Sõit juhita bussis hoiab pilgud telefonist eemal

Tallinna bussiliinilt saavad juhita sõidukite loojad hindamatut teavet, kuidas käitub selline sõiduk näiteks külma ilmaga,  langevate lehtede või lume korral.

Pilt: Albert Truuväärt
Tallinn Liiklus Tehnika

Sõit juhita bussis hoiab pilgud telefonist eemal

Urmas Kaldmaa

Tallinna bussiliinilt saavad juhita sõidukite loojad hindamatut teavet, kuidas käitub selline sõiduk näiteks külma ilmaga,  langevate lehtede või lume korral.

Juhita bussis sõitjate turvatunde ja nende küsimustele vastamise pärast kaasa sõitev operaator Daniel Kadetski jõuab Kumu ees seisva sõiduki juurde. Kaks kunstihuvilist reisijat, Jelena ja Galina, on bussipeatuse sildi kõrval juba ootamas. Kõik on nii nagu tavalises bussipeatuses, ainult buss on eriline, sest oskab end ise juhtida ja sellel puudub isegi rool.

Juhita buss veab rahvast Kadrioru trammipeatuse ja Kumu vahet augusti lõpust saadik. Küsimuse peale, kas naised ilma rooli ja juhita bussis sõitmist ei pelga, vastab Jelena: "Ei pelga, me oleme juba varem ka sõitnud."

Hoiab kõiki põnevil

Daniel ise sattus bussi peale operaatoriks, sest õpib tehnikaülikoolis robootikat ja tootearendust. Kui nende kursuse üliõpilastele tehti ettepanek minna õppima Taani ja Norrasse, et seejärel saaks töötada bussi operaatorina, haaras ta kohe võimalusest ja pole oma otsust siiani kahetsenud. "Mulle meeldib inimestega suhelda," räägib Daniel. "Olen saanud jutule väga huvitavate inimestega sellistest kohtadest, mille olemasolust ma varem ei olnud isegi kuulnud."

Daniel rääkis, et kõrgtehnoloogiline tehnikaime pole osutunud sugugi ainult huvitavaks nutividinaks, vaid teeb asjalikku tööd ja reisijatest puudust ei ole. "Laupäeviti ja pühapäeviti sõidab bussiga 200-300 reisijat," lisas Daniel. "Sõidavad nii turistid kui ka kohalikud inimesed, kes tahavad Kumusse minna, noored ja vanad. Mõned sõidavad lihtsalt huvi pärast." Peaaegu kõik sõitjad tunnevad bussi vastu elavat huvi, küsivad selle tehniliste võimaluste ja üksikasjade kohta. Peaaegu kõik reisijad pärivad Danieli käest esimese asjana: "Kas te olete bussijuht?" Daniel vastab siis, et ta ei ole bussijuht, vaid operaator, kes sõidab ainult kaasa ja hoiab bussi liikumisel igaks juhuks silma peal.
Sohjoa Baltic projektijuht Jaagup Ainsalu lisas, et kui tavaliselt on paljud reisijad ühistranspordis sõites ninapidi nutiseadmes, siis selles bussis keegi neid ei kasuta. "Kõik reisijad vaatavad aknast välja, uurivad bussi ja esitavad selle kohta küsimusi," rääkis  Ainsalu. "Osa inimesi käib isegi koos koertega sõitmas, sest ka koertele meeldib väga bussiga sõita ja aknast välja vaadata."

Tallinnas sõitva isejuhtiva bussi vastu on tundnud huvi ka välismaa ajakirjanikud, neist tuntumad on olnud uudisteagentuurist Reuters. Ainsalu sõnul on välismaalt helistamisi ja meilivahetusi olnud kümmekond ning bussi vastu pole huvi tundnud mitte ainult ajakirjanikud, vaid ka teiste linnade esindajad.

Takistused ületamiseks

Esimesed poolteist kuud, mis isejuhtiv buss on Kadriorus sõitnud, on andnud projektiga seotud inimestele palju uusi kogemusi. "Meie inimesed on nüüd ka ise palju paremini valmis bussi kasutama ja selle edasiarendamisele kaasa aitama," lausus  Ainsalu. "Nüüd oskame paremini näha, millistes linna piirkondades suudavad sellised bussid inimesi aidata. Ette on tulnud ka ootamatuid probleeme, kuid ükski neist pole olnud ületamatu. Näiteks on buss paaril korral pidurdanud langeva puulehe pärast. Kõik sellised asjad on meile ühtlasi suure väärtusega õpetlik tagasiside. Meie tagasiside põhjal näevad omakorda tootjad, millele tuleb neil edaspidi bussi arendamisel tähelepanu pöörata. Tootja on lubanud juba järgmisel aastal välja lasta täiuslikuma isejuhtiva bussi mudeli."

Projekti kohta saab pikemalt lugeda aadressilt www.sohjoabaltic.eu .

Tallinn on Helsingi ja Norra linna Kongsbergi kõrval üks kolmest linnast, mis kokku poole aasta vältel katsetab isejuhtivat bussi.
Prantsuse firma Navya isejuhtivat bussi katsetatakse Interreg Baltic programmist rahastatava Sohjoa Baltic projekti raames ning seda veavad Tallinna transpordiamet ja tehnikaülikool.

Mis aegadel saab juhita bussiga sõita?

• Isejuhtiv buss Navya sõidab Kadrioru trammipeatuse ja Kumu vahet teisipäeval, kolmapäeval ja reedel kella 10-13 ja 14-16. Neljapäeval, laupäeval ja pühapäeval lisandub veel õhtune aeg, mil buss sõidab vastavalt nõudlusele.


• Tallinnas jääb buss tänavu sõitma novembrini, kuni ilmad lubavad, ning jätkab järgmisel kevadel. "Kahtlemata on tegemist uudse ja innovaatilise lahendusega, millest võib saada praegusel tehnoloogiaajastul teerajaja meie transpordisüsteemis," ütles abilinnapea Andrei Novikov.

Novikov: Tallinnal on võimalus olla ka üks esimestest juhita autode linnadest

"Juhita buss sobib praegu just hõredama liiklusega paikadesse, katmaks nö viimast miili kaugema ühissõiduki peatuse ja mõne käidavama ühiskondliku paiga vahel," ütles abilinnapea Andrei Novikov.

Novikovi sõnul on väga oluline, et Tallinn katsetab uut tehnoloogiat igapäevaelus. "See riik või linn, kes näiteks juhita bussi esimesena kasutab, saab ka esimesena teadmisi ja kogemusi, mida selliseid sõidukeid ja nende liine luues silmas pidada," rääkis ta. "Näiteks kuidas käitub juhita sõiduk lume või mahalangenud lehtede puhul. Me saame juhita sõidukite katsetamisel kogunenud teadmisi kasutada targa linna arendamisel, sest juhita sõidukid on kindlasti osa sellest. Tallinnal on võimalus saada ka üheks esimeseks linnaks, kus juhita autod sõidavad, katsetame koos tehnikaülikooliga juhita sõidukeid pidevalt ja meil on aastate jooksul kogunenud hulgaliselt teavet."

Laadimine...Laadimine...