Pikk tänav saab laiemad kõnniteed ja õuekohvikud

Linnal on plaanis laiendada ülikitsaid Pika tänava kõnniteid ja viia need autoteega ühele tasandile.

Pilt: Albert Truuväärt

Pikk tänav saab laiemad kõnniteed ja õuekohvikud

Urmas Kaldmaa

Linnal on plaanis laiendada ülikitsaid Pika tänava kõnniteid ja viia need autoteega ühele tasandile.

Suhteliselt hiljuti said Tallinna vanalinnas uue näo Harju ja Viru tänav, nüüd on kavas teha umbes samasugune uuenduskuur läbi Pika tänaval. Esialgu muutub jalakäijasõbralikumaks tänava Rannavärava ja Rohelise turu vaheline osa. Pika tänava kõnnitee ja sõidutee viiakse seal ühele tasandile, nagu on praegu Harju ja Viru tänaval. Kuna Pika tänava kõnniteed on seni väga kitsad, laiendatakse jalakäijatele jäävat ruumi umbes kolme meetrini. "Pika tänava rekonstrueerimise põhimõtted on sarnased Harju ja Viru tänava ümberehitamise põhimõtetega," selgitas linnaplaneerija Jaak-Adam Looveer. "Tööd hakatakse tegema sama loogika järgi, kuid eks igal tänaval on ka oma eripärad."

Pikk tänav on seni olnud sageli autosid umbselt täis pargitud. Jalakäijate ala laiendamine loob ühtlasi äridele võimaluse laieneda mingilgi määral tänavale ja elavdada sellega tänavamelu. "Jalakäijate ala laienemise üle käib praegu siiski veel vaidlus," lausus Looveer. "Võrreldes Harju ja Viru tänavaga teeb Pikal tänaval olukorra keerulisemaks see, et sinna jääb alles ka autoliiklus. Igal juhul tuleb jätta kõigile elamutele, äridele ja ka taksodele juurdepääsud."

Koostöö Eesti raudteega

Kuigi autoliiklus jääb Pikal tänaval alles, kaalutakse selle ühesuunaliseks muutmist. Looveeri sõnul on võimalik ka selline lahendus, et seal, kus leidub rohkem ruumi, on autoliiklus kahesuunaline ja kitsamates kohtades ühesuunaline.

Et parkivaid autosid tänavalt ära saada, on välja käidud ka mõte luua vanalinna autodele parkla Skoone bastioni alla, kuid praegu on see alles lahtine. "Minu isiklik seisukoht on, et parklaid ei ole mõtet sinna teha," ütles Looveer. "Parklate rajamine Skoone bastioni alla on väga keeruline, sest seal on plaanis süvendada vallikraavi 2,5 meetrini, säilitamist vajavad vallikraavi välisseinamüürid, autode maa alla sõitmiseks vajaliku kaldtee rajamiseks ruumi napib jne. Haljastatud katusega parklat on aga niigi kallis ehitada."

Looveeri andmeil on Skoone bastionile koostatud struktuurplaan ja see ala on kavas võtta kasutusele pargina. Skoone kordategemisel mängib olulist rolli linna hea koostöö ja teineteisemõistmine Eesti Raudteega. Näiteks on linnal plaanid ühe Skoone bastionini ulatuva maatükiga, kus praegu asuvad lagunenud majad, samuti Reisijate tänavaga ja veel mitme teise kõigile teada paigaga. "See ettevõte on paljude teiste maaomanikega võrreldes eelpool öeldud arvestades erilises staatuses," ütles Looveer. "Sellest lähtuvalt on räägitud kavatsusest kirjutada Eesti Raudteega alla ühiste kavatsuste protokoll."

Tuleb leida tasakaal

Mitmel avalikul kohtumisel on inimesed tundnud huvi Nunne tänava tuleviku vastu ja soovinud, et see tänav jääks ainult jalakäijatele. Looveeri sõnul ei tea ta, et Nunne tänava kohta oleks mingeid konkreetseid plaane ehitatakse tehtud, kuid võib oletada, et mingi aja pärast ehitatakse ka see tänav ümber.

Terve vanalinna jalakäijate alaks muutmist ei pea Looveer vähemalt lähiajal tõenäoliseks. "Oleneb muidugi, mida jalakäijate ala all täpselt silmas peetakse," lisas ta. "Jalakäijate ala saab erinevalt mõtestada ja see ei pea tingimata tähendama, et seal tohib liikuda ainult jalgsi. Jalakäijate ala võib olla ka jalakäijate eelistamise ala ja sel juhul ma ütlen, et seda peaks terve vanalinn kindlasti olema. Samas peab vanalinn jääma äriliselt ja elanikele atraktiivseks ja olema turistidele ligitõmbav. Kõigi nende vahel tuleb kusagil tasakaal leida."

Praegu on koostamisel Pika tänava projekteerimistingimused ja muinsuskaitse tingimused. "Sellega pannakse paika, milliste põhimõtete järgi seda tänavat ümber ehitama hakatakse," mainis Looveer.

 

Laadimine...Laadimine...