Tallinn soovitab talvehooajal kasutada lamellrehve

Naastrehve kasutavad autod tekitavad Tallinnas talvehooajal iga tänavakilomeetri kohta 300 kg ja linnas kokku ligikaudu 320 tonni tervistkahjustavat tolmu, ütleb Tallinna kommunaalameti juhataja asetäitja Tarmo Sulg.

Pilt: Scanpix

Tallinn soovitab talvehooajal kasutada lamellrehve

Urmas Kaldmaa

Naastrehve kasutavad autod tekitavad Tallinnas talvehooajal iga tänavakilomeetri kohta 300 kg ja linnas kokku ligikaudu 320 tonni tervistkahjustavat tolmu, ütleb Tallinna kommunaalameti juhataja asetäitja Tarmo Sulg.

Seejuures toetub Sulg Helsingi ehitusameti eestvedamisel aastatel 2011-2013 korraldatud uurimusele, mille järgi tekib tervelt 75 protsenti pealinna piirkonna tänavatolmust just naastrehvide kasutamise tõttu. Uurimusega tuvastati ühtlasi selge seos õhus sisalduvate tahkete osakeste hulga ja inimeste tervise vahel. Tänavatolmu sissehingamine soodustab hingamisteede- ja südamehaiguste tekkimist ning suurendab inimeste arvu, kes nende haiguste tõttu satuvad haiglaravile või koguni enneaegselt surevad. Samuti põhjustab tänavatolm silmade ja hingamisteede ärritust ning laste astmat.
 
Naastrehvid ei anna eelist
 
Naastrehvide kasutamise tõttu tekkiva mürgise tolmu ja sellest põhjustatud haiguste vastu saab väga tõhusalt võidelda sel moel, et autoomanikud panevad lihtsalt oma autodele naastrehvide asemel alla lamellrehvid.
Kommunaalameti juhataja asetäitja Sule hinnangul kujutab paljude juhtide hulgas levinud uskumine, et naastrehvid hoiavad paremini teel ja pidurdusmaa lüheneb, meie oludes sageli eksiarvamust. „Meie kliimas, linnatingimustes ja meie teehoolduse taseme juures esineb kõige sagedamini soolamärga teekatet, mis rehvivaliku olulisima parameetrina eeldab rehvide head märjal teel haardumist,“ ütleb Sulg. „Sageli otsustatakse naastrehvide kasuks just lühema pidurdusmaa pärast, kuid unustatakse, et seda testitakse jäistes tingimustes. Märjal või kuival asfaldil aga naastrehvi haarduvuse eelised puuduvad.“
Teine negatiivne asi, mis naastrehvide kasutamisega kaasneb, on see, et asfaldisse tekivad suhteliselt kiiresti roopad, kuhu koguneb vesi. „Roobastesse kogunev vesi võib põhjustada vesiliugu, mille tulemusel kaotab auto ühtlasi juhitavuse,“ hoiatab Sulg.
 
Paljudes riikides keelatud
 
Eelpool toodud põhjustel on paljud euroopa riigid keelanud või piiranud naastrehvide kasutamist. Ka Tallinnas on sellist mõtet kaalutud, kuid ühe linna piires on seda raske või isegi võimatu korraldada. Seetõttu jääb loota vaid Tallinna autoomanike ja -juhtide teadlikkusele. Rehvivahetushooaeg läheneb ja seda silmas pidades alustas Tallinna linn digiekraanidel kampaaniat „Tolm tapab“, mis soovitab talvehooajal eelistada väiksema ökoloogilise jalajäljega lamellrehve. Sule sõnul tahetakse kampaaniaga juhtida kõigi tallinlaste tähelepanu sellele, millist kahju tekitab naastrehvide kasutamine ja kui lihtne on seda meie linna ja inimesi ohustavat kahju ära hoida. 
Laadimine...Laadimine...