"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
TULEVIK ON TÄNA: Eesti lubab teedel testida isejuhtivaid autosid (0)
02. märts 2017
Scanpix/ Isejuhtiva auto katsetamine Londonis

Alates tänasest on Eesti teedel ja tänavatel lubatud isejuhtivate autode testimine, kui autol on juht, kes saab vajadusel kontrolli üle võtta. Mitmetes riikides testimine juba käib.

Isejuhtivate autodega tuleb ajapikku harjuda nii inimestel kui ka seadusandlusel, ütles majandus- ja taristuminister Kadri Simson pressiteate vahendusel BNS-ile. Isejuhtivate autodega tuleb kindlasti edasi minna, lisas ta.

Maanteeamet teeb isejuhtivate sõidukite valdkonnas tihedat koostööd Euroopa teiste riikide ametitega, ütles maanteeameti tehnoosakonna juhataja Jürgo Vahtra. “Olukord on uus ja tuleb olla kindel, et nii auto mehhaanika kui tarkvara vastavad nõuetele. Testimine toimub maanteeameti järelevalve all ja peab olema ohutu.”

Möödunud sügisel riigikantselei juurde loodud isesõitvate sõidukite ekspertrühma juhi Pirko Konsa sõnul on Eestil võimalus väikse ja paindliku riigina olla uute lahenduste esmane rakendaja ning siinsed ettevõtjad saaks tulevikus need teadmised edukalt laia maailma eksportida.

“Tehnoloogia on sealmaal, et suudab paljud ülesanded juhilt üle võtta ja liikluse palju turvalisemaks muuta. Kõike seda tuleb muidugi testida nii tarkvara, riistvara kui ka ärimudelite mõttes. Meie tänane sõnum on, et Eesti riigiametid ja eksperdid on jõudnud kokkuleppele ning isejuhtivate autode avalikel teedel testimine võib alata,” lisas Konsa.

Testimisõigus avalikel Eesti teedel kehtib isejuhtivatele sõidukitele, mida Rahvusvahelise Autoinseneride Ühingu klassifikatsiooni järgi liigitatakse tasemele SAE 2 või SAE 3. Kõnealustel autodel peab olema kas sõidukis või kaugjuhtimise abil juht, kes sõiduki eest vastutab ning vajadusel kontrolli üle võtab. Ekspertrühm jätkab tööd vastutuse, kindlustuse, privaatsuse, eetika ja muudel teemadel, et jõuda lahendusteni, mis võimaldavad tänavatele lubada ka kõrgema autonoomsusega sõidukid ehk SAE Internationali standardi J3016 tasemed 4 ja 5.

Riigikantselei juures tegutseva isejuhtivate autode ekspertrühma eestvedamisel ning koostööst Eesti IKT klastri ja ITS Estonia võrgustikuga toimub täna Kultuurikatlas temaatiline seminar, kus saavad sõna maanteeameti, Tuleviku Tehnoloogiate Sihtasutuse ning valdkonna ettevõtete esindajad. Teemaks tulevad isejuhtivate autodega kaasnevad riskid, keskkonnaküsimused, kasutajakogemused ning Eesti lähiaja plaanid isejuhtivate sõidukite arenduskohana.

Isejuhtiva tehnoloogia testimiseks Eestis tuleb taotleda sõiduki registreerimist ja taotleda sellele üksikkinnitust. Seejärel on vaja tuua sõiduk enne registreerimist maanteeametisse kontrolli, kus ameti meeskond, kuhu kuuluvad eksperdid liiklusohutuse ja isejuhtiva tehnoloogia valdkonnast, testib sõidukit nii kinnisel alal kui ka liikluses. Testitakse, kuidas juht sõidukit manuaalselt kontrollib; kuidas tehnoloogia võimaldab juhil turvaliselt võtta kontrolli sõiduki autonoomselt režiimilt üle; ning sõiduki võimekust ise sõita.

Üksikkinnitus kehtib siseriigiliselt, kuid täpsemad testimise tingimused ja kord kooskõlastatakse maanteeametiga sõiduki registreerimisel.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.