi arengule. Peame iga marsruudi plussid ja miinused endale selgeks tegema."

Järgmise aasta alguses tahab Tallinn välja kuulutada isejuhtivate bussi hanke ja hiljemalt suve alguseks sellega ka ühele poole saada. "Hanke võitja toob bussi ja aitab tehnilise toega," selgitas Ainsalu. "Ka bussitootjad teevad marsruudi suhtes oma riskianalüüsid. Siis saame juba kindlamalt lubada, millal ja kus täpselt saame isejuhtivad bussid liinile tuua."

Ainsalu sõnul on Euroopas praegu 6-7 isejuhtivate busside tootjat ja teenusepakkujat. Kõige tuntumad neist on prantslaste Navya ja Easymile, mille kaks väikebussi sõitsidki tänavu suvel Kultuurikatla ja Mere puiestee vahet. "Nõudlus selliste busside järele on väga suur," lisas Ainsalu. "Sellised bussid on uuenduslik teema ja paljud linnad soovivad neid katsetada. Praegu on pakkujaid vähe, aga nõudlus suur."

Raha ka edasi arendamiseks

Ka Tallinna tehnikaülikool arendab praegu oma isejuhtivat bussi. "Üritame nendega koostööd teha," ütles Ainsalu, "ja ka meie bussi koos käigus hoida."

Isesõitvate busside projekt kestab Tallinnas 2020. aasta septembrini ja esialgse plaani järgi sõidavad bussid selle aja jooksul liinivõrgus kokku üheksa kuud. Abilinnapea Tõnis Mölderi sõnul aitab projekt saada keskkonnasõbraliku ning iseseisva transpordi jaoks uusi teadmisi. "Inspireeriv, ohutu ning energia- ja keskkonnasäästlik linn on siht, mille suunas Tallinn püüdleb, ning usun, et projekt suurendab ka inimeste usaldust isesõitvate transpordivahendite suhtes," lisas Mölder.

Tallinna isejuhtivate busside projekt on tegelikult ainult üks osa Interreg Balticu projektist, milles suurtest linnadest osalevad peale Tallinna veel Helsingi ja Norra linn Kongsberg. Projekti Tallinna osa läheb maksma 382 000 eurot, millest 324 700 tuleb Euroopa Liidust ja ülejäänu linnalt.

Projektis on raha ette nähtud ka selleks, kui on vaja isejuhtiva bussi jaoks lisaliiklusmärke panna, bussi liikumise jälgimiseks ja kutsumiseks tarka süsteemi arendada. Projekt kestab 2020. aasta septembrini.

Laadimine...Laadimine...