
"Praegu peavad maal elavad inimesed tööl käimiseks suure osa oma palgast kas bussi või autoga maha sõitma, mistõttu on maal elamine ikka lubamatult kulukas," põhjendas majandus- ja kommunikatsiooniminister Kadri Simson tasuta maakonnaliine. "Meil on vaja maainimesed liikuma aidata."
Suvi võib avada tasuta bussiliinid üle Eesti – Virumaast Võrumaani
"Praegu peavad maal elavad inimesed tööl käimiseks suure osa oma palgast kas bussi või autoga maha sõitma, mistõttu on maal elamine ikka lubamatult kulukas," põhjendas majandus- ja kommunikatsiooniminister Kadri Simson tasuta maakonnaliine. "Meil on vaja maainimesed liikuma aidata."
Järgmise aasta juulist soovib riik käivitada tasuta bussisõidu kogu Eestis maakonnasisestel liinidel ja lisaks neil maakonnavahelistel kaugliinidel, mida riik on seni doteerinud. "Tuleb mõista, et juba praegu doteerib riik maakonnasiseseid bussiliine 2/3 ulatuses, edaspidi maksab riik kinni lihtsalt ka viimase kolmandiku ehk senise piletitulu osa," lausus Simson. "Praegu kehtivad hanked on sõlmitud pikaajalistena, kindla liinikilomeetri tasuga. Seega jääb vedajale ehk siis bussifirmale summa samaks, ja nõnda ei ole vahet, kas kogu summa veofirmale tuleb dotatsioonist või siis osaliselt piletitulust ja osaliselt dotatsioonist – nagu praegu."
Konkurents jääb ikka
Tasuta hakkavad olema paljud liinid, mille ärilistel alustel ülalpidamisel ei näe bussifirmad mõtet. Simson lisas, et tasuta liinid ei kaota ära bussivedude turgu. "Konkureeritakse ikka omavahel edasi, osa liine on lihtsalt edaspidi sõitjate jaoks tasust vabad." Ministri sõnul loodab ta, et tänu tasuta maakondlikule ühistranspordile saavad hakata tööl käima ka need, kellele see seni pole end sõidukulu pärast ära tasunud.
Tasuta maakonnasisese bussiliikluse all peab valitsus silmas ennekõike praeguseks sõlmitud 59 avalikku liinihanget. Uusi hankeid ei ole plaanis korraldada. Vajadusel on võimalik panna ka bussid tihedamalt käima, sellekski jätkub raha.
Maanteeameti ühistranspordi osakonna juhataja Kirke Williamson ütles, et tasuta sõidu võimalus laieneb lisaks veel 20 kaugliinile: "Tegemist on maakondlike avalike kaugliinidega, mis teenindavad neid marsruute, mida kommerts-kaugliinid ei soovi teenindada."
Liinide toetus kasvab
Tasuta ühistransport rakendub järgmise aasta juulist ehk siis poole aasta pealt põhjusel, et 1. jaanuarist 2018 kaovad maavalitsused. Nende senised transpordikorralduslikud ülesanded võtavad aga üle maakondlikud ühistranspordi keskused, kus omavalitsused on osalised. Pool aastat kulub seega ettevalmistusteks juba olemasolevates ühistranspordikeskustes ja ka uute keskuste loomiseks maakondadesse, kus need seni on puudunud.
Riigi eesmärk on rakendada tulevast aastast maakondlikel liinidel tasuta sõitu, kuid raha on minister Simsoni sõnul veel ka liinide tihendamiseks, ja seda kuni 10% ulatuses: "Ei pea olema valik, kas tasuta sõit või tihedamad liinid, eraldatud raha eest on võimalik teha mõlemat."
Kui arvudes väljenduda, siis kasvab bussiliinide dotatsioon tuleval aastal 21,9 miljonilt eurolt 34,8 miljonile eurole. Järgmistel aastatel kasvab see veelgi. Ühistranspordi dotatsioon maan-tee- ja raudteetranspordile samuti lennuühenduste ja parvlaevaühenduste pidamisele kasvab 2018. eelarves 25 miljoni euroni.
Tulevased tasuta bussiliinid
Jõgevamaa
110 Rakvere-Kallaste
Läänemaa
153 Haapsalu-Tartu
321 Haapsalu-Pärnu
712 Haapsalu-Keila-Tallinn
732 Tallinn-Risti-Haapsalu
Põlvamaa
21A Võru-Põlva-Tartu
91 Räpina - Põlva-Tartu
KOKKU Põlva- Tartu
KOKKU Tartu-Põlva
Tartu - Võru
22B Räpina-Põlva-Võru
25B Ahja-Põlva-Võru
Pärnumaa
368 Rakvere-Pärnu
347 Pärnu-Tartu
352 Pärnu-Jõgeva
735 Vändra-Rapla-Tallinn
Valgamaa
376 Tõrva-Valga-Võru
291 Võru-Valga
369 Valga-Tartu
Viljandimaa
372 Viljandi - Pärnu
267 Kilingi-Nõmme - Pärnu - Tallinn
371 Viljandi - Pärnu