Linnafirma meelitab üle võetud MRP liinidele ka Soome läinud bussijuhte

MRP linnaliinidelt bussiliinide ülevõtmine hõrendab veidi busside sõidugraafikut, kuid seda kõige rohkem kaheks kuuks, pealegi sõidavad selle aja jooksul trammid tihedamini.

Pilt: Svetlana Aleksejeva

Linnafirma meelitab üle võetud MRP liinidele ka Soome läinud bussijuhte

Ivo Karlep

MRP linnaliinidelt bussiliinide ülevõtmine hõrendab veidi busside sõidugraafikut, kuid seda kõige rohkem kaheks kuuks, pealegi sõidavad selle aja jooksul trammid tihedamini.

Üleöö Tartu linna täie bussiliine erafirmalt MRP üle võtnud Tallinna Linnatranspordi AS (TLT) pidi neile kiiresti leidma 55 lisabussi ning üle saja bussijuhi. Linn loodab sellega hakkama saada hiljemalt kahe kuu jooksul, kuid TLT juht Denis Boroditš ei välista, et asi õnnestub veelgi kiiremini.

TLT hangib erakorraliselt kõik vajalikud 55 bussi. Kuna tegu on mõned aastad kasutatud sõidukitega, siis kontrollitakse nende seisukorda enne liinile saatmist põhjalikult. "Peame veenduma, et kõik need on tehniliselt korras. Oleme juba viis bussi kätte saanud, sel nädalal tuleb veel viis ja nii riburada pidi, kuni kõik on käes – kuu, hiljemalt kahe kuu pärast. Siis on meil olemas nii endise olukorra taastamiseks vajaminevad bussid kui ka bussijuhid. Esimesed kümme täiendavat bussi plaanime liinidele saata juba sel nädalal. Me oleme jaganud kogu selle tegevuse kahte etappi. Esimene käivitus veebruari alguses, mil me rakendasime käiku kõik oma tööjõu- ja veeremireservid. Endine olukord taastub siis, kui liinidele jõuavad kõik bussid, mille hanke me oleme juba läbi viinud."

Kuni busse on vähem, sõidab liinidel rohkem tramme. "Oleme  juba tihendanud trammide sõidusagedust 2. ja 4. liinil ehk  piirkondades, kus busside harvemaks jäämine võib tunda anda," lausus Boroditš.

Jälgi sõiduplaani

Muudatused ei puuduta sugugi mitte kõiki Tallinna bussiliine, vaid ainult neid, mille sagedused on kõige tihedamad, kinnitas Boroditš ja lisas, et mingi kaos bussiliiklust kindlasti ees ei oota. "Ma soovitan täpse väljumisaja teadasaamiseks vaadata internetist sõiduplaane, need on väljas ka igas peatuses. Väga suuri  muudatusi ei olegi, sest veebruarist oleme katnud ära 95,3% liinide üldmahust. Mõned väljumised võivad siiski natuke nihkuda, seepärast ongi vaja end uue sõiduplaaniga kurssi viia."

Ta lisas, et püüab kogu selles loos näha ka positiivset külge. "Ma arvan, et raskuse ületamine teeb tugevaks. Need 11 liini, mis me üleöö asendama pidime, on peaaegu kogu Tartu linna bussiliinide maht. Tartu planeerib oma tegevusi ette vähemalt aasta, meie pidime selle töö nüüd ära tegema mõne nädala jooksul."

Boroditš kinnitas, et TLT on nüüd väga palju õppinud, kuidas ettenägematus olukorras käituda ja raskustest välja tulla. "TLT bussijuhtide professionaalne tase on küllalt muljetavaldav ja see on saavutatud ka tänu konkurentsivõimelisele palgale. Seega ei tohiks uute inimeste leidmine olla väga kaelamurdev ülesanne," selgitas ta. "Ma tean, et meie bussijuhid teenivad rohkem kui teiste firmade linnaliinide juhid, tänu sellele saame endale valida häid töötajaid. Pole saladus, et meie bussijuhi keskmine palk on üle 1300 euro. Ja me pakume kindlat töökohta, mis ei kao mõne hanke tähtaja möödudes."

Boroditš ütles, et konkurentsis püsimiseks palgatõus jätkub. "Meil käib praegu aktiivne bussijuhtide värbamiskampaania, kutsume nii  bussijuhte üle Eesti kui ka neid, kes praegu töötavad Soomes,  Tallinna tööle," rääkis ta. "Kõik head bussijuhid on oodatud ja teretulnud!" 
Liinide ülevõtmine tõi linnale lisakulusid, kuid sellegagi saab hakkama. "Muidugi lootsime, et MRP peab lepingust kinni ning veab inimesi kuni 2022. aasta märtsini," ütles transpordiameti juhataja Andres Harjo. "Äkiline katkestus tuli linnale ootamatult, MRP ei hoiatanud meid ette rohkem kui kaks nädalat. See kõik tähendab ka linna eelarvele lisakoormust, mis on veidi rohkem kui kuus miljonit eurot. Sel aastal peame osa sellest summast katma lisaeelarvest, järgmistel aastatel saaksime need täiendavad kulud planeerida juba linna põhieelarvesse."
Olukorra muudab veidi kergemaks asjaolu, et MRP on lepingu katteks deponeerinud 700 000 eurot, mida linn saab nüüd kasutada.
Juhtunu paneb küsima, kas erafirmasid saab linnatranspordi ja ka teiste eluliselt vajalike linnateenuste pakkujana usaldada. Harjo arvates võib sellele küsimusele vastata nii ja naa: "Ühelt poolt on tervitatav, kui konkurents toimib. Aga teiselt poolt, vaadates, mis üle Eesti ühistranspordi veohangetega toimub, tekib tõesti kahtlus."

Elutähtis teenus

Need hanked on enamasti vaidlustatud, sest erafirmad püüavad pakkuda võimalikult odavat hinda ja niimoodi igal juhul võita. Isegi siis, kui nad sellepärast pankrotiohtu satuvad. "Mulle küll tundub, et see  ei ole enam jätkusuutlik," lausus Harjo. "Hanke korraldajal on väga raske hinnata pakkujate tegelikke võimalusi, kuna firmad ei anna enda kohta piisavalt teavet. Mängureeglid küll ütlevad, et kõigepealt on hankija ülesanne selgeks teha, kas tegemist on alapakkumisega või mitte. Aga kuna väga palju tegevust on seotud ärisaladustega, siis me ei näe firmadest läbi. Me oskame võib-olla näha võrdlusmomenti, vaadates, mis olukord turul üldiselt valitseb ja millise kilomeetrihinna meie oleme hanke korras saanud, aga sisulist poolt on raske hinnata. Öelda, kas see või teine firma on hanke tegemiseks piisavalt tugev, sest tegu on ikka pikema perioodi hangetega."

Võib tekkida ka küsimus, miks siis linn ei otsinud uut erafirmat, kes MRP asemel inimesi vedama hakkaks. Ehk oleks see hoidnud ära linnale tekkinud lisakulud? Harjo vastas sellele küsimusele nii: "Tegemist on elutähtsa teenusega. Ühelt poolt me ei saa sellise asjaga mängida, oodata igasuguseid vaidlusi ning tekitada kaost. Teisalt vaatame, et Tartu linna hanke võitja liinikilomeetri tariif on samasugune kui praegu TLT-l. Siit järeldus – kui soovitakse pakkuda linlastele kvaliteetset teenust, peab see tariif olema loomulikult kõrgem, mitte alapakutud, nagu oli MRP oma."

Nädalavahetuste sõidugraafikud jäävad endiseks

• Veebruarist teenindab Tallinna Linnatranspordi AS lisaks senisele 62 bussiliinile veel liine number 2, 12, 13, 20, 20A, 25, 39, 49, 57, 59 ja 65.

• MRP linnaliinide ülevõtmine tähendab, et linnal tuleb maksimaalselt kahe kuu jooksul teenindada vajalikust väiksema sõidukite ja bussijuhtide arvuga suuremat hulka liine. Mõnel liinil võib ooteaeg pikeneda, seetõttu palub bussifirma sõitjatel jälgida uusi graafikuid ja varuda rohkem aega sihtpunkti jõudmiseks. Laupäevastes ja pühapäevastes graafikutes muudatusi ei tule.

• Info kehtivate bussisõidugraafikute kohta leiab veebilehelt www.transport.tallinn.ee, sealt saab näha ka reaalajas sõidukite paiknemist linnas. Selleks tuleb vasakust menüüst valida "Veebikaart" ning lisaks peatustele aktiveerida ka sõidukite kuvamise võimalus – "Näita sõidukeid". Alati saab oma sõitu planeerida nii, et peatuses ootamise aeg oleks võimalikult lühike. Muudetud sõidugraafikud vahetatakse välja ka kõigis bussipeatustes.

• Tihendatud on 2. ja 4. liini trammide sõidugraafikut. Trollid jätkavad sõitu nagu seni.

• Kuna suleti 19. bussiliin, siis on muudetud 44. liini marsruuti.

Laadimine...Laadimine...