KURIKAELTEST LAHTI: Mupo teeb taksojuhtide seas suurpuhastuse

Taksoteenust pakkuvate juhtide seas on leidunud ka vargaid ja narkokurjategijaid, kuid nüüd plaanib linn kehtiva karistusega juhtidelt teenindajakaardi ära võtta. "Mupo hakkab taksojuhte tõsiselt kontrollima – ja just sõitjate ohutuse nimel," põhjendab mupo juht Aivar Toompere ees seisvat suurt taksokontrollioperatsiooni.

Pilt: Tallinna munitsipaalpolitseiamet

KURIKAELTEST LAHTI: Mupo teeb taksojuhtide seas suurpuhastuse

Virkko Lepassalu

Taksoteenust pakkuvate juhtide seas on leidunud ka vargaid ja narkokurjategijaid, kuid nüüd plaanib linn kehtiva karistusega juhtidelt teenindajakaardi ära võtta. "Mupo hakkab taksojuhte tõsiselt kontrollima – ja just sõitjate ohutuse nimel," põhjendab mupo juht Aivar Toompere ees seisvat suurt taksokontrollioperatsiooni.

Munitsipaalpolitsei juht Aivar Toompere ütles, et taksojuhtide lauskontrolli käigus tutvutakse registrite kaudu, kas nende õiguskuulekus võimaldab sõitjaid vedada ja kas kõik taksodokumendid on korras. Veel kavatseb mupo ette võtta juhtide tõsise taustakontrolli.


Taksondus ühe mütsi alla


"Senise uurimise käigus on päevavalgele tulnud, et igapäevaselt taksoteenust pakkuvate juhtide seas leidub vägistajaid, vargaid, röövleid ja narkokurjategijaid," lausus Toompere. "Keegi ei teadnudki, et sellistel puhkudel võib teenindajakaardi kas peatada või ära võtta. Kehtivate karistustega isikud ei peaks saama taksot sõita."


Ühel juhil leidub Toompere kinnitusel karistusregistris 42 karistusepisoodi, nendest kaks kriminaalses joobes sõidukijuhtimise eest. "Sellistel juhtidel lasta linnas teenust pakkuda on vastutustundetu," tõdes Toompere. "Kuna keegi järelkontrolli ei teinud, siis keegi ka ei teadnud, et meil leidub kliente sellise karistuspagasiga teenindavaid juhte. Kunagi nad võib-olla said oma taksodokumendid, kui neil oli leht puhas või mõned väikesed rikkumised."


Enne selle aasta 1. aprilli oli taksonduse korraldamine Tallinnas jagatud kahe ametkonna – transpordiameti ja munitsipaalpolitsei – vahel. Transpordiamet andis välja taksodele dokumente ja mupo  valvas, et taksojuhid täidaksid sõitjate vedamisel nõutud seadusi ja eeskirju.


Aprillist aga tõi linn kontrolli taksonduse üle n-ö ühe mütsi alla. Nii teenindaja- ja sõidukikaardi taotlemine kui ka järelevalve on koondatud nüüd muposse. See võimaldab selle keerulise valdkonna kohta Tallinnas panna kokku ühtse pildi ja alustada n-ö suure revisjoniga, eraldamaks taksojuhtide hulgas sikud lammastest.


Lisaks taksojuhtide taustale kontrollitakse, kas autod ise vastavad sõitjate vedamise nõuetele. "Muu hulgas jälgime näiteks, et tuhatoos poleks konisid täis ja auto ise oleks seest ja väljast puhas," ei kavatse mupo Toompere sõnul ka pealtnäha pisiasju kahe silma vahele jätta. Mõistagi jälgitakse taksode olukorda tänavatel, sealhulgas taksopeatustes.


Tallinn järgib Helsingi korda


"Need sammud, millega mupo hakkab taksojuhte ja nende sõidukeid tõsiselt kontrollima, on ette võetud ennekõike sõitjate heaks, et taksod teenindaksid neid võimalikult mugavalt ja ohutult," lausus Toompere. "Meie huvi on, et klient saaks võimalikult turvalist teenust turvalise auto ja hea juhiga. Ja see ongi eesmärk. Lühidalt öeldes, me kavatseme taksoturgu tublisti korrastada."
Lembit Poolak taksojuhtide liidust ütles, et nüüd saab Tallinnal taksonduse korraldamisel olema samasugune süsteem nagu Helsingis: "Ka seal tegeleb taksondusega ainult politsei. Taksojuhi seisukohalt on põhiline, et peetaks kinni kõikidest menetlustähtaegadest."


Poolaku sõnul valitseb praegu Tallinna taksoturul "üle mõistuse konkurents" – mõistagi seoses eraautodega teenust osutavate sõidujagajatega nagu Uber või Taxify. Mupo juht Toompere jäi taksode rohkuse osas Poolakuga nõusse: "Tallinnas on tegelikult välja antud 5000 teenindajakaarti, seega taksosid on tõepoolest piisavalt. Nii et kui me muutume rangemaks ja hakkame ringi koomale tõmbama, siis ega kliendid teenindamata ei jää. Taksokaartide taotlejaid tuleb kogu aeg juurde."

 

 

 

Kontrollida saab ka sõidujagajaid

Sõidujagajate puhul ei saa keegi midagi öelda, kui autos vedelevad näiteks tühjad pudelid, samas saab juhi teenindajakaardi ja/või sõidukikaardi puudumisel vastutusele võtta.


Lembit Poolak arvas kavandatava lauskontrolli kohta, et sõidujagajad kasutavad eraautosid, mis pole juriidilises mõttes taksod. Seega ei saa ka keegi tulla ütlema, et autos vedelevad näiteks tühjad pudelid.


Toompere omakorda nägi ka näiteks Uberi või Taxify puhul kontrollivõimalusi: "Vaatame võrgust, kas ta on aktiivne, ja kui ta on aktiivne, siis on näha, kas teenindajakaart ja sõiduki-kaart on olemas.


Kui üks neist puudub, saame juhi välja kutsuda ja ta vastutusele võtta selle eest, et ta osutab ebaseaduslikku teenust."
Lisaks on sõidujagamisteenuse korraldajad ise lubanud hakata tõhusamalt oma juhte sõeluma ja nad pole põrmugi huvitatud klientide rahulolematusest.


Nii Toompere kui ka Poolak leiavad, et kõigil, kes kliente sõidutavad, võinuks olla mingi ühine tunnus, plafoon vm märk, aga seda ei kirjutatud vaatamata mupo ettepanekule ühistranspordiseadusesse sisse.

Laadimine...Laadimine...