Professor Dago Antov: Tallinna ummikumaks on mõeldav, kuid vajab põhjalikku eeltööd

Tallinna tehnikaülikooli (TTÜ) logistika professor Dago Antov soovitab Tallinna ummikute vähendamisel külma pead, mitte rutakaid ja tormakaid lahendusi. Ummikumaksu, nagu kasutatakse Stockholmis ja Oslos, võiks tõsiselt kaaluda, ütleb ta, kuid samas tuleb enne hinnata, mida see kaasa toob ja mis hakkab tegelikult liikluses juhtuma.

Pilt: Scanpix

Professor Dago Antov: Tallinna ummikumaks on mõeldav, kuid vajab põhjalikku eeltööd (2)

Toimetaja: Merje Aus

Tallinna tehnikaülikooli (TTÜ) logistika professor Dago Antov soovitab Tallinna ummikute vähendamisel külma pead, mitte rutakaid ja tormakaid lahendusi. Ummikumaksu, nagu kasutatakse Stockholmis ja Oslos, võiks tõsiselt kaaluda, ütleb ta, kuid samas tuleb enne hinnata, mida see kaasa toob ja mis hakkab tegelikult liikluses juhtuma.

Tallinna linnapea Taavi Aas pani ette, et kesklinnas autode uputuse vastu aitaks ummikumaks.

Võtame eeskuju naaberriikidest

"Suured linnad on kõikjal hädas autoummikutega ja ummikumaksu rakendatakse edukalt mitmetes riikides," kommenteeris seda mõtet Antov, kes peba täiesti võimalikuks seda ka Tallinnas. "Meile lähemates paikades on ummikumaks näiteks Stockholmis ja Oslos", tõi ta näite, et naabrid on sellega asjaga juba kaugemale jõudnud. "Tallinnas oleks  ummikumaks teoreetiliselt täiesti mõeldav, aga selle rakendamine nõuab küllaltki suurt eeltööd. Kui me tahame, et Tallinna kesklinnas oleks autoliiklust vähem, siis tuleb inimestele ühest kohast teise jõudmiseks anda mingi muu võimalus kui oma auto kasutamine. Kui inimesed hakkavad tänu ummikumaksule üldse vähem autot kasutama, siis on vaja anda neile paremat teenust muul viisil ja kõige tõenäolisemalt on selleks ühissõidukid."

Antov rääkis, et  tasuks ka pik heita norrakate ja rootslaste kogemustele. Rootslased tegid paar aastat ettevalmistusi ja sellel järgnes katse, kuidas lahendus toimib. Uuriti ka rahva meelsust ja tehti selgitustööd.

Norrakad  hakkasid alguses tunneli ehitamiseks raha koguma, aga siis võeti ette ühistranspordi arendamine.  Tihendati tublisti ühissõidukite liiklust. Bussid pandi hoopis sademaini käima. Samas on ilmnenud, et kõik inimesed  pole ka väga hea bussiliikluse korral nõus autost loobuma. Siis peaks Antovi sõnul tõsiselt analüüsima, mis hakkab juhtuma liiklusvoogudega. Kesklinnas võib küll vähem autosid olla, aga kusagile tuleb neid juurde. Juba enne maksu kehtestamist peab mõtlema, kas need autod mahuvad mujale ära või peab veel midagi juurde tegema.
"Näiteks teise ringtee linna sees," tõi Antov näite. "See on olnud küll plaanis, siis jälle päevakorrast maha võetud.  Nüüd on väikesest ringteest taas rääkima hakatud."

Kiirustada ei tohiks

"Kui me homme kohe ummikumaksu kehtestaksime, siis me poleks tagajärgedeks valmis," hoiatas Antov. "Peab mõtlema, kas kõik alternatiivsed sõiduvõimalused on juba olemas ja kas ühistranspordi korraldus on valmis, et suuremat koormust taluma hakata. Kardan, et me pole selleks valmis."
Pikemas plaanis aga on ummikumaks Antovi arvates üks tõsiseltvõetav viis, millega autode hulka kesklinnas vähendada.

"Muidugi tuleb lahendada ka tuhat tehnilist probleemi, et see kõik tõrgeteta toimima hakkaks. Me ju ei taha, et linna piiril või kesklinna piiril tekiksid maksustamise tõttu uued lootusetud ummikud. Kõige parem oleks siis automaatne maksukogumine, mille puhul autod fikseeritakse. Stockholmis on selline varinat, et eri ajal sisse sõitmise eest saadetakse siis erineva suurusega arve. Tipptund on mõistagi kallim. Meil on muidugi võimalik, et väiksema liiklusega ajal pole vaja üldse maksta. Läbi peab mõtlema ka kõik erandid, mis kehtivad operatiivsõidukitele, ka näiteks sadamasse suunduvatele veokitele ja linnale oluliste teenuste osutajatele ning kaubaautodele."

Samas ei soovitanud Antov teha väga suuri ja äkilisi eksperimente tänavate sulgemisega. "Kui mõned eksperdid on soovitanud lihtsalt mõne suure tänava kinni panna, et vaadata, mis siis juhtuma hakkab, siis see ei pruugi küll hea variant olla. Liiklus kandub sel juhul väikestele kõrvaltänavatele, kus ta on veelgi vähem oodatud ning tekitab veel suuremaid probleeme. Ummikumaksu kaudu liikluse reguleerimine vajab pikemat ettevalmistamist ja uisapäisa siin toimida ei tohiks."

2 kommentaari

Laadimine...Laadimine...
Laadimine...Laadimine...