Kui praegu sõidab Tallinna juhita bussis kaasa turvaoperaator, siis järgmisel aastal on plaanis lasta tark buss tänavale liiklema juba täiesti iseseisvalt. Suur juhita sõidukite näitus on kavas 26. ja konverents 27. augustil. Näitusel saab vaadata ka nõukogudeaegseid sõidukeid, mis on ümber ehitatud elektriautodeks.
Tallinn teeb tehnikaülikooliga tihedat koostööd juhita väikebusside arendamisel ning on neid katsetanud näiteks loomaaias, Kadriorus ja Ülemiste linnakus. Rahvusvahelisel konverentsil on kohal ka tehnikaülikooli vanemteadur, tootearenduse ja robootika bakalaureuse õppekava programmijuht ning Iseauto projektijuht Raivo Sell, kes tutvustab Eesti esimest juhita sõidukit Iseauto, mis sai loodud tehnikaülikooli 100. sünnipäevaks. Kui praegu sõidab Iseautoga kaasa turvaoperaator, siis järgmisel aastal on plaanis lasta tark buss tänavale liiklema juba täiesti iseseisvalt.
“Ülemistes katsetataksegi iseautosid linnaliikluses, et välja selgitada, millised probleemid võivad tekkida ning mida tulevikus parendada tuleks,” ütles Sell.
Sell selgitas, et Iseautost on praegu kaks varianti – üks on teadusarenduse versioon, mis teeb katseid tehnikaülikoolis, teine aga projektist välja kasvanud versioon, mis vurab ringi Ülemiste Citys. Mõistagi on Iseauto kohal ka Kadrioru väljanäitusel. “Sõitma panna neid seal plaanis ei ole, aga inimesed saavad bussi sisse tulla ja vaadata,” ütles Sell.
Tesla juht Elon Musk on öelnud, et kümne aasta pärast on ebatavaline, et ehitatakse autosid, mis ei saa ka juhita hakkama. “Autonoomse juhtimise funktsioonide areng toimub samm-sammult. Kindlasti on kümne aasta pärast kõikidel autodel mingid isejuhtimise funktsioonid olemas, nii nagu praegu on uutel ja kallimatel autodel juhiabi süsteemid,” lausus Sell.
Bolti uued elektritõuksid
Bolti jätkusuutlikkuse juht Sandra Särav ütles, et kui Elon Muski võib pidada visionääriks, siis tema on pragmaatilisem. “Isejuhtivate autode masskasutusse võtmiseks peame arvestama paljuga,” ütles ta. “Eelkõige lubav regulatsioon, taskukohane hind tavakasutajale ja piisavalt laitmatu tehnoloogia, et teda tänavale ise otsustama lubada.”
Särava ettekanne keskendub jätkusuutlikule transpordile linnades. “Praegu liigub umbes 40% inimestest tööle autoga, kuigi see seisab 95% ajast mõnel parkimisplatsil. Parkimisplatsid omakorda kasutavad meie linnaruumist ära 50-60 m² iga auto kohta. Palju keskkonnasõbralikum oleks kasutada näiteks ühistranspordi ja elektritõukeratta kombinatsiooni – või üleüldse liikuda isikliku jalgrattaga ja jala, kel võimalik,” rääkis Särav. “Suur küsimus on, kuidas meelitada inimesi vähem autoga sõitma või üldse sellest loobuma. Kas viimane üldse on võimalik?”
Särav lisas, et Bolt töötab selle nimel, et 2026. aastal saaks nad tänavatele tuua oma kaubamärki kandvad juhita sõidukid.
Bolti ja Tartu Ülikooli koostöös arendatavat isejuhtivat sõidukit Kadrioru näitusel seekord ei näe. “Küll aga on näitusel näha ja katsuda meie uued tõukerattad, mis Eestis tänavatel sel hooajal veel kasutuses ei ole,” ütles Särav.
Tallinnal omajagu kogemusi
Tallinnas on isejuhtivaid sõidukeid avalikult katsetatud juba mitmel korral. Näiteks Eesti Euroopa Liidu nõukogu eesistumisel 2017. aastal sõidutas isejuhtiv buss EasyMile osalejaid Kultuurikatla ja Mere puiestee vahel. 2019. aasta suvel algas projekti Sohjoa Baltic pilootprojekt Kadrioru pargis, milles Navya isejuhtiv buss liikus Weizenbergi tänavat mööda Kumuni.
Abilinnapea Andrei Novikovi sõnul on Tallinn sarnaselt teiste suurlinnadega liikumas ökonoomsete, keskkonnasõbralike ja nutikate transpordilahenduste poole. “Tallinnas tiirutab neli bussi, üks Kadriorus ja kolm Ülemistes,” ütles Novikov. “Isejuhtiva bussi projekt loob linnale teadmist ja kompetentsi, et tulevikus saaksime rakendada ühistransporti veelgi keskkonnasõbralikumalt ja nutikamalt, see toetab ka Tallinna kui 2022. aasta Euroopa rohelise pealinna finalisti eesmärke.”
Teadusteater ja Trafficu kontsert
26. augustil on näitusel Kadrioru kunstimuuseumi alumises aias väljas juhita sõidukid ja elektriautod. Närvikõdi pakub tõukerataste vigursõit ning legendaarse leiutaja Aare Baumeri teadusteater. Näituse lõpetab ansambli Traffic kontsert.
Üritus on tasuta, kuid koroonapiirangu tõttu pääseb sinna kuni 2000 tervet inimest.
27. augustil toimub Proto Avastustehases (Peetri 10) konverents. Kava ja esinejad leiab siit.