TALLINNA EESKUJU: Pariis kaalub tasuta ühistransporti

Pariis uurib võimalust minna üle tasuta ühistranspordile ning esimene samm sel teel on juba tehtud – linnavalitsusel on kavas pakkuda tasuta sõidu õigust 200 000 Pariisi elanikule, kes on vanemad kui 65 aastat, ja 20 000 erivajadusega inimesele.

Pilt: Scanpix

TALLINNA EESKUJU: Pariis kaalub tasuta ühistransporti

Maia Starodumova

Pariis uurib võimalust minna üle tasuta ühistranspordile ning esimene samm sel teel on juba tehtud – linnavalitsusel on kavas pakkuda tasuta sõidu õigust 200 000 Pariisi elanikule, kes on vanemad kui 65 aastat, ja 20 000 erivajadusega inimesele.

Linnapea Anne Hidalgo tegi ettepaneku uurida linnavalitsuses detailselt Pariisi ja pealinna regiooni Ile-de-France tasuta ühistranspordi mudelit, kirjutab Les Echos. Uuring käivitub eeloleval suvel ja lõpeb järgmisteks kohalikeks valimisteks 2020. aastal.


"Praegu on tasuta ühistransport üks linnasisese liikumise võtmeküsimusi, autodest lähtuv saaste pole enam olulisim," ütles Hidalgo, keda tuntakse riigis arvukate autodega sõitmise vähendamiseks mõeldud ettevõtmiste algatajana.


"Nooremate inimeste liikuma pääsemise seisukohalt ja õhu puhtuse mõttes on tasuta ühistransport suurepärane idee," leidis 72-aastane pariislanna Poulet. "Pariis vajab tasuta ühistransporti, et puhastada õhku ja vähendada hingamisteede haigusi – tarvis on sundida inimesi jätma oma masinad linna sissesõiduteele ja istuma ümber bussi."

 

Juba 2024. aastaks plaanib Pariis, mille elanike arv on üle kahe miljoni ja eeslinnaelanike arv üle 12 miljoni, vabaneda diiselmotoriga sõidukitest, 2030. aastaks ka bensiinimootoriga autodest.


Tasuta sõidud juba mitmes Prantsuse linnas


Anne Hidalgo alustas tasuta ühistranspordiga tegelemist aasta alguses, korraldades omavalitsustes hääletuse tasuta transpordi teemal inimeste jaoks, kes on vanemad kui 65 aastat ja kelle sissetulek kahe peale ei ületa 3400 eurot kuus. Selliseid inimesi elab Pariisis üle 200 000. Uuendus puudutab ka 20 000  erivajadusega inimest, mis tähendab riigieelarve jaoks 12 miljonit eurot aastas. Praegu maksavad Pariisi pensionärid poole piletihinnast.


Arutelu tasuta ühistranspordi üle algas tänavu veebruaris Berliinis, kui linn tegi Euroopa Komisjonile ettepaneku proovida tasuta sõit sisse viia viies Saksamaa linnas, vältimaks õhu-saastetrahve.


Prantsuse linn Niort võttis idee kasutusse möödunud aastal, pakkudes tasuta transporti 120 000 elanikule. Riigi kaguosas asuv 45 000 inimesega Aubagne aga viis tasuta sõidu sisse juba 2009. aastal, kolmekordistades busside liiklussagedust. Põhjas asuv  Compiègne, kus on peaaegu 41 000 elanikku, pakub tasuta sõite juba nelikümmend aastat.


"Kui selline linn nagu Pariis siiski otsustab tasuta ühistranspordile üle minna, näitab see, et Tallinn tõestas idee kasulikkust," nentis ökonomist Hanon Barabaner.


Keskmise suurusega Prantsuse linnades tuleb pool ühistranspordile minevast rahast transpordimaksust (VT), mida peavad maksma ettevõtted, kus on kümme või rohkem töötajat.


Hõlpsam liikuda


Pealinna regiooni Ile-de-France ühistranspordi operaatori Mobilité 10 miljardi euro suurusest eelarvest moodustab VT 60%, eraisikud maksavad 28% ja ülejäänu tuleb muudest allikatest, mille hulka kuuluvad ka ettevõtted, mis hüvitavad oma töötajatele poole igakuisest sõidukulust.


Tasuta sõitudega seoses tuleb prantslastel lahendada kaks võtmeküsimust: kust võtta need 28%, mida maksid sõitjad ise, ning kas pariislased ja eeslinlased jätavad oma autod parklatesse, eelistades isiklikule sõiduvahendile ühistransporti?


Väljaandes Les Echos arutleb Pariisi linnapea esimene asetäitja Bruno Julliard: "Alates 2014. aastast, tegelikult isegi aastast 2001, viiakse igal aastal ellu meetmeid ja töötatakse välja mitmesuguseid ideid selleks, et muuta pariislaste ja tervikuna kõigi prantslaste liiklemine hõlpsamaks ja ökoloogilisemaks, näiteks kasutades elektrilisi transpordivahendeid."


Rahast kõneldes tuleb meeles pidada ka otseseid ja kaudseid kulusid, mida tekitavad autosõidud. Näiteks kannatab linna taristu, tee-ehitus on Pariisis kallis, rääkimata sellest, et6000 enneaegset surma aastas on Prantsusmaa pealinnas tingitud keskkonna saastumisest.


Uuring aitab mõista, kuidas vähendada regioonis õhku saastavate transpordivahendite arvu.

Laadimine...Laadimine...