Taavi Aas: tasuta ühistranspordist rohkem tahab rahvas vaid paremat ilma

"88 protsenti linnaelanikest on ühistranspordiga rahul," sõnas Tallinna linnapea Taavi Aas tasuta ühistranspordi konverentsil. "Ma ei tea ühtegi küsimust, kus nii palju rahvast oleks ühel meelel, võib olla ainult, et meil on paremat ilma vaja."

Pilt: Albert Truuväärt

Taavi Aas: tasuta ühistranspordist rohkem tahab rahvas vaid paremat ilma

Triin Oja

"88 protsenti linnaelanikest on ühistranspordiga rahul," sõnas Tallinna linnapea Taavi Aas tasuta ühistranspordi konverentsil. "Ma ei tea ühtegi küsimust, kus nii palju rahvast oleks ühel meelel, võib olla ainult, et meil on paremat ilma vaja."

"88 protsenti linnaelanikest on ühistranspordiga rahul. Ma ei tea ühtegi küsimust, kus nii palju rahvast oleks ühel meelel, võib olla ainult, et meil on paremat ilma vaja," rääkis ta.

"Natuke rohkem kui nädal aega tagasi sai Tallinnast 450 000 elanikuga linn. Viimase aasta ajaga lisandus rohkem kui 5100 elanikku. Kui see nii jätkub, saab Tallinnast kümnekonna aastaga poole miljoni inimese linn," rääkis ta ja kinnitas, et kasvus on mänginud olulist rolli just ühistransport. 2013. aastal, mil Tallinn tasuta ühistranspordile üle läks, kasvas elanike arv vähemalt kahekordse kiirusega, rohkem kui 10 000 võrra.

"Kui me 2013. aastal seda süsteemi rakendasime, oli meie inspiratsiooniks Hollandi Hasselti linna transpordisüsteem. Nüüdseks on linnu ja regioone, kes teistele inspiratsiooni pakuvad palju rohkem. Ka Tallinn on olnud mõnele linnale või regioonile inspiratsiooniks."

Tallinna jaoks on tasuta transport olnud kaheldamatult edulugu, kinnitas Aas. "Sellest räägitakse välismeedias, seda imiteeritakse mitmel pool. Kohapeal on kriitikat ikka aeg-ajalt ette tulnud."

"Viie aasta eest oli vastuvõtt kohati üsna terav. Algul öeldi, et see tähendab, et investeeringute jaoks enam raha ei jätku. Meid hoiatati, et bussid ja trammid jäävad vanaks ja taristu aegub. Veteranpoliitik Jürgen Ligi hoiatas meid, et bussidest saavad liikuvad soojakud. Mõned arvasid, et see eksperiment jääb väga lühiajaliseks," rääkis ta ja selgitas, et projekti päästis investeeringu ühistransporti. 

"Kvaliteedi tõstmine on ülima tähtsusega. See oli põhjus, miks oleme investeerinud üle 200 miljoni euro Tallinna ühistransporti, oleme uuendanud kesklinna ja Kopli trammiteed, oleme avanud populaarse trammiliini lennujaama, viinud ellu retrotrammide sarja, ostnud viimase kahe aasta jooksul kümneid hübriidbusse ja kavandame uut trammihanget. Rahulolunumber on tõusnud 3,7 pealt selgelt üle nelja ja busside keskmine vanus tuntavalt langenud."

Tallinna üleminekul tasuta ühistranspordile on olnud mitmeid põhjusi. "Esiteks, see on olnud efektiivsuse küsimus. Ühistransport on nagunii jõuliselt subsideeritud.Kui subsiidium jõuab 70 protsendini, siis tekib küsimus, kas on mõtet piletisüsteemiga üldse vaeva näha. Teiseks, liikluskorralduse küsimus. Autode arv kasvab, ainus vastus sellele saab olla massilisem ühistranspordi kasutamine. Ja kui inimesed saavad midagi tasuta, kasutavad nad seda loodetavasti meelsamini. Kaks-kolm bussitäit inimesi autodesse panduna tekitaks poolekilomeetrise ummiku. Kolmandaks, sotsiaalne aspekt. Bussides sõidavad vanurid, noored, madalamapalgalised."

Reformierakonna esimees Kaja Kallas ütles hiljaaegu, et tasuta transpordi raha võiks panna sotsiaaltoetusteks, märkis Aas. "Mina vastaks sellele ettepanekule nii, et  sotsiaaltoetusi vajav inimene sõidab tõenäoliselt just bussiga ja võidab tasuta sõidust kõige rohkem."

Tallinn pole ainus omavalitsus, mis Eestis tasuta ühistransporti rakendab, tõi Aas välja. "Nii algatas Otepää vallas tasuta ühistranspordi liini reformierakondlasest vallavanem ja ka Kosel on seda teatud ulatuses tarvitatud. Üks kiiremaid üleminejaid oli Keila linn, mida juhib reformierakondlasest juht Enno Fels. Tõsi on muidugi see, et veidi hiljem leidis ta, et Tallinna tasuta ühistransport on ebaõiglane ja tuleks seadusega keelata, sest meelitab nende elanikud ära."

Aas märkis, et oleme jõudnud veelgi huvitavamasse olukorda. "Riikliku tasuta ühistranspordi kõige ägedamad vastased on Harjumaa omavalitsused. Ometi on just nemad kurtnud kõige enam tasuta ühistranspordist tulenevate eeliste üle. Kui tasuta ühistransport kehtiks kõikjal, siis Tallinna eelised kaoks. Seega sõdivad Harjumaa omavalitsused uuendusega, mis nende seisu kõige rohkem parandada võiks. Liituda tasuta ühistranspordi süsteemiga on teiste Harjumaa omavalitsuste üks võimalusi pidurdada natukenegi elanike voolu Tallinnasse."

Aas kutsub üles küll Eesti omavalitsusi liituma üleriikliku tasuta ühistranspordi süsteemiga ennekõike sotsiaalsetel ja regionaalsetel põhjustel. "Juba väga varsti on maailmas rohkem, mitte vähem paiku, kus kasutatakse tasuta ühistransporti ja meil on mõistlik selleks valmis olla."

 

 

Laadimine...Laadimine...