Laevade kaldalt võetud elekter toob puhtama õhu ja vähem müra

Varsti ei hakka sadamas seisvad laevad enam mürisema ja tossama, sest saavad võtta elektrit kaldalt.

Pilt: Mats Õun

Laevade kaldalt võetud elekter toob puhtama õhu ja vähem müra

Ivo Karlep

Varsti ei hakka sadamas seisvad laevad enam mürisema ja tossama, sest saavad võtta elektrit kaldalt.

3,5 miljonit eurot maksma läinud tööde käigus rajati kaldaelektri seadmed viiele Vanasadama kaile. Nüüd saavad sadamast elektrit nii Rootsi kui ka Soome liinide laevad. Maapealse elektri kasutamine vähendab laevamootorite heitgaase, mürareostust ja kütusekulu.

"Puhas Läänemeri ja puhas õhk on Tallinna Sadama kestliku arengu eesmärgid," ütles Tallinna Sadama juhatuse esimees Valdo Kalm, lisades, et Vanasadam on üks tihedama laevaliiklusega sadamaid Euroopas. Kaldaelektri kasutamine on aga oluline samm laevade põhjustatud reostuse vähendamisel Tallinnas. "Arvestades õhukvaliteedi paranemist ja mõra vähenemist, on see positiivne uudis kõigile linlastele ja Tallinna külalistele. Samuti laevaoperaatoritele, kes saavad koos meiega panustada puhtamasse ja kvaliteetsemasse elukeskkonda. Tallinna Sadama eesmärk on muutuda Läänemere kõige rohelisemaks sadamaks."

"Rohelises pealinnas peabki olema roheline sadam," ütles linnapea Mihhail Kõlvart.

Aitab saada roheliseks pealinnaks

Linnapea avaldas heameelt, et Tallinna Sadam toetab linna püüdlusi saada roheliseks linnaks ning aitab sellega linnal kandideerida Euroopa rohelise pealinna tiitlile. "Me liigume juba konkreetselt seatud eesmärgi poole, et kõik sadamad kasutaksid kaldaenergiat. Järgmine suur eesmärk võiks olla, et see elekter on  juba roheline elekter," lausus Kõlvart. "Aga juba praegu võime hinnata konkreetseid tulemusi – väheneb müra, väheneb heitgaaside õhku paiskamine, ning sellel on väga suur mõju linnakeskkonnale. Me ju teame, et neis heitgaasides on üle 200 keemilise ühendi, millest 170 kujutavad ohtu inimeste tervisele. Sadam ei ole pelgalt transpordisõlm, vaid eelkõige ökosüsteem. Tänapäeva roheline mõtteviis ei ole mõeldav ilma innovatsioonita ja majandusliku mõtteviisita. Meil ei ole vastandumist majanduse huvide ja ökoloogia vahel. Nüüd näeme siin konkreetset näidet sellest."

Tallinki juhatuse esimees Paavo Nõgene tõstis samuti esile keskkonnahoiu olulisust, mis on tema sõnul Tallinkile väga tähtsad. "Tallink juba kasutab ühel laeval kõige keskkonnasõbralikumat LNG kütust ja ehitamisel on teine sellel kütusel sõitev laev. Meil on hea meel, et juba mõnda aega on meil olnud võimalik kasutada kaldaelektri teenust Stockholmi sadamas. Nüüd saame seda hakata tegema ka Tallinnas."

Nagu kolmandik Paidet

Nõgene märkis, et selline laev nagu Viktoria I tarbib tööd tehes sama palju energiat kui kolmandik Paide linna. "Kalda elektrivõrgus hoiab ta aastas kokku 1200 tonni süsihappegaasi. Ja kui me räägime mitmetest laevadest, mis seda elektrit kasutama hakkavad, siis saame aru, millise efektiga saab olema tegemist."

Laeva ühendamist kaldavõrku juhib laevameeskond kaugjuhtimispuldiga. Laeva elektrisüsteem toimib nii üleminekul kaldaelektrile kui ka tagasilülitamisel generaatoritoitele ilma katkestusteta.

Kaldaelektriga ühendamise seadmed pani paika AS Elero. Scaleup insenerid töötasid välja kaldal paiknevate süsteemide lahendused ja elektriühenduseks vaja mineva kaugjuhitava kraana. Alajaama seadmed ja automaatika lõi ABB AS-i elektrivõrkude üksus. Ühtlasi aitasid ABB insenerid välja töötada  laevade juhtimissüsteemi, et muuta Tallinki laevad kaldaelektrivõimelisteks.

"Meie ligi kahekümne aasta pikkune kogemus kaldaelektrilahenduste valdkonnas on nüüdsest Tallinna Sadama, laevafirmade ning tallinlaste käsutuses," lausus ABB Balti riikide juht Jukka Patrikainen. "Mul on hea meel, et meie meretranspordi ettevõtted mõtlevad suurelt ja keskkonda säästvalt. On au olla osaline Eesti esimese sellise lahenduse rajamisel ja panustada rohelisema linnaruumi arendamisse."

Laadimine...Laadimine...