Saastatud õhk paneb Euroopat bussipileti rahast loobuma

"Tänu tasuta sõitudele on hakanud bussidega rohkem sõitma nii noori kui ka eakaid inimesi," ütles Dunkerque keskkonnaosakonna juht Cedric Ghesquieres. "Soovime muuta linnasüdame taas atraktiivseks kohaks." Õhusaastetrahvide vältimiseks katsetavad tasuta ühistransporti ka Bonn, Essen ja Mannheim.

Pilt: Gudrun de Maddalena/Tübingen

Saastatud õhk paneb Euroopat bussipileti rahast loobuma (1)

Urmas Kaldmaa, Oliver Õunmaa

"Tänu tasuta sõitudele on hakanud bussidega rohkem sõitma nii noori kui ka eakaid inimesi," ütles Dunkerque keskkonnaosakonna juht Cedric Ghesquieres. "Soovime muuta linnasüdame taas atraktiivseks kohaks." Õhusaastetrahvide vältimiseks katsetavad tasuta ühistransporti ka Bonn, Essen ja Mannheim.

Tallinn on seni veel üks väheseid tasuta ühistranspordiga linnu maailmas, ja osalt just sel põhjusel peetakse rahvusvaheline konverents "Tasuta ühistransport kõigile. Unistus ja tegelikkus" 10. mail siin. Euroopa rohelise nädala programmi raames Kultuurikatlas toimuv tasuta ühistranspordi juubelikonverents toob meie pealinna seitsme välisriigi poliitikuid, uurijaid ja kodanikuühendusi. Konverents arutleb tasuta ühistranspordi hetkeseisu ja tuleviku üle. Sõna võtavad majandus- ja taristuminister Kadri Simson, linnapea Taavi Aas, Dunkerque´i linnapea Patrice Vergriete Prantsusmaalt ja Tübingeni linnapea Boris Palmer Saksamaalt. Salvestatud pöördumisega esineb konverentsil ka Euroopa Parlamendi transpordi- ja turismikomisjoni esimees Karima Delli. Külalisi tuleb veel Rootsist, Poolast, Brasiiliast, Itaaliast ja Leedust.


Tallinna eeskuju


Dunkerque linn läheb tasuta ühistranspordile täielikult üle septembrist. Seni on nad seda katsetanud nädalavahetustel, ja tulemused on rõõmustavad. "Tänu tasuta sõitudele on busse hakanud kasutama rohkem nii noori kui ka eakaid inimesi," ütles Dunkerque keskkonnaosakonna juht Cedric Ghesquieres, kelle sõnul on neil plaanis tasuta ühistranspordi käigus kogu linn ümber kujundada. "Tahame muuta kogu linna, ja see on suur töö," nentis ta. "Soovime kujundada linnasüdame taas atraktiivseks kohaks, mitte muuta üksnes liikumisviise."


Dunkerque linnaametniku sõnul oli selles, et neil seatakse sisse tasuta ühistransport, suur roll Tallinnal. "Pidime leidma eeskuju, kus tasuta ühistransport töötab," ütles Ghesquieres. "Tallinn on piisavalt suur linn ja me vaatasime, kuidas see teie juures toimib. Te olete ju pioneerid. Meil leidus ka inimesi, kes idees kahtlesid, kuid esimesed tulemused on need seni hajutanud. Dunkerque loodab ühistranspordi arvu kasutajate kahekordistumist."


Aasa sõnul käis Dunkerque esindaja meie transpordisüsteemi uurimas. "Nad käisid meil külas ja vaatasid, kuidas on Tallinnas tasuta ühistransport korraldatud," selgitas ta. "Kahtlemata on nad meilt üht-teist õppinud."


90 000 elanikuga Dunkerque juurutab tasuta ühistranspordi ka lähipiirkonnas, nii et tasuta saab sõita 200 000 elanikku. Ühistransporti rahastavad Prantsusmaal erafirmad. Kõik ettevõtted, kus on rohkem kui 11 töötajat, maksavad omavalitsustele vastavat maksu, sest transport ehk inimeste parem liikuma saamine toob ju äridele rohkem kliente.


Ülikoolilinnas Tübingenis startis aasta alguses kaheaastane tasuta ühistranspordi katseprojekt, kus sõit on laupäeviti tasuta. "Oleme seitse aastat asju ajanud, et pakkuda piiranguteta ühistransporti kõigile elanikele," lausus  Tübingeni linnapea Palmer. "Seda aitaks rahastada kohalik 15-eurone maks, mida korjataks kõigilt elanikelt. Et aga plaan kogu ulatuses käivituks, on vaja seadusemuudatust."


Kõik elanikud autost bussi


Palmeril endal autot ei ole. "Ühistranspordiga sõidetakse meie linnas 20 miljonit korda aastas," ütles ta. "Kolmandik sõidab ühissõidukitega regulaarselt, teine komandik vahel, ning nüüd püüame viimast kolmandikku, kes seda iial ei kasuta. Kui sellelt viimaselt kolmandikult küsida, miks nad bussiga ei sõida, vastavad nad, et neil pole aimugi, kuidas ühistranspordisüsteem toimib ja nad pole valmis maksma senist viieeurost piletiraha, kui nad võivad autoga näiliselt tasuta sõita. Niisiis on piletihinna kaotamine autosõitjate võitmiseks oluline."


Palmeri sõnul on tasuta ühistransporti vaja, et vähendada õhusaastet ja väiksema sissetulekutega inimeste kulutusi sõitudele.
Euroopa Komisjon teatas mullu novembris, et Euroopas sureb õhu saastatuse tõttu 400 000 inimest aastas. Nii on tehtud ettepanek katsetada tasuta ühistransporti peale Tübingeni veel neljas Saksamaa linnas, mida ähvardab Euroopa Liidu trahv tõsise õhu saastamise pärast. Need linnad on Bonn, Essen, Mannheim ja mingil kujul ehk isegi pealinn Berliin. Neis linnades katsetatakse tasuta ühistranspordi mõju hiljemalt aasta lõpus.

 

 

 

Ka Pariis uurib tasuta ühistranspordi kasulikkust

 

Esmalt saavad tasuta sõita üle 65-aastased ja erivajadustega elanikud.

Pariis uurib võimalust minna üle tasuta ühistranspordile ning esimene samm sel teel on juba tehtud – linnavalitsusel on kavas pakkuda tasuta sõidu õigust 200 000 Pariisi elanikule, kes on vanemad kui 65 aastat, ja 20 000 erivajadusega inimesele. Linnapea Anne Hidalgo tegi ettepaneku uurida linnavalitsuses detailselt Pariisi ja pealinna regiooni Ile-de-France tasuta ühistranspordi mudelit. Uuring käivitub suvel ja lõpeb järgmisteks kohalikeks valimisteks 2020. aastal.


"Praegu on tasuta ühistransport üks linnasisese liikumise võtmeküsimusi, autodest lähtuv saaste pole enam olulisim," ütles Hidalgo.


Autodest põhjustatud õhusaaste tekitatud kahjud on suuremad  kui tasuta sõitudele minevad kulud. Näiteks kannatab saaste pärast linna taristu, tee-ehitus on Pariisis kallis, rääkimata sellest, et õhu saastatus põhjustab seal 6000 enneaegset surma aastas.


Arutelu tasuta ühistranspordi üle algas tänavu veebruaris Berliinis, kui linn tegi Euroopa Komisjonile ettepaneku proovida tasuta sõit sisse viia viies Saksamaa linnas, vältimaks õhusaastetrahve.


Prantsuse linn Niort võttis idee kasutusse möödunud aastal, pakkudes tasuta transporti 120 000 elanikule. Riigi kaguosas asuv 45 000 inimesega Aubagne aga viis tasuta sõidu sisse juba 2009. aastal, kolmekordistades busside liiklussagedust. Põhjas asuv Compiègne, kus on peaaegu 41 000 elanikku, pakub tasuta sõite juba 40 aastat.

 

 

1 kommentaari

Laadimine...Laadimine...
Laadimine...Laadimine...