Kapten Lauri Kurvits: kui inimesele meri ei meeldi, pole tal sinna asja!

"Purjelaevaga oled sa mere ja tuulte meelevallas. Mootorlaevaga on lihtne, lükkad kangi ja sõidad. See ei ole piisav väljakutse meremehe jaoks," rääkis purjelaeva Idda kapten Lauri Kurvits, miks armastab avamerel purjetamist.

Pilt: Albert Truuväärt

Kapten Lauri Kurvits: kui inimesele meri ei meeldi, pole tal sinna asja!

Kairi Ervald

"Purjelaevaga oled sa mere ja tuulte meelevallas. Mootorlaevaga on lihtne, lükkad kangi ja sõidad. See ei ole piisav väljakutse meremehe jaoks," rääkis purjelaeva Idda kapten Lauri Kurvits, miks armastab avamerel purjetamist.

Kas kapteniks sünnitakse või tuleb selleks ikka õppida?

Mina võiksin ennast nimetada elukutseliseks purjetajaks, kuigi Eestis pole sellist elukutset olemas. Ma olen olnud 18 aastat purjelaeva kapten. Kapteni elukutse on elukutse nagu iga teine, selleks ei sünnita. Ma olen Lõuna–Eestist pärit poiss, kes lapsepõlves ei teadnud merest midagi. Ma hakkasin purjetama umbes kolmekümneaastaselt. Meri on mulle alati küll meeldinud ja Tallinna kolides proovisin erinevaid merega seotud hobisid nagu purjelaua sõit, erinevad kiirpaadid ja seda nii kaua, kuni ostsin endale esimese purjejahi ja see on olnud siiamaani minu kirg. Kindlasti peab aga inimesele meri meeldima kui meri ei meeldi, siis pole sinna asja.

Kui tähtis on laeva meeskond?

See omab suurt tähtsust, sest merel ollakse pigem kaua ja meeskond on kitsal territooriumil pikka aega koos. Kui rääkida ka ümbermaailma purjetajatest, siis meeskonna puhul on kõige olulisem see vaimne ettevalmistus ja meeskonna koostöö, mitte füüsiline ettevalmistus ega erinevad oskused. Meeskond peab olema vaimselt valmis, et merel pikka aega koos olla. Tavaliselt meeskonnas, kus on elukutselised meremehed ja purjetajad, ei teki küsimust, milline on nende roll, vaid pigem see on ilmselge. Heas meeskonnas ei pea kapten tihti midagi ütlema, vaid kapten lahendab tavaliselt kriitilisi olukordi ja otsustab nendes kohtades, kus vaja, aga muidu peab iga meeskonnaliige ise teadma, mida ta teeb.

Milline on teie unistuste meri, kuhu seilata?

Ükskord tahaks kindlasti ümber palli purjetada ehk tahaks maakerale ringi peale teha, seda ma veel teinud ei ole, aga planeerida võiks. Vaikse ookeani saarestik on ka kindlasti üks purjetajate paradiise ja miks mitte ka sinna minna. Enamasti on Vaikne ookean hea koht, kus purjetada, seal ei ole torme ja on mõnusad passaadid ja soe vesi.

Mis on purjelaevade võlu ja mis teeb neid eriliseks teiste aluste hulgas?

Purjelaevaga oled sa mere ja tuulte meelevallas. Mootorlaevaga on lihtne, lükkad kangi ja sõidad ja see ei ole piisav väljakutse meremehe jaoks. Mina ise olen ka paar aastat mootorlaevaga sõitmist proovinud, aga see ei ole nii väljakutseterohke kui avamerel purjetamine.

Mida erilist olete merel näinud?

Üleeile vaatasime Hiiumaa lähistel hülgeid, nad on väga uudishimulikuks muutunud ja soojemates vetes võib kindlasti näha laevaga kaasa liikuvaid delfiine. See, kui delfiinid saadavad laeva, on emotsionaalselt väga hea vaatepilt.

Kas merel olles on ka ohtlikke olukordi olnud?

Neid on ikka olnud. Merd ei tohi karta, aga merd tuleb austada. Kõige ohtlikumad on olnud need olukorrad, kui olen väga kõva tormi kätte jäänud. Võrdluseks võiks tuua selle, et kui autot juhtides saab inimene aru, et ta enam hakkama ei saa, siis ta saab alati auto kinni pidada ja välja astuda, siis merel olles seda teha ei ole võimalik.

Millised on meretraditsioonid, mida oluliseks peaks?

Üldiselt on meremehed väga ebausklik rahvas ja püütakse vetevana ehk Neptuniga hästi läbi saada. On üks selline traditsioon, et enne sadamast välja sõites räägitakse Neptunile kõik traditsioonilised jutud ära ja antakse talle lonks rummi. Muidugi võtab ka laevapere ühe lonksu ja niiviisi käib see pudel ringi ja alati päripäeva. Teine traditsioon on see, et purjelaevale ei võeta kunagi vihmavarju kaasa, aga seda traditsiooni ei oskagi väga lahti seletada. Kõik meretraditsioonid tulevad tegelikult sellest, et meri on suur ja inimene on väeti ja kõrgemate jõududega peab hästi läbi saama, et ellu jääda.

Milline on Idda ajalugu?

See laev on pärit Sitsiiliast ja kuna laevad on naissoost, on seda ka Idda. Selle laeva legend on aga väga huvitav. Sitsiilia lähedal on üks saarestik või pigem vulkaan, mille nimi on Strombooli. Kui eestlased näiteks lähevad metsa, siis nad ei ütle hundi kohta hunt, vaid susi ja muid asju, siis nii on lugu ka itaallastega, et Strombooli kohta nad ei ütle mitte Strombooli, vaid Idda, mis tähendab naissoost temakest. Selle järgi on purjelaev Idda oma nime saanud.

Laadimine...Laadimine...