EKSPERDID: Alkoholitootjad kutsuvad inimesi vähem joomise asemel lihtsalt "vastutustundlikult" jooma

"Kirjutades pudelile "joo vastutustundlikult" väldivad nad ütlemist "joo vähem" või et "vähem joomine on parem"," kirjeldas WHO mittenakkushaiguste ja terviseedenduse osakonna juht dr Gauden Galea. "Öeldes "naudi vastutustundlikult" süüdistavad nad ohvrit, jättes kogu vastutuse tarbija kanda." Samuti ei taha tootjad panna pudelile jookide koostist, kuigi tarbijal on õigus teada seda.

Pilt: Scanpix

EKSPERDID: Alkoholitootjad kutsuvad inimesi vähem joomise asemel lihtsalt "vastutustundlikult" jooma (1)

Triin Oja

"Kirjutades pudelile "joo vastutustundlikult" väldivad nad ütlemist "joo vähem" või et "vähem joomine on parem"," kirjeldas WHO mittenakkushaiguste ja terviseedenduse osakonna juht dr Gauden Galea. "Öeldes "naudi vastutustundlikult" süüdistavad nad ohvrit, jättes kogu vastutuse tarbija kanda." Samuti ei taha tootjad panna pudelile jookide koostist, kuigi tarbijal on õigus teada seda.

WHO mittenakkushaiguste ja terviseedenduse osakonna juht dr Gauden Galea tõdes konverentsil "Alkoholipoliitika piiriülesed aspektid alkoholikahjude vähendamisel", et alkohoolsetele jookide pudelitel toiduainete eeskujul toiteväärtuste kuvamine aitaks võidelda epideemiaks kujunenud ülekaalulisusega.

Alkotootjad proovivad turgu enda reeglite järgi painutada

Paljud tootjad väidavad dr Galea sõnul, et soovi korral leiab tarbija vajaliku info üles ka internetist. "Internetis on küll tabelid, mis näitavad, et õlles on umbes 100 kcal 250 ml kohta, veinis 87 kcal 125 ml kohta ning kanges alkoholis 25 ml kohta, kuid kõige selle pärisellu tõlgendamine on keeruline," märkis ta. "Ainult koostisosade pudelil loetlemine on alles esimene samm tarbijatele vajaliku teabe andmiseks."

Suure probleemia toob dr Galea välja ka selle, et alkoholitööstus proovivad üldise narratiivi enda poolele võita. "Kirjutades pudelile "joo vastutustundlikult" väldivad nad ütlemist, et joo vähem või, et vähem joomine on parem," kirjeldas ta. "Öeldes "naudi vastutustundlikult" süüdistavad nad ohvrit, jättes kogu vastutuse tarbija kanda. "Joo mõõdukalt" aga vihjab, et teatud kogustes joomine on tervisele lausa kasulik."

Absurdsed vabandused

Eurocare'i esindaja Mariann Skar aga ütles, et toiteväärtuste alkoholipudelitele mittepanemine on ebaloogiline. "Piim, mis ei tekita sõltuvust ega vähki, teavitab tarbijaid oma toitainesisaldusest. Alkohol, mis on sõltuvust- ja vähkitekitav, ei jaga oma tarbijatele mingit informatsiooni," sõnas ta.

Veinitootjad on alkoholipudelitele toiteväärtuste panemise vastu toonud mitmeid kohati naeruväärseid argumente. "Nad väidavad, et neil pole selleks pudelitel ruumi, kuigi terve pudeli tagakülg on tihti katmata või kaetud mingi pildiga, nad on ka öelnud, et see on tagurlik ja vanamoodne," märkis Skar. "Lisaks väidavad nad, et uute siltide trükkimine maksaks liiga palju, kuigi nad vahetavad ju igal aastal oma veinipudelitel villimisaastat."

"86 protsenti tarbijatest tahab teada jookide koostist, kalorsust ja toiteväärtust. Tarbijatel on õigus teha informeeritud otsuseid," ütles Skar.

1 kommentaari

Laadimine...Laadimine...
Laadimine...Laadimine...