Uus Gonsiori tänav aitab ratta või bussiga kiiremini kohale jõuda

Eestis ainulaadsel rajal võivad tavalised autod sõita kella 12-ni  kesklinna, pärast seda aga vaid Lasnamäe suunas. Ülejäänud tee jääb igal kellaajal ühissõidukitele ja elektriautodele.

Pilt: Albert Truuväärt

Uus Gonsiori tänav aitab ratta või bussiga kiiremini kohale jõuda

Kai Maran

Eestis ainulaadsel rajal võivad tavalised autod sõita kella 12-ni  kesklinna, pärast seda aga vaid Lasnamäe suunas. Ülejäänud tee jääb igal kellaajal ühissõidukitele ja elektriautodele.

Linn soovib uuendatud Gonsiori tänava avada 15. novembril. "Elan Gonsiori tänava keskel ja usun küll, et liiklusmüra jääb uue lahendusega vähemaks," ütles kohalik elanik Viljar Vissel. "Mul on küll ka päris head aknad ja kuigi magamistuba jääb tee poole, summutavad need müra hästi. Tee-ehituse ajal on masinate hääled ja teerulli vibratsioon olnud üsna jõuline, aga sain aru, et see kõik on hea asja nimel."


Tehnikaülikooli transpordiplaneerimise professori Dago Antovi sõnul ümberehitusele alternatiivi polnud. "Senise Gonsiori tänava probleem olid ummikud," rääkis Antov. "Lasnamäelt kulgev autovoog oli tänava jaoks tipptundidel liiga suur, mistõttu bussiliiklus kippus toppama."


Roheline nool lubab, punane rist keelab


Linna kommunaalameti juhataja asetäitja Reio Vesialliku sõnul jääb Lasnamäed kesklinnaga ühendaval Gonsiori tänaval edaspidi autodele üks sõidurada, mida mööda saab ennelõunal sõita kesklinna ja keskpäevast alates Lasnamäe suunas. Kahel äärmisel rajal hakkavad sõitma bussid, taksod ja elektriautod. Muutsuunaga liiklust juhivad valgusfoorid: kui põleb roheline nool, võib seda sõidurada kasutada, kui aga punane rist, siis sõidurada kasutada ei tohi. "Turvaaeg on piisav, et autod jõuaksid tee lõpuni sõita või lähemasse tänavasse keerata," selgitas Vesiallik.

"Suunamuutuste aegu saab hiljem reaalsete liiklusvoogude järgi ümber seadistada." Antovi sõnul on muutsuunaline tänav unikaal-ne kogu Eestis. "Meil selliseid teid varem rajatud pole, nii et igati uus ja huvitav asi," mainis ta. "Tegelikku pilti näeb ilmselt paari kuu pärast, kui juhid on Gonsiori tänava muutsuunaga harjunud ja suured pühad möödas."


Vissel peab uut süsteemi vägagi praktiliseks. "Muuta sõidusuundi reaalset liikluskoormust arvestades on väga efektiivne ja mõistlik lahendus – tark otsus!" lausus ta. "Mul on hea meel veel sellegi üle, et sadevee kaevusid on nüüd rohkem ja Veneetsia kanalid  minevik. Varem said kodutänaval kõndides jalad pahatihti läbimärjaks."


Tasuta parkla 173 autole


Torupilli Selveri kõrvale rajas linn "Pargi ja reisi" parkla ning uued bussipeatused. ""Pargi ja reisi" parklad hoiavad autod kesklinnast eemal," nentis Vesiallik. "Uues parklas on 173 kohta, kus rohelise kaardiga on parkimine tasuta – juhul, kui autojuht tõesti ühistransporti kasutab ja kaardi bussis valideerib. Parkla juurde on rajatud neli uut bussipeatust, kaks Laagna tee ja kaks Gonsiori tänava suunal."


Antovi sõnul on Tallinna liblikakujulisel territooriumil kesklinna transiitliiklust üpriski keeruline vältida. "Liikluse seisukohalt toob probleeme linna kitsas kõri Kadrioru ja mere vahel. Juhid, kes soovivad sõita näiteks Piritalt Mustamäele või Nõmmele, peavad tahes-tahtmata kesklinna läbima."


Kesklinna liikluskoormuse vähendamiseks tasub Antovi sõnul tõsiselt kaaluda väikese ringtee rajamist Lasnamäelt Viljandi ja Pärnu maanteeni. "Trassikoridor kulgeks tunneli kaudu lennujaama lennuraja alt," selgitas ta. "Seda muidugi juhul, kui nüüdseks oluliselt laienenud lennujaama võimalused seda lubavad."

 

 

 

Kunderi t serva tuleb rattatee


• Gonsiori tänava ümberehitamisega uuendab linn u 2,01 km sõiduteid ning rajab ja uuendab u 4,86 km kõnni- ja jalgrattateid. Uueks sai Gonsiori tänav Maneeži ristmikust Laagna teeni. Lisaks uueneb Laagna tee 0,3 km pikkune lõik ja Türnpu t u 0,21 km ulatuses. Kunderi t serva tuleb 0,9 km pikkune rattatee. Korda saab 11 fooridega ristmikku.


• Euroopa Liidu toetusega valminud uuendused maksavad kokku 9 miljonit eurot. Gonsiori tänavat remondib riigihanke võitnud aktsiaselts TREV-2 Grupp.

Laadimine...Laadimine...