FOTOD! Tallinna tarbijakaitse tähistab 25. tegevusaastat

Eesti Vabariigi juubeliaastal täitub veerandsada aastat Tallinna tarbijakaitse loomisest – 1993. aasta novembris moodustati uus üksus – Hinna- ja Konkurentsi Amet, mille üheks ülesandeks sai tarbijate nõustamine, kaebuste lahendamine ja koolitamine.

Pilt: Albert Truuväärt

FOTOD! Tallinna tarbijakaitse tähistab 25. tegevusaastat

Toimetaja: Dmitri Povilaitis

Eesti Vabariigi juubeliaastal täitub veerandsada aastat Tallinna tarbijakaitse loomisest – 1993. aasta novembris moodustati uus üksus – Hinna- ja Konkurentsi Amet, mille üheks ülesandeks sai tarbijate nõustamine, kaebuste lahendamine ja koolitamine.

1994. aasta algul hakkas kehtima tarbijakaitseseadus, kus Eestis esimest korda reguleeriti seadusega tarbijale kauba ja teenuse müügi nõudeid ning kaupleja vastutust. Seadus andis õiguse kohalikel omavalitsusetel luua tarbijakaitse üksus.

28images

Abilinnapea Aivar Riisalu nentis, et veerandsaja aastaga on tarbijate pöördumiste põhjused muutunud. "Kui algusaastatel olid kaebused valdavalt kas kaupade puuduste või teenuste kohta, siis praegu on pöördumised nö. seinast-seina, sest turg on nii palju muutunud, lisandunud on palju uusi teenuseid, kasvõi näiteks e-kaubandus või erinevad finantsteenused, kiirlaenupakkumised jms.," tõdes Riisalu. "Ühtekokku on meie tarbijakaitseametnikud selle 25 aasta jooksul tegelenud ligemale 80 000 tarbija pöördumisega. Senikaua, kuni jätkub hoogne tarbimine ja kasvab linnaelanike heaolu, ei ole kahtlustki, et linlaste aitamine tarbijaprobleemide lahendamisel jätkub ka järgmistel aastakümnetel."

Kui 1990ndatel ja 2000. aastate esimesele kümnendile olid näiteks iseloomulikud kaebused eluaseme kommunaalteenuste ehk elektri-, soojus- ja veekulude arvestamise ja jaotamise kohta, siis nüüd on seoses korteriühistute moodustamisega sellised kaebused väga harvad. Niisamuti on kaebused kaupade kvaliteedi kohta üha harvemad ja kaevatakse üldjuhul siis, kui kaupleja ei vasta õigeaegselt tarbija avaldusele. 25 aasta taguse ajaga võrreldes on muutunud ka kaubandusettevõtlus oluliselt vabamaks. Näiteks pidid varem kõik äriühingud ja füüsilisest isikust ettevõtjad omama kauplemisluba ja alkoholiga kauplejad ka alkoholi müügilitsentsi, mida väljastasid kohalikud omavalitsused ja need dokumendid pidid olema müügikohas seinale välja pandud. Alkoholimüügi õigus anti koguni linnavalitsuse korralduse alusel. Tallinnas oli 90-ndatel aastatel äri suures osas putkakaubanduses, kus müüdi teadmata päritolu ja teadmata kvaliteediga kaupu. Tänaseks on see kõik kadunud.

2014. aasta 1. juulist on kogu kaubandus ja sh ka teenustega kauplemine vaba majandustegevus, ega nõua enam mingit luba või nõusolekut kohalikult omavalitsuselt. Kauplemine alkoholi ja tubakatoodetega tuleb kauplejal esitada majandustegevusteade koos müügikoha äranäitamisega elektroonilises majandustegevuse registris. Nii on ettevõtjatel palju lihtsam tegutseda, samas kohalikul omavalitsusel puudub jällegi seetõttu kaubandustegevuse valdkonnas ülevaade, mis tema territooriumil toimub. Seda suurem on kaubandustegevuse järelevalve vajadus, et korrale kutsuda kaupmehi, kes süstemaatiliselt rikuvad kauplemise nõudeid.

Jätkuvalt saab tarbija pöörduda oma muredega Tallinna tarbijakaitse infopunkti aadressil Vabaduse väljak 7, I korrus (sissepääs Vabaduse väljakult).Tarbijakaitse infopunkt töötab E 8.15-18.00; T, K, N 8.15-17.00; R 8.15-14.00.

Lisainfot leiab ja hüva nõu leiab la tarbijakaitse portaalist 

 

Laadimine...Laadimine...