Lasnamäe teeb ajalugu - 180 rahvust elab sõbralikult koos

Sel aastal ületas Lasnamäe elanike arv 120 00 piiri. See tähendab, et ühes Tallinna linnaosas elab rohkem inimesi kui sellistes linnades nagu Tartu, Narva või Pärnu," kirjutab Lasnamäe linnaosa vanem Maria Jufereva

Pilt: Albert Truuväärt

Lasnamäe teeb ajalugu - 180 rahvust elab sõbralikult koos

Maria Jufereva, Lasnamäe linnaosa vanem

Sel aastal ületas Lasnamäe elanike arv 120 00 piiri. See tähendab, et ühes Tallinna linnaosas elab rohkem inimesi kui sellistes linnades nagu Tartu, Narva või Pärnu," kirjutab Lasnamäe linnaosa vanem Maria Jufereva

Huvitav on ka see, et meie linnaosas on omale kodu leidnud üle 180 erinevast rahvusest inimese. Seega ei ole midagi üllatavat, et nii suure linnaosa areng esitab suuri väljakutseid ning ebastandardseid lahendusi.

Linnaosa tuiksoon on ooteasendis

Rääkides Lasnamäest, seostub paljudel sellega kindlasti Laagna tee. Vähesed mäletavad, et aastatel 1986–1992 kandis Laagna tee nime Oktoobri tee kuid kindlasti on aga kõik kursis  plaanist rajada kesklinnaga ühilduv trammiliin, mida kahjuks ei ole siiani sündinud. Laagna tee efektne olemus paeseinte vahel ei anna rahu arhitektidele, inseneridele, linnauurijatele ega ka linnajuhtidele. Nii näiteks on arhitektuuribüroo K-Projekt insenerid Ain Annusver ja Taavi Agasild pakkunud välja idee  sulgeda tee tunnelisse kogu Laagna asumi ulatuses. See annaks võimaluse siduda asumi „mõlemad pooled“ tervikuks, luues lai ja avar promenaad, saada juurde pargi-, parkimis- ja puhkeala  ning viia tihe liiklus hoopis maa alla. Selliseid lahendusi on kasutatud väga paljudes linnades, et eraldada mürarikkad autod ja anda avarust, ohutut liiklemisvõimalust ja linnaloodust jalakäiatele. Idee on kallis kuid väärib kaalumist ainuüksi oma efektsuse eest.

On ka teisi ideid. Tallinna Transpordiamet on pakkunud välja BRT (bus rapid transport) mida oma kiiruselt ja kasutusmugavuselt võib võrrelda kas või metrooga. Mõte seisneb selles, et tee keskel on bussidel täiesti oma sõidurida mis ei sõltu ummikutest ja on kogu aeg nn rohelises laines. Peatustess aga pääseb eraldi estakaadidelt. Selline lahendus on tunduvalt soodsam kui suuri investeeringuid infrastruktuuri nõudev trammiliin. Linnaõhu saaste seisukohast aga enam suurt vahet bussidel ja trammidel ei ole sest elektribussindus on viimastel aegadel teinud väga suure kvalitatiivse arenguhüppe. Sääraseid BRT lahendusi kasutatakse juba aktiivselt näiteks Indoneesias, Brasiilias ja Hiinas.

Aeg ajalt pakutakse muidugi ka rattatee rajamist Laagna teele. Ideel on nii pooldajaid kui vastaseid ja vastaste peamine argument on rattasõitjate ohutus ning nende suhteliselt vähene arv.

Praegu aga on aga loomulikult esmatähtis korrastada Laagna tee sillad mida ajahammas on juba purenud. Korda on tehtud Mustakivi sild ning järjekorras on Varraku sild. Taastatakse katend, valgustus ja kontrollitakse konstruktsioone. Võib eeldada, et uhkemad plaanid peavad veel ootama kuni hädavajalik saab teostatud.

Tühermaad jäävad ajalukku

Kui paarkümmend aastat tagasi ilmestasid Lasnamäed hulk tühermaid siis viimastel aegadel on neist juba paljud korrastatud. Näitena võib tuua Tondiloo pargi mis asub Linnamäe ja tondiloo tänavate vahel. Sellest on saanud paljude lemmik puhke- ja mängupaik. Mainimata ei saa jätta ka linnaosa esindusparki Pae. See on tõeline pargipärl mis on väga tihedas kasutuses nii spordirahva kui muidu uudistajate seas. Esmakordselt siia sattunut üllatab pargi mastaapsus, efektne veesilm ja pargi erinev kasutusvõimalus. Olgu selleks jalutamine, sport või kultuuriüritustel osalemine.

2019 aastal plaanime lõpetada Priisle pargi ehitus ja haljastustöödega. Praeguseks on seal tehtud linnarahvale 63 uut parkimistaskut ja veetud kommunikatsioonid.  Muide selle pargi „ristiemaks“ võib lugeda aktiivseid linnakodanikke kes on kogunenud MTÜ Lasnaidee seltskonda. Pargi eskiis aga valmis Linnaos Valitsuse poolt korraldatud mõttetalgutel kohtudes ümberkaudsete elanikega, kes aktiivselt pakkusid välja oma nägemusi, et milline see park peaks välja nägema.

Kõige ambitsioonikamad projektid Lasnamäel aga mis on käima lükatud ja jõudnud juba projekteerimisfaasi on Tallinna uue haiglakompleksi ehitus Paevälja tühermaal mida rahvasuu nimetab „Lokaatoriks“ kuna seal asusid kunagi Lasnamäe lennuvälja teenindanud õhuseire vahendid. Lisaks meditsiinilinnakule korrastatakse ka ümberkaudsed alad ja saame juurde veel ühe uue pargi- Paevälja pargi.

Loodan, et väga kauges tulevikus ei ole enam ka linnaosale ja kogu linnale tähtsa Rahu tee projekteerimine ning ehitus

Laadimine...Laadimine...