ROHKEM RATTATEID: Need on kui tervisevõrk, leiab Mari Jüssi

Ehitajate tee ja Stroomi ranna vahele tuleb jooksurajaga rattatee ning Vana-Kalamaja tänaval saavad ratturid ja jalakäijad eesõiguse.

Pilt: Albert Truuväärt

ROHKEM RATTATEID: Need on kui tervisevõrk, leiab Mari Jüssi

Urmas Kaldmaa

Ehitajate tee ja Stroomi ranna vahele tuleb jooksurajaga rattatee ning Vana-Kalamaja tänaval saavad ratturid ja jalakäijad eesõiguse.

Tallinn esitles hiljuti rohelise pealinna žüriile kava ehitada veel 300 km rattateid. Tänavu ehitab linn 5,5 km kergliiklusteid. Juuni lõpus valmib Ehitajate tee ja Stroomi ranna vahel 2,6 km pikkune ja 5,5 m laiune asfaldiga kergliiklustee vanal raudteetammil. Sisuliselt jätkab see Hiiult algavat juba olemasolevat teed. Tee kõrvale tuleb meetrilaiune graniidipurust jooksurada. Tee ehitus läheb maksma 1,29 miljonit eurot. Kommunaalameti ehituse ja järelevalve osakonna juhataja Andre Künnapuu sõnul on tee praeguseks asfalteeritud ja rahvas juba kasutab seda. "Paldiski maanteele rajati ka uus fooriga ristmik, mis samuti töötab," lisas ta. "Praegu käib veel haljastamine ja tee märgistamine."

Augusti alguses peab valmima 1,9 km pikkune ja 4 m laiune Paldiski maantee kergliiklustee, mis algab Järvekalda tee ristmikust ja lõpeb Tähetorni tee ristmiku juures. See tee ühendab juba olemasolevad Saue ja Harku valla ning Tallinna linna kergliiklusteed. Töö läheb maksma 677 000 eurot.

Jalakäijatele eesõigus

Praegu koostatakse projekti ka 1 km pikkusele ja 4 m laiusele Ülemiste järve asfaltkattega liikumisrajale, mis hakkab kulgema Tartu maantee ääres Lennujaama teest Vana-Tartu maanteeni. See tee ühendab juba olemasolevaid kergliiklusteid Tartu ja Vana-Tartu maanteel. Rada peab valmis olema oktoobri lõpuks.

Tänavu algab ligikaudu 2,4 km pikkuse ja vähemalt 4 m laiuse tee projekteerimine Viljandi maanteele. Tee algab Pärnu maantee ristmikust ja kulgeb Valdeku tänava ristmikuni. "Lähinädalatel algab projekteerija otsimine, tee ehitus on kavandatud järgmisse aastasse," mainis Künnapuu.

Lähematel aastatel on kavas korda teha ligi 1 km pikkune Vana-Kalamaja tänav. Plaani järgi antakse seal eesõigus just jalakäijaile ja jalgrattureile, kes siis saaksid mugavalt ja otse kesklinnast Balti jaama juurest Kalaranda liikuda. Linnaplaneerimise amet on otsustanud oktoobri lõpuks läbi viia ideekonkursi, mille järel saab alustada tänava projekteerimist. Kuna tänava rekonstrueerimiseks tahetakse kasutada ka Euroopa raha, siis selle saamise tingimuste kohaselt peaks tänaval olema töö lõpetatud 2021. aastal.

Tallinna liikuvuskava ekspert Mari Jüssi ütles linna tehtule hinnangut andes, et senine rattateede ehitus on toetanud jalgratta pühapäevakasutust ja teid on tehtud sinna, kuhu neid saab lihtsamini teha. "Rattastrateegias nimetame me seda tervisevõrguks," rääkis Jüssi. "Seda eesmärki täidavad seni rajatud kergliiklusteed väga hästi. Kui need kergliiklusteed on vähemalt 4 m laiad, siis mahuvad kõik sinna ka ilusasti ära."

Reidi tee tuleks kasuks

Kesklinn aga vajaks uute inimeste ratta selga meelitamiseks uusi korralikke rattateid. "Näiteks ühendaks Pirita rattateed Põhja-Tallinna omadega uus Reidi tee, mille aga mõned rohelised hoopis kohtusse kaebasid," selgitas tegevlinnapea Taavi Aas.

"Praegu on kesklinnas ja südalinnas ajutised lahendused, mis hõlbustavad ainult nende inimeste liikumist, kes juba sõidavad jalgrattaga," lausus Jüssi. "Uusi kasutajaid sellised rajad juurde ei meelita. Rattastrateegias teeme samuti ettepaneku, et Tallinnal on vaja rajada just südalinnast lähtuvaid korralikke jalgrattateid, mis oleks eraldi nii auto- kui ka jalgsiliiklusest. Nendes kohtades, kus ei ole võimalik jalgrattaliiklust autoliiklusest eraldada, on vaja autoliikluse kiirus tuua alla 30 km/h. Seda on paljudes linnades ka tehtud."

Tänavuses linnaeelarves on kergliiklusteede rajamiseks ette nähtud 2,9 miljonit eurot. Tallinnas on praegu ligi 259 km jalgratta- ja kergliiklusteid.

Laadimine...Laadimine...